Esertia !
Nu har jag varit och pratat med psykologen.
Det var inte alls så farligt som jag trodde.
Man hade föreställt sig att bli satt på en stol och sedan grillad med massa jobbiga frågor, så var det inte alls såklart :) !!
Jag fick recept på Cipralex, men det var tydligen slut på apoteket så jag fick ut Esertia. Det ska tydligen vara samma sak, men då undrar man ju varför de har olika namn.. jaja! :P
Börjar på 5mg första veckan, tagit min första idag, för att sedan höja till 10mg. Sen ska jag tillbaka igen i Nov för att diskutera hur det funkat.
Håller tummarna för att inga läskiga bieffekter dyker upp.
Någon som använt/använder Esertia/Cipralex ?
Jag har knaprat Cipralex/Esertia i flera år. Jag har testat väldigt många olika antidepressiva mediciner genom åren och Cipralex är den som har fungerat bäst på mig. Jag äter 20 mg per dag, har även varit uppe på 30 mg men jag märkte ingen skillnad mer än att det började "susa" i skallen på mig. Jag hade "vanliga" biverkningar när jag började med Cipralex, men de försvann efter ett tag.
Cipralex hjälper mig… men inte fullt ut… därför har jag nyligen börjat med en tilläggsmedicin (Valdoxan).

Okej :) skönt att höra !
Det finns ju en del biverkningar om man säger så :P men det gör det ju iförsig på det mesta.
Vad jag fattade så skulle det ta ungefär 2 veckor innan det börjar hjälpa, och innan dess kan man må lite sämre.
Just det du sa om att det susade i huvudet kände jag verkligen igår, vet inte om det är jag som är känslig, men hade också till och från ett ganska starkt illamående!
Jag fick recept på 28 tabletter, det kostade 269 kr.
Jag antar att det kanske finns större förpackningar, vad kostar dom?
Jag är väldigt känslig för biverkningar men Cipralex var som sagt "snäll" jämfört med andra antidepressiva jag testat.
Var beredd på att det kan ta längre tid än 2 veckor, man måste ha tålamod när det gäller den här typen av medicin.
Jag har faktiskt ingen aning om vad Cipralexen kostar, men jag tror att den är hyfsat dyr. Som tur är har man ju högkostnadsskydd på mediciner så man får frikort efter ett tag. Räkna med att det kostar en rejäl slant första gången.
Okej, ja jag ska ha tålamod, man måste väl det om man vill bli bättre.
Ska kolla upp det där med kostnader annars kanske det blir lite för dyrt känner jag!
Idag känner jag inget illamående eller brus i huvudet.
Än kanske man ska säga, hehe.
Läste i biverkningarna att i vissa fall kan man få konstiga drömmar.
Så jag vågade knappt somna igår.
Men det har faktiskt varit en lugn natt. Skönt ! :)
Näe !!
Efter den här fruktansvärda natten tänker jag aldrig mer ta dessa tabletter. FY vad dåligt jag mådde.
Det kan låta som jag överdriver.. men jag låg vaken, yrade i många många timmar. Tapeterna tycktes ändra former och röra sig. Blommorna i fönstret svällde upp precis som när man blåser upp en ballong. Efter ett blodprov på armen har jag en röd liten prick i armvecket, flera gånger tittade jag på den och inbillade mig att det började blöda. Jag fick värk i fötterna, kändes som dom skulle sprängas.
Det brännde som den värsta solbrännan man kan änka sig över olika delar av kroppen, och stack som tusen nålar. Stapplade till spegeln flera gånger för att kolla efter rodnad eller utslag, ingenting! Svettningar !!
Hjärtat bara RUSADE och det ända jag kunde höra var min egen puls.
Det sticker runt munnen hela tiden och jag ser suddigt.
Torr i munnen.
Det bara kryper och kravlar inom mig.
Jag måste vara överkänslig eller något?
Men detta skrämmde sk*ten ur mig :(
Så jag började läsa och läsa i flera timmar om folk med liknande symtom som mått dåligt i flera veckor innan det blir bra..
Kanske är dåligt av mig att ge upp redan efter 2 dagar med 5mg.
Men jag är livrädd för dessa tabletter nu. :(
Ska prata med min psykolog imorgon, ringa honom och berätta.
Har läst mycket bra om dessa tabletter också, men synd att det blev såhär för mig.
Hmm… det där låter inte riktigt som "normala" biverkningar. Jag tycker att du ska ringa sjukvårdsupplysningen redan i dag och berätta om dina biverkningar. Visst kan man må mycket sämre i början, men det du beskriver låter ju som hallucinationer, och det tycker inte jag verkar ok.
Jag läste på FASS nu att hallucinationer faktiskt kan vara en biverkning av Cipralex, men en sällsynt biverkning. Cipralex kanske inte passar just dig, det är ju väldigt individuellt det där med vilken antidepressiv medicin som passar.
Det konstiga är att jag mådde bra på morgonen, dagen och kvällen.
(Tog den ju på morgonen).
Gick och la mig vid 12 tiden igårkväll, efter en helkväll med syster framför tvn. Allting kändes bra och jag var riktigt trött när jag skulle lägga mig.
Efter bara någon timme kickade allt detta in.
Jag försökte andas och tänka "bara biverkningar. inget farligt. bara somna" men det gick liksom inte. Det blev alldeles för intensivt.
Det gjorde för ont fysiskt, det brännande, tusen nålar och värken i fötterna. Resten är väl säkert ett resultat av att jag fick panik och skrämde upp mig själv. Hjärnan gick väl på högvarv.
Men obehagligt är bara förnamnet. Jag VÅGAR faktiskt inte ta en till tablett idag, jag är vettskrämd.
