Fick diagnos igår...
Va till min husläkare igår och fick diagnosen Generaliserat Ångestsyndrom.. Har aldrig förut i mitt liv haft ångest av något slag..
Finns det någon mer här med samma sorts ångest som jag som kanske kan dela med sig av sina egna erfarenheter och symptom..
Vore intressant att få lära känna andra med samma problem..
Hej så länge!
Jag har GAD precis som du, har haft sen jag var tonåring. Är 24 år idag, med en son som är 3 år. Är sjukskriven för det och utbrändhet och inväntar en neuropsykiatrisk utredning snart för en diagnos kanske.
Mina besvär kommer i perioder. Vissa perioder har jag konstant smygångest som förvärras nå ohyggligt av yttre påverkan kanske i form av att jag måste prestera, ekonomin är lite knagglig, jag blir sjuk, sonen är jobbig. periodvis gråter jag hela dagarna, egentligen helt utan anledning. Jag orkar ingenting. Sen har jag otroligt jobba panikångestattacker då jag hyperventilerar till jag nästan svimmar och tokgråter i flera timmar ibland till jag är så otroligt uttorkad så jag spyr och har huvudvärk dagen efter, precis som om jag supit. Periodvis är jag dock en rätt normal människa men jag lurar mig själv varenda gång. De dåliga perioderna då jag dippar ända ner till botten tycks aldrig ta slut. Sömnen är skitdålig. Har ett sjukligt katastroftänkande på nätterna. Jag är periodvis totalt avskärmad från den sociala delen av mitt liv p.g.a. rädsla att få ångest eller panikångest bland folk. jag har inga kompisar p.g.a. att jag inte orkar lägga en del av min energi på den sociala biten periodvis och p.g.a. min återkommande socialfobi.
ja, så ser det ut för mig just nu. jag vet inte riktigt vad av allt det här som är utbrändheten och vad som är GAD men det kanske inte spelar så stor roll. De båda samarbetar väldigt bra för att få ner mig på knä. 
Hur känns det att ha fått en sån diagnos nu då? Hur mår du? Hur påverkas ditt liv av det?
Ha en bra dag! // Pernilla

Hejsan..
tack för ditt svar..!
Det känns helt klart förjävligt att jag fått denna diagnos.. Trodde aldrig någonsin att jag skulle kunna drappas av någon ångestsjukdom, men vad fel man kan ha..
Har haft två rätt bra dagar, åkte till sthlm för att komma bort från hemmiljön.. Har umgåtts med mina vänner och haft jätte roligt, men så vaknade jag idag med otrolig ångest.. Det märks att den legat inne och inte fått kommit ut.. Jag blir förbannand på mig själv så tillåter min hjärna att påverka mig på detta sätt..
Fick cipralex av min läkare men vägrar äta dem.. Allt går att läka med sin egen tankekraft..
Men mår rätt dåligt just nu, är sjukskriven från jobbet.. Är otroligt rädd för att vara ensam, har massvis dödsångest.. Drömmer massa marddrömmar.. Ja livet är inte kul just nu.. Jag har levt med detta i ca 2 månader, kan inte se mig själv leva med detta i flera år till.. Hur fan gör man liksom..??

Hej Annakarin
Jag har levt med detta i 40 år. (det börjar gå mig på nerverna hahahaha)
Jag tycker att du tar din diagnos fel. Det är väl skönt att veta vad det är som är fel med en.
Om du inte vill äta medicin kan jag starkt rekomendera Johannesörts te eller andra johannesörts saker, finns i hälsokost.
Att andas är viktigt
www.youtube.com/watch?v=tFn8tX5xD45
Detta är en övning för självläkning
Hoppas det går bra för dig
Svava

Det är klart att det är skönt att jag vet vad som är fel.. Men samtidigt så tycker jag inte att det är speciellt roligt att ha denna sjukdom, men det är nåt man får lära sig att leva med..
Ska testa det där med johannesört.. Har läst om det så det kan ju va värt att testa..
Sen undrar jag om det är nån av er med GAD som har problem med magen på något vis.. Jag har haft problem med magen på sista tiden och undrar om det kanske beror på min GAD?!?!?!?

Viktigt med johannesört är att om du tar andra mediciner kolla upp att det fungerar. Det finns en hel del preparat man inte bör kombinera med johhanesört.

ok.. som vilka då???

Ehm.. jag kan inte på rak arm rada upp dom utan rekomenderar dig att ta kontakt med apoteket eller läkare för att få reda på om läkemedel du har inte är bra att kombinera med johannesört.

ok ska komma ihåg det.. äter inga läkemedel just nu förutom typ alvedon pch pepcid duo ibland..
Enligt KBT (Kognitiv Beteendeterapi)kommer automatiska tankar atomatiskt, vilket ger upphov till ångest. Det är svårt att bryta dessa tankar, då de kommer automatiskt. Men försök varje dag. Jag rekomenderar boken: "KBT - Komma på bättre tankar" Av Åsa Palmkron Ragnar. Se denna sida: http://www.kbtterapi.se/#
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia

Johannes ört ska du inte ta tillsammans med andra seratoninförhöjar meds..
Den dos seratonin som finns i johannes ört är väldigt mycket svagare än tablettform.
Det är ju samma som alla naturmeds… man ska naturligtvis inte blanda, men du skrev att du inte ville ta mediciner.
sedan håller jag med Ambrosia att om du kan få KBT är det alltid alltid det bästa..
Att medicinera är ju bara att döva problemet.. MEN ibland behöver man medicin..
kram

Vet inte om jag ska få KBT det tror jag inte.. ska däremot få träfa en kurator.. det vet jag.. ¨ska bli spännande.. hoppas bara det går bra och att denna kurator inte är helt slut i huvudet..
Som nån skrev att du kanske får lära dig o leva me detta som många andra gör. De finns ingen som säger att du ska äta medicin resten av ditt liv eller hur? men de kan va bra o pröva ett tag tills du känner dig bättre kanske.
Har också problem med detta. Haft det senaste året men har ingen diagnos. Det började sommaren 2010 att jag fick problem med magen, starkt illamående, ont och ja allt en mage kan göras för att vara dum.
Gick till läkare några gånger och fick ta hur många blodprov som helst. Vi kom sedan fram till att jag förmodligen hade någon ångestsjukdom, typ social fobi eller något. Fick kontakt med kurator och blev inbokad på KBT-kurs. Jag gick kursen och allt kändes helt okej, det kändes möjligt i varje fall. Men 2 veckor efter kursen var jag nere på totalbotten igen. Fick lite inviduell vägledning men det gick bara neråt. Och ångesten spred sig från enbart sociala situationer till allt, precis allt!
På måndag ska jag träffa läkare igen och i vår har jag fått plats för enskild KBT på en psykologmottagning.
Jag träffar även en sjuksköterska varannan fredag för att träna avslappning och lägga upp scheman med träning osv.
Har också GAD och har alltid haft det, har den typen av personlighet där oron lätt går över styr. Jag får helt enkelt lära mig leva med det och hantera det, kommer aldrig bli av med det, men kan förhoppningsvis se till att jag kan leva ett normalt liv trots ångest.
Något som hjälpt mig är att äta Lyrica, enda medicinen som lyckats med att sänka ångestnivån.