Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettövrigt
Läst 3931 ggr
dermot
0

Slippa skolan?

Hej.

Varje gång jag kikar in här, så känner jag mig på något sätt dum, för ni har det så mycket värre än mig. Men jag själv mår så fruktansvärt dåligt.

Allting är eller blir fel, jag har ingen som helst ork, och INGEN motivation till något alls. Speciellt inte skolan. Okej, skolan är skit, det vet vi alla. Men jag är livrädd för skolan, jag mår dåligt i ett klassrum och i vistelse av människor, speciellt lärare - flera av dem skäller ut mig för att jag t.ex en gång glömt böckerna, vilket gör hela grejen ännu värre.

Jag litar på EN enda människa, och han går inte ens på samma skola som mig.

Och en massa annat, som jag inte har lust att skriva i exakt detta nu.

Jag går i åttonde klass - och jag vet man mår alltid "piss" i den åldern, enligt vuxna, men det här är väl ändå inte normalt?? Jag orkar ingenting!

Förövrigt har jag migrän, vilket gör att jag blir borta från skolan mycket.

Har själv tänkt mycket på att jag kanske är lat, jo men visst kan jag vara det, men.. nej, det känns inte så på det viset, eller hur man nu ska förklara.

Min fråga är då, finns det på något sätt man kan få sluta skolan? Om ens tills jag kommit på fötter igen? Mamma säger att skolan är obligatorisk, men om man inte kan göra något, vad är det då för lönt att vara där?

Vem ska jag prata med om detta? Jag vägrar prata med mina klassföreståndare, de har hatat mig enda sen jag började…

Någon som vet hur jag ska göra?

(Visste inte vad jag skulle sätta i för grupp)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mieeow
0

Trots att man kan tro det, så blir det oftast inte bättre av att vara borta från skolan. Ända sedan dagis har vi tränat på och vant oss vid att vara någonstans där det är många människor under hela dagarna, varje dag. Om man bryter denna vanan, för det är en vana, så är det JÄTTESVÅRT att komma tillbaka.

Jag var under ett års tid inlagd/heltidssjukskriven/halvtidssjukskriven, hade inga krav på mig i skolan, endast att gå dit fram till lunch. Och bara det var svårt, inte bara pågrund av att jag mådde dåligt, utan också för att jag var inte van vid den miljön! jag var van att inte göra ett skit på dagarna, allt hade varit fokus på min ångest och problematik. Så när jag började skolan igen så var jag helt slut efter två lektioner.

Och tro mig, jag har fått kämpa som in i h*lvete för att komma upp i heltid igen.

Prata med någon istället, vad är det som gör skolan så jobbig? Är det kanske så att du har social fobi? då kanske det kan vara bra att byta till en mindre skola. Är det så att du känner dig ensam? försök hitta lite vänner. Eller är det läxorna som ligger i högar? be en lärare som du trivs med, eller förälder eller liknande om hjälp med läxorna. Eller är det något annat som är jobbigt?

Att identifiera problemet är första steget till att lösa det ;) Lycka till!

dermot
0

#1 Tack för ditt svar!

Ja, jag vet inte… Är bara så himla förtvivlad, för jag vet inte vad jag ska göra!

Det som är jobbigt med skolan är att där finns människor, jag gillar det inte, och oftast så blir jag skraj… Vänner har jag, inga problem med den biten, men som sagt, bara en jag kan berätta allt för. Läxor är som pesten själv, de blir fler och fler och eftersom jag är sjuk så mycket så hinner jag inte. Har pratat med en lärare idag, och han skulle förhoppningsvis fixa så att jag kunde beta av ett ämne i taget.

Tack!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mieeow
0

#2 bra att du snackat med en lärare! det är bra om dina föräldrar också vet, så kan dem vara med och påverka så det blir lättare för dig! Förklara för dina föräldrar hur du känner osv, så att dem vet. Och säg att du inser att du inte kan hoppa av, men att du ändå har det tufft och behöver stöd för att orka.

vad gäller människorna, jag vet hur det är. Går själv i nian och det är fan sjukt hur många elever man tvingas träffa varje dag.

Att behöva tränga sig igenom en folkmassa för att komma igenom i korridoren är INTE okej! :(

Men är det i korridoren det är jobbigast? eller är det svårt att koncentrera sig även i klassrummet? i så fall kan du ju be om att få sitta i ett grupprum och arbeta när det är arbeten som ni ska arbeta själv med.

Och vad gäller huvudvärken; har du kollat upp det? att ha huvudvärk ofta är inte kul, speciellt inte om det påverkar skolan. Själv har jag aldrig haft just migrän och kan ingenting om det. Men kan det vara så att du har brist på någon vitamin eller liknande? eller behöver du massage? akupunktur för att slappna av?

dermot
1

#3 Jag ska försöka prata med mamma och pappa.

Vi har inga direkt "korridorer", men det finns ställen där det är en massa folk, och där det finns mindre med folk (där jag försöker vara, men kompisarna vill ju gärna vara med de andra ocskå och drar gärna med mig dit).

Bara där finns många människor, flippar jag ur. Jag går i Kultur&Drama profil, vilket gör det jobbigt - jag kan byta, men det lär bli svårt med allt jag ligger back i och helt plötsligt komma till en ny klass, även fast jag känner några av dem - enligt läraren jag pratade med, så kan jag få sitta alldeles själv i ett rum med en lärare och jobba ifatt. :-)

Migränen har jag haft sedan trean, så vi har kollat upp massor. Mediciner, akupunktur, kiropraktiker, ja massor! Men inget har lix hjälpt.

Ev. ska jag röntkas för att se om det kanske är något i hjärnan, men det beror på doktorn.

Ska till och med pröva healing på söndag!

Tack!

// Anka

MimmiH
0

Sänder en stor styrkekram - har tyvärr inga råd att komma med. Migränen kan ev. bero på negativ stress.

Kanske kan en kognitiv terapeut hjälpa dig att klara folksamlingar bättre?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

dermot
0

#5 Tack!

Jag vet inte, kanske.

// Anka