Jag ringde till min sambo och berättade allt imorse, han tyckte det lär väldigt skrämmande men att jag kanske borde ge det en chans till och inte ge upp ifall det kanske blir bättre nu den kommande natten. Men han lämnade givetvis det valet åt mig.
Men nu mår jag bra igen, lite stickningar i ena handflatan och känner mig lite tung i ögonen (eftersom jag inte sovit). Plus att jag känner mig liv dov i huvudet, men det hade jag iaf räknat med..
Näe, jag förstår att du inte vågar ta medicinen i dag. Jag tycker att du ska prata med läkaren som skrev receptet och be att få testa en annan sort. Jag har som sagt testat många olika sorter innan jag hittade en som passar mig, och tyvärr måste man vara förberedd på att det kan vara ett rent h--vete att gå igenom alla dessa biverkningar. De flesta biverkningar är tillfälliga och går över efter ett par veckor, men får man "sällsynta biverkningar" redan på lägsta dosen så tycker jag att man ska byta medicin.
Tack för att du förstår :) !
Vill egentligen bara gå och lägga mig och vila en stund.
Men jag vågar f-n inte ..
Jag är rädd att allt ska komma tillbaka.
Känner mig lite som ett ufo idag.
Eller som en sengångare.
Ja jag ska verkligen prata med honom.
Men frågan är bara om jag kommer våga testa flera piller.
Tror inte det.
Möjligen lugnande så man kan bara slappna av och somna in på kvällen, och vara utvilad dagen efter.
Vet att det är väldigt olika för alla, men hade förhoppningar på den har medicinen och trodde verkligen på den. Är besviken. USH !
Nu känner man sig sådär hopplös igen..
Jag känner igen det där… varje gång jag har testat ny medicin har jag känt samma sak pga alla dessa j--la biverkningar. Jag har intalat mig själv att jag klarar mig utan dessa piller… tyvärr har det inte fungerat i längden. Till slut tog jag saken i egna händer och började läsa allt jag kom över om olika antidepressiva mediciner. Jag lekte läkare kan man säga och tog själv reda på vilken medicin som skulle passa mig. Det visade sig vara helt rätt gjort, eftersom medicinen jag valde (Cipralex) fungerar bra på mig.
Jag menar inte att ALLA som mår dåligt behöver medicin för att bli bättre, för vissa hjälper det bra med samtalskontakt m.m. Jag vill bara dela med mig lite av mina erfarenheter.
Hoppas att du kan slappna av och sova gott i natt i alla fall.

Glömde ju tillägga att en del läkare är snälla och skriver ut lugnande som man kan ta i början när man sätter in en ny medicin. Om biverkningarna blir för jobbiga så kan det hjälpa att ta lugnande.
Ja det skulle kunna hjälpa kanske att få lugnande till kvällen.
På dagarna mår jag "bra" .. jämfört med natten iaf, hehe !
Då är det väl lite surrigt, lite stickningar, huvudvärk osv.
Men fortfarande hanterbart!
Men nu har jag redan "hoppat av" kuren och det känns som det är kört mellan mig och Esertian om man säger så.
Vi får se vad han säger imorgon.
På ett sätt hoppas jag ändå att det kommer lösa sig med antingen som du sa kanske lugnande, eller ny medicin kanske.
För vägrar jag allt är jag ju tillbaka på ruta 1, från början liksom.
Det var ju därför jag sökte hjälp, för att få bra resultat.
Ush beslutsångest på detta med !
Hoppas vekrligen jag får sova inatt, är så himla trött !
Senaste timmarna har jag haft stickningar runt munnen och kring halsen. (inget synligt som svullnad, utslag eller rodnad) Även fast jag tog en tablett senast igår på morgonen.
Hej igen, har pratat med honom!
Han tyckte det lät väldigt konstigt med hallucinationerna.
Men förstod min rädsla för att inte våga ta dom igen.
Nu har jag fått recept på Sertralin krka som jag ska börja med imorgon.
Hoppas verkligen på bättre resultat, men jag fick lova att inte ge upp LIKA snabbt denna gång, om det nu inte blev lika kraftiga biverkningar såklart.
Så we´ll see :) !
Hoppas att den sorten passar dig bättre, och att du slipper hemska biverkningar. Frågade du om du kunde få lugnande nu i början?
Nej jag gjorde ju inte det.. fasiken.
Tänkte på det efteråt.
Men får börja med dom här imorgon och funkar det inte får jag ringa honom igen och be om lugnande.
Jag måste liksom kunna jobba, eftersom jag jobbar som personlig assistent kan jag inte stå där och ha en skev verklighetsuppfattning och gå runt som en zombie.
Jag har liksom inte tid att ligga som ett kolli i flera veckor, så det här känns jätte svårt. Jag vill verkligen ge det en chans och kämpa på tills det vänder och blir en bra effekt.
Men jag är rädd att inte kunna sköta mitt jobb som jag verkligen älskar.
Men men.. man ska inte tänka negativt från början, utan nu kör jag på med sertralin och hoppas på det bästa! :)
Ville bara kolla hur det går? :)
Hejsan :) Sertralin krka funkade bra mot ångesten. Tyvärr gav den mig migrän anfall. Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Äter ingen medicin nu. Kände mig dom en försöks kanin! Var bara där en halvtimme åt gången och pratade BARA om mediciner och hur jag upplever dom. Sen blev jag hemskickad med något nytt recept. Jag fick inte ut något av besöken eftersom vi aldrig pratade om något annat än medicinen. Förutom första gången då vi gick igenom hur panik attckerna kunde se ut. Så … Så har det gått!
Tråkigt :/ Har du talat med läkaren om hur du känner? Det kanske kan hjälpa? :) Så han förstår att du vill prata om annat än bara medeciner ^^