Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2297 ggr
[SweetRose]
0

Vart drar man gränsen?

Jag har på senare tid blivit mer och mer bacillrädd. Det började med att jag ville tvätta händerna ofta, nu har det övergått i att jag inte kan ta i någonting med bara händerna och om någon rör mig kan jag få smått panik. Om någon rör mig i ansiktet kan jag nästan bryta ihop, jag kan känna bