Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: övrigt
Läst 3182 ggr
Zabbio
0

Alternativ till xanor?

Vad finns det för ''akut'' ångestdämpande medeciner?

Jag har fått xanor förut och den fungerar. Men sen ville läkaren inte skriva ut mer av den pga beroende risken (iofs anser väl inte jag att 10 piller på ett år är så hemskt). Kommer inte riktigt ihåg hur de tänkte, men fick den i samband med antidepp att ta till vardags.

Har kommit fram till att jag inte vill ha dagliga antidepp - de tar bort min kreativitet och får mig apatisk. Dessutom är det så pass sällan som jag känner så mycket ångest att jag behöver hjälp att dämpa den. Då känns akut piller som ett bättre alternativ. Hellre 1-2 piller i månaden än 30 - 60 piller i månaden. Jag har missbrukande anhöriga, men känner att det ger mig en stark motivation att INTE trilla dit själv.Jag är emot att ta tabletter om jag kan låta bli, de flesta mindre ångestattackerna tar jag inte något för. Så jag tror att jag kan klara mig med bara akut-piller utan att börja missbruka dem.

Hursomhelst. När jag inte fick mer xanor så fick jag sobril istället. Men sobril  funkar inte för mig, de dämpar iofs ångesten, men ger mig mardrömmar, och jag blir väldigt trött och olustig istället. Så jag tar dem helt enkelt inte (har några få xanor kvar som jag sparar hårt på - när det kommer vill jag inte stå utan)

Vad finns det mer för akut ångestdämpande? Egentligen vill jag ju ha xanor eftersom den funkar. Men för all del, finns det något annat som funkar utan att ge mig en massa biverkningar, så går det precis lika bra.

Jag frågar här eftersom jag bygger upp modet att återigen börja slåss med läkarna för att få den hjälp jag behöver och inte bara den de tycker att jag ska ha. (de vill ge samtalsterapi och dagliga antidepp, har gått i terapi och provat ett par antidepp och upplever att det inte hjälper utan jag behöver hitta min balans själv, åtminståne för tillfället. Just nu har en del ändrats och jag letar fortfarande efter fotfäste för detta steget, när jag är redo för nästa steg så kommer jag kanske söka hjälp igen.) Men det är ju lättare om jag vetvad som finns och vad jag kan fråga efter.

Vad har ni testat och vilka erfarenheter har ni?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

HannaM
0

Jag har tyvär inte så mycket att tillföra direkt. Har inte provat annat än atarax som inte ger effekt för min del. Men jag tycker att tio piller på ett år inte låter som något att vara orolig över om man tänker på beroenderisk. Det är väl samma dos varje gång fortfarande och det hjälper? Jag tycker nog det bästa är att försöka prata med läkaren igen och se om ni kan göra någon deal. Få utskrivna tabletter och uppföljningssamtal eller något.

Zabbio
0

Jo, jag vill ju helst ha samma igen.. jag menar - dessa VET vi funkar, varför byta? :3 Men det känns bättre om jag har mer alternativ att komma med, ifall de vägrar..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.