Medveten närvaro..?
Hej!
Läste nyss en artikel här om medveten närvaro. Efter att ha läst den så kan det nog mycket väl vara så att en del av ångesten jag har beror på att jag fokuserar så mycket framåt.
Jag är 14 år, och planerar allt förväg. Har bestämt vilka gymnasium jag kan tänka mig gå på, vad jag ska gå på för utbildning, vad jag ska göra på nästa veckas träning, vad jag ska göra i sommar, vilka djur jag ska ha när jag blir vuxen, vad jag ska jobba med, vad jag ska se på tv imorgon osv osv.
Är väl igentligen inte fel i att planera saker i förväg, men jag tror att det har blivit överdivet för mig. Klarar knappt av småsaker som att vänta på att maten ska bli färdig, för jag vill att allt ska ske direkt.
Så tidigare har jag bara "ursäktat" mig med att jag har kontrollbehov, men i själva verket kanske det är ångesten som gör att jag måste ha kontroll över allt, eller att det är kontrollbehoven som bygger upp ångesten? Och panikattackerna kommer kanske för att jag tappar kontrollen?
Hur som hellst så skulle jag vilja veta mer om medveten närvaro. Ni som använder det, hur fungerar det? Och hur går man till väga för att börja med det?
Leta upp kurser i mundfulness!
Har haft möjligheten att gå kurs i mindfulness för ett par år sedan, har gett mycket.