Grova sömnproblem :(
Fick i somras diagnosen depression med bland annat socialfobiska inslag och ångest. Har mått dåligt sen våren 2011.
Mina sömnproblem började när jag började plugga nu i höstas och stressade och pluggade sjukt mycket. Pluggade oftast till sent på natten, gick och la mig kanske vid 5-tiden på morgonen och skulle upp 7 samma morgon för att gå till skolan…. Kom hem från skolan och sov på eftermiddagen, vaknade på kvällen vid 8-9 och började plugga då och fram till kl 4-5….så pågick det hela tiden. Jobbigt var det också att gå till skolan pga den sociala fobin. Jag trodde att allt skulle kännas lättare när jag började plugga eftersom jag verkligen hade valt min drömutbildning men jag hade fel. Så nu blev jag för ett tag sen sjukskriven.
Har haft sömnproblem i 3 månader nu. Fick Propavan och Theralen som inte hjälpte och nu känner jag att jag verkligen inte orkar mer. Känns som att problemet är alltför akut nu för att jag ska stå ut en natt till. Jag vill egentligen klara mig utan tabletter men jag har försökt och det går inte… inte nu i alla fall. Någon som vet några andra bra sömntabletter…? Tror jag måste träffa en läkare på akutpsyk idag för jag är helt knäckt av det här!!
Hur har det gått?
Jag sitter nästan i samma sits som du. Jag har ingen fobi men jag är stressad och orolig. Varje gång jag sökt läkare har jag fått diagnosen deprission och fått med mig tabletter hem.
Jag är som du och vill helst inte ha tabletter vilket i sin tur leder tillatt jag inte sover periodvis. Det kan gå månader då jag inte sover mer än 3 timmar per dygn. Jag är jättertrött och vill inget hellre än att sova, men det går bara inte. Jag vill inte sova efter jobbet utan försöker hålla mig vaken så att jag ska vara så trött att jag bara slocknar då jag sedan lägger mig för natten.Det hjälper tyvärr inte. Om jag skulle somna direkt vaknar jag efter någon timme och sen kan jag inte sova mer den natten. Oftast ligger jag i sängen och försöker sova innan jag tillslut går upp och gör något i stället. De nätterna brukar jag tillslut kunna somna vid 4-5 tiden. Sen ska jag upp kl.7 igen.
Det händer även då och då att jag är uppe hela natten och ändå inte somnar natten därpå.
Det sliter oerhört på mitt psyke. Jag är alltid trött och orkar varken motionera eller laga mat. Jag orkar inte vara glad och blir lätt irriterad.
Jag tänker ta kontakt med en psykolog. Tror att det är det enda som hjälper. Har alltid avskytt att ta alla typer av tabletter. Inte ens Treo, Alvedon eller något liknande vill jag ta.
Kom du till akutpsyk någon gång? Känner att jag skulle vilja veta lite mer om hur det är där. Har inte ringt om hjälp ännu men har funderat i snart ett år om jag inte borde ta och göra det någon gång.
Hej!
Har också lidit av stora sömnstörningar men i många år. Jag har nyss läst en bok i ämnet som heter Sömn och är skriven av Marie Söderström. Denna kan jag varmt rekommendera. Helt fantastisk. Här känner man verkligen igen sig. Det finns ett sömnprogram som man följer och det baserar sig på kognitiv beteendeterapi. Man arbetar själv aktivt med att fylla i svar på olika frågor och fyller i en sömndagbok m.m. Jag håller på för fullt att följa programmet och det hjälper verkligen. Från att ha vaknat 5-15 gånger varje natt vaknar jag i absolut sämsta fall kanske 4 gånger men somnar om ganska direkt.
Vill man inte själv försöka sig på det så ta kontakt med en inom kognitiv beteendeterapi som kan det här med sömnprogrammet. Lycka till

Circadin/melatonin har jag fått för mig ska vara bra.
Hej!
Har inte varit här inne på länge så förlåt för sent svar.
#1 , precis som du skriver så är det för mig, exakt samma. Det har blivit lite bättre nu, för fick rådet att ta 2 Propavan istället för 1 till natten. Somnar som en stock. har någon gång somnat utan dem, tog lite längre tid osv. Har nu skaffat mig en hundvalp iaf så jobbar på att komma in i rätt dygnsrytm.
Jag gick aldrig till akutpsyk utan ringde öppenvården för det här med tabletterna. De rekommenderade inte akutpsyk eftersom jag redan har läkarkontakt på öppenvården. Fick telefontid med min läkare så länge och rådet att ta 2 Propavan till natten. Fick även förnyat recept.
Jag har varit på akutpsyk en gång innan när det gällde min sömn och då fick jag sömntabletter med mig hem. Tyvärr är det för många AT-läkare där och de är väldigt stressade om du frågar mig…
Inget emot AT-läkare så men ja ni förstår nog vad jag menar… #1 , jag tycker att du gör rätt i att ta kontakt med en psykolog och det är starkt av dig att göra det istället för tabletter. Kämpa på! Hur har det gått för dig?
#2, tack för tipset om boken!
Lät ju riktigt bra så den ska jag nog kolla upp!
#3 Tack, ska prata med min läkare om det när jag ska träffa henne snart, så får vi se om jag ska fortsätta med Propavan eller byta
Men det funkar ju bra nu när jag tar 2 st så!
Jag har haft stora problem med sömnen till och från i flera år och provat en massa olika mediciner.
Den som fungerar bäst för att bli trött för mig är melatonin, den är dock licensbelagd så tror den kan vara knepig att få utskriven.
Dricker theralene vissa kvällar, men det är mest mot ångesten. Hjälper sådär..
Ätit stilnoct varje kväll i snart ett år nu, är nog rätt beroende, men jag tror att det fungerar rätt bra fortfarande. Tar dock rätt lång stund innan jag känner av nån effekt numera.