frågor om Zyprexa
Fick en ny medicin igår mot ångest och sömnsvårigheter, Olanzapine, med andra ord Zyprexa.
Tog den första gången igår kväll och jag blev trött, kan ju ha varit nåt annat än den medicinen som gjorde mig trött också iofs. Blev bättre med ångesten också, kände mig lite lugnare, men det kan ju vara tröttheten som gjorde det.
Men det som gör mig skeptisk är att en biverkning är viktuppgång, vilket verkar vara väldigt vanligt. Jag har varit hungrig hela dagen, men det kan ju vara placeboeffekt..
Pratade med läkaren om det igår när vi diskuterade biverkningarna, att det inte kändes bra alls att den kunde ge viktuppgång som biverkning. Hon sa då att eftersom concerta tog bort mina hungrekänslor behöver det inte betyda att zyprexa gör mig onormalt hungrig. Att det slår ut varandra typ..
Så kanske är normala hungerkänslor, jag är inte längre van att bli hungrig speciellt ofta längre eftersom concerta tar bort hungern.
Är det någon annan som äter/har ätit zyprexa?
Vad har ni ätit det för?
Hur tycker ni att effekten var?
Gick ni upp i vikt av att äta den?
Vet att det är olika för olika personer, men hade varit intressant att få läsa lite erfarenheter.
Går jag upp i vikt av den så kommer jag inte äta den mer oavsett hur bra effekten är, skulle ge en massa ångest av att gå upp i vikt så det hade inte varit värt det.
Hej!
Måste bara säga att jag tycker det är konstigt att du fick Zyprexa för ångest - och sömnsvårigheter :O Men ja, en läkare är ju en läkare så jag ska inte uttala mig för mkt :) Man kanske kan använda det till det också.
När jag var sjuk för några år sedan , hade vissa psykotiska drag så fick jag Zyprexa mot detta. Jag inbillade mig grejer på kroppen.
Nu vill jag inte skrämma dig och så men de biverkningar jag fick var viktuppgång på 15 kg på 2 månader. Har fortf. inte gått ner allt! Sen så fick jag mjölk ur brösten (vet ej vad det kallas på "läkarspråk") …
Men viktuppgången tror jag beror på den ökade aptiten + i samband med medicinen och jag har ju väldigt lätt för tröstätning
Har testat så många mediciner för sömnen, men inget har fungerat så hon ville väl se om detta skulle fungera bättre. Dessutom så kunde den påverka den antidepressiva medicinen att fungera bättre, nåt sånt.
Är en ny läkare för mig som jag träffat för första gången, men hon verkade kunnig och förklarade vad effekten var och vad det var för medicin.
Hon kom också fram till att jag kanske var bipolär (det tror inte jag på dock, skulle inte acceptera en sån diagnos) och sa att de glada perioder jag har kunde vara hypomani, Så det kanske har nåt med det att göra också? Att jag fick den medicinen alltså..
Läskigt att du gick upp så mycket i vikt och mjölken ur brösten.. Hoppas inte att det drabbar mig.
Men om jag ser till att inte äta mer än annars trots hunger så borde jag väl inte gå upp i vikt? Och försöka att äta så nyttigt som möjligt..
Hon pratade lite om en höjning av concertan också (fast jag äter dubbla den rekommenderade max.-dosen, så jag vet inte..) och det kanske kan påverka att jag inte blir så hungrig också..