Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3202 ggr
Gnuttan
1

Konstant rädsla

Hej!

Jag känner att jag måste få ur mig det här även fast det inte är nåt vettigt att läsa.

När jag var 14 fick jag diagnosen social fobi som jag verkligen kämpade för att bli av med, när jag var 16-17 kände jag att jag nästan hade blivit helt fri från det bortsett från några småsaker.

Jag är nu snart 20 år och tog studenten i våras. Så länge jag kan minnas har jag haft väldigt mycket ångest men jag känner att det har förvärrats nu under hösten. Jag är rädd för allt möjligt känns det som. Plus att när jag har dom här riktigt dåliga perioderna är det som att social fobin kommer tillbaka. Jag är oerhört rädd för att söka jobb och ringa till folk som jag inte känner. Bara att skriva det här får min hjärna att gå på högvarv.

Det jag är riktigt rädd för är att ångesten aldrig ska försvinna. Större delen av dagarna går jag omkring och funderar på om det är så här jag ska må resten av livet.

Jag var bara tvungen att lätta på trycket lite.

Kanske ska tillägga att jag äter sertralin.

[Ambrosia]
0

Jag har också social fobi. Men gick i KBT-terapi med en psykolog för det förra året. Och det blev lite bättre. Jag vågar göra saker mer nu. Jag går också och pratar med en kurator och har en psykiatriker.

Har du nån kurator eller så? Be och få KBT-terapi för socail fobi.

Kram från Ambrosia :)

Gnuttan
1

Nä, jag slutade gå hos min kurator i våras :/ Enda gången jag har kontakt med psyk är när det är dags för uppföljningen på medicinen.

Jag gick i KBT-terapi förut och det hjälpte otroligt mycket :) Jag får ta mod till mig och kontakta psyk.

[Ambrosia]
0

Gnuttan: Bra du gått i KBT-terapi. Jag tycker det är synd man inte får fortsätta gå i den. Jag skulle behövt det ännu längre. Men min psykolog tyckte jag uppnått alla mina mål. Det var ju bra iof. :)

Var din kurator inge bra? Är det inte skönt att prata med nån utomstånde om allt?

Min kurator sa man kunde få gå i KBT-terapi igen om man behövde länge fram. Kanske kan du också fråga om du får det?

Kram från Ambrosia :)