Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 6811 ggr
Internettan
2

Psykiska besvär och kost

Jag vet inte om det skrivits någonting om detta förut men vill i alla fall ta upp det (igen?) eftersom jag tycker det känns viktigt.

Det finns en del skrivet som tyder på att kosten spelar en stor roll när det gäller olika psykiska åkommor, inte minst ångest och depression. Men även exempelvis autism och adhd.

På den här sajten, som handlar om glutenintolerans, finns en del intressant:

http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/neurologiska-problem-vid-celiaki.html

Sajtvärden menar att känslighet för gluten inte bara behöver visa sig som att det skadar tarmarna utan det finns även i dold variant där inte ens läkarna upptäcker det. Han menar att det är mycket, mycket vanligare än man tror.

Nedan några klipp från en annan sida från samma sajt. Mycket intressant och lite mer vetenskapligt:

Dom bevis som fortsätter att samla ihop sig, men som tyvärr ofta ignoreras eller missas är Glutenets giftighet och negativa påverkan på vissa människors hjärnor, även om de inte har Celiaki…….

De störningar i beteende och humör, som länge har erkänts vid celiaki, har postulerade som en möjlig konsekvens av förändrad ämnesomsättning serotonin som ofta finns vid celiaki (4,5). En koppling mellan gluten och panikattacker verkar vara en mycket rimlig möjlighet.

http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/lyckopiller-ungdomar-gluten.html

Nedan ett klipp från en blogg som innehas av en glutenintolerant:

Här kommer en liten redovisning om vad som hände mig o familjen för några veckor sen. VI FICK I OSS GLUTEN!!!!

Jag märkte det inte direkt men det tog bara någon dag så var det nåt som inte kändes bra i kroppen och magen. Vi hade nämligen ätit ett helt paket med havre knäckebröd som mannen hade köpt och jag var säker på att han lika nogrant som jag läst innehållet. Snart var besvären ett faktum och nu skall ni få höra exakt hur symtomen framträdde igen, de jag totalt blivit av med.

• Orolig mage och lös oregelbunden avföring igen.
  • Tankarna började mörkna igen, oförklarlig ångest näst intill panikkänslor.
  • Allmänt nedstämd och MYCKET trött igen
  • Halsbrännan hälsade på igen varje dag dock bara korta stunder så jag kunde stå ut utan medicin igen.
  • Sockersug som var olidligt riktiga attacker.
  • Smärtor runt i hela buken.
  • Fet hy med plötsliga finnar igen.
  • Viss yrsel smög på.
  • Ansträngda luftrör som pep vid inandning och hosta.
  • Samtidigt drabbades jag och sonen av en förkylning inte oväntat vid en sådan situation.

http://fruganslantlivs.blogg.se/category/halsa-celiaki-gluten-intolerans.html

Det diskuteras också en del på sajten kolhydrater.ifokus kring folks förbättrade psykiska mående efter att de lagt om kosten. LCHF innebär ju att man drar ned ganska rejält på kolhydraterna samt inför mer bra fett i kosten. Många upplever att de mår så mycket bättre psykiskt av denna kost och kanske är det så för en del att det beror på att man utesluter spannmål helt och inte på kolhydratreduceringen i sig? Det verkar också som att bra mättat fett som smör är lugnande för kroppen. (Kan själv skriva under på att mindre kolhydrater + mer bra fett ger bättre psykisk balans. Men jag tror att just spannmål är den värsta boven i vår kost.)

T ex här pratar de om sådant.

En del verkar även må bättre psykiskt av d-vitamin. De flesta i norden verkar ha brist och det kan vara bra att äta kosttillskott åtminstone under vinterhalvåret. På apoteket har de ofta för låga doser, det ska vara ca 2000-4000 IE om dagen. (50-100 mcg). Finns på hälsokost.

Här ett annat exempel på personer som blivit mycket bättre när det gäller ångest av gluten- (eller vete-) fri kost. (Sidan kanske inte är så "vetenskaplig" precis, men det är ändå en personlig berättelse att ta till sig av.)

Googla och läs och bilda er en egen uppfattning. Jag tror att många skulle bli hjälpta av koständring och det är hemskt att så många människor mår så dåligt när de kanske inte behöver. Alla kanske inte blir bättre av att ändra sin kost men troligen får de flesta en lindring i alla fall. Det är min övertygelse.

"Every point of view is a view from a point."

paulina77
0

jo vete ska inte idrottsmän äta före en tävling, livsfarligt faktiskt.läste det i en apotekstidning

[esereth]
0

Bra tråd. Jag tror också kosten är viktig.

Äter själv lchf sen 2007. Och strikt sedan Juni 2010.

Det är stor skillnad i hur jag mår. Jag mår så otroligt mycket bättre med så få kolhydrater som möjligt.

Men måste ju säga att ångest och depressioner jag jag fortfarande, så frisk blir man kanske inte, men bättre.

Internettan
0

#1:

Oj, på vilket sätt är det livsfarligt? Har jag aldrig hört.

#2:

Skönt att höra att du blir så mycket bättre av lchf. Det låter ju jättepositivt även om man förstås helst vill bli helt bra.

Tror du själv att det är kolhydraterna i sig som hjälper eller kan det vara gluten- eller spannmålskänslighet? Äter du mjölkprodukter?

Jag har läst att när det gäller många psykiska besvär pga glutenkänslighet kan det ta över fem år att bli bättre. (Vet inte om de menade att man blir bättre och bättre succesivt innan dess eller om det är så att man inte märker några förbättringar alls förrän efter så lång tid.)

[esereth]
0

#3 Skulle nog tro att det är gluten och spannmålfaktiskt, fast jag vet inte. Jag är ju sockerberoende så det ställer väl till det lite grann.

De mejerier jag äter är vispgrädde, smör och ost. Fast nu prövar jag ett tag utan vispgrädde och ostar för att se om jag kan få till en viktedgång också.

Internettan
0

#4:

Det är intressant och hoppfullt i alla fall. Något alla kan prova själva om de känner för det.

Många mår ju dåligt även av mjölkprodukter så… Kanske blir du ännu bättre utan dem? (Men det är ju inte säkert.)

Själv har jag uteslutit gluten, allt vete samt alla mjölkprodukter sedan början på juli. Har dock varit lite slarvig och fått i mig lite då och då när jag ätit på jobbet. (Typ ströbröd i köttbullar eller mjölk/mjöl i sås nån gång). Ska bli helt strikt nu har jag tänkt.

Jag får återkomma om jag märker några stora förbättringar. Lider av ångest, "socialt obehag" och dålig självkänsla. Värre i vissa perioder och bättre i andra. Har lite drag av Asperger också (enligt självtest på nätet) men är relativt lindrigt drabbad. Mår dåligt rätt ofta men klarar ändå av att jobba och så. (Men vad är "att klara av" egentligen? När man går till jobbet med värsta ångesten inombords - och tänker att man inte kan ha det så här längre? Är det att klara av det? Usch!)

Honey Puh
1

Vilken otroligt intressant tråd!! Jag har undvikit socker och mjöl i 8 månader och både rasat i vikt och börjat må så otroligt mycket bättre psykiskt. Har varit stressad och levt i konstant ångest i mer än 10 år tidigare. Har aldrig sökt hjälp utan trott att det var mitt "normalläge" pga att jag är en så känslig person. Nu har jag bytt jobb, men allt vad det innebär med ökad inlärning och ökad kvot av nya intryck och människor. Jag har märkt att jag stressar upp mig för väldigt lite och får ångestpåslag. Varje dag är en berg och dalbana, med både bättre och sämre stunder. Jag ser det som VÄLDIGT positivt att jag faktiskt kan känna mig normal varje dag. Men det känns som jag vill gå till botten med min otroliga stresskänslighet. Det känns inte längre som att det beror på min känsliga personlighet och dåliga självkänsla - den fick jag nämligen tillbaka när jag uteslöt snabba kolhydrater! Jag har funderat över om jag  behöver någon typ av kosttillskott för att återfå den biokemiska balansen, men börjar nu tro att jag kan reagera på gluten och laktos som beskrivs här i tråden. Men jag har inga symptom som sätter sig på magen, utan bara i psyket i form av ångest. Jag har faktiskt bokat en läkartid för att kolla upp glutenintollerans, även om jag tvivlar på att det kommer att ge något, eller? Någon som vet om man kan kan ha diagnosen utan att ha problem med magen!?

Internettan
0

Ja, man kan få diagnos utan att ha problem med magen. Men då gäller det att läkarna känner till detta, vilket inte alla gör. De flesta kanske inte ens är villiga att testa en för glutenintolerans om man inte har magproblem eller andra klassiska symtom? Vet inte säkert men har inte så stort förtroende för läkare i allmänhet.

Jätteintressant att du delar med dig och upplever att du ändå mår bättre till viss del. Själv kan jag inte säga att jag märker någon skillnad med gluten- och mjölkfri kost ännu. Som vanligt har jag hittat något som hjälper alla andra men inte mig själv. Glad

ladymiss
0

hm, ska nog prova på ett tag att sluta med nästan mejeriprodukter å se om det blir bättre :) (är vegetarian men kan lika gärna bli halvt vegan isf)

www.strangegirlyouknow.blogspot.com