Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 1825 ggr
johanx
0

Hur hitta bra terapeut/behandling?

Har en nära anhörig som lidit av fobier och tvångstankar hela livet, men på senare år har det blivit värre. Problemen har kommit och gått under årens lopp och manifesterat sig på olika sätt. Det som tidigare var föremål för tvångssyndrom kan nu ha försvunnit och ersatts av något nytt beteende. Och så har det fortsatt. Jag tycker dock det blivit värre och värre i omfattning de senaste fem åren.

Han är i 30-årsåldern nu och har aldrig varit under behandling eller tagit mediciner p g a hans extremt komplicerade personlighet. Han har alltid varit "konstig" och annorlunda och nu syftar jag inte på tvångs- och fobiproblemen.

Han jobbar förstås inte, har vänt på dygnet och håller på med diverse ritualer. Bland annat. För stunden verkar tonvikten ligga mot tvångssyndrom, men fobier har förekommit tidigare. Sedan kan det eventuellt finnas andra diagnoser som jag som lekman inte kan klura ut.

Han är som sagt svår att ha att göra med och har motsatt sig behandling tidigare, varför har man aldrig riktigt förstått eftersom han blir vresig och slår ifrån sig när man tar upp det. Han har bl a trott att han ska bota sig själv genom att läsa i olika forum på nätet. Men inget händer förstås.

Nu har han dock börjat antyda att behandling kan vara av intresse och vi har tillsammans bestämt att det ska vara en privatläkare.

Jag är dock inte hundra på att en kbt-terapeut är tillräckligt. Han har sådana problem ja, men jag misstänker att det kan sitta allvarligare saker på djupet. Är det en psykiatriker som gäller då eller? Kan en sådan också vara skolad inom kbt?

[kalelo]
0

kolla upp DBT… har hört att det kan vara bättre än KBT av en vän.

MimmiH
0

Ja, psyliatriker/psykoterapeut rotar mer på djupet, men det är inte säkert att det är det effektivaste.

Kanske behöver din vän medicineras också.

Lycka till!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

johanx
0

Skulle en psykiatriker kunna ställa en första diagnos och sedan föreslå lämplig behandling hos t ex kbt-terapeut eller vad det nu blir? I vilken ände börjar man?

MimmiH
0

Jag skrev fel i inlägget ovan - jag skrev psykiatriker/psykoterapeut men man behöver nödvändigtvis inte vara psyliatriker för att bli psykoterapeut, man kan även vara psykolog. Psykiatrikern är iaf läkare.

Läs mer här:
http://www.psykologkonsulterna.se/blogg/2009/01/vad-ar-skillnaden-mellan-psykolog-psykiater-och-psykoterapeut/

Hur man börjar vet jag inte. Kanske ska man ställa sig frågan om man vill ha en läkare eller psykolog som behandlare och välja utifrån det.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

romraf
0

Kanske ska din vän börja att besöka en psykavd på sjukhus eller hos VårdCentalen där din vän bor. DE slussar vidare, kanske behövs det en remiss…och det får din vän på VC eller Psykmottagning på sjukhus.

psykiatriker (läkare) före psykolog…..ev en utredning och en diagnos, så psykologen vet vad som gäller…….det är mitt råd…..

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

johanx
1

Han har fått tid på sjukhus nu, får se hur det utvecklar sig. Tack för svaren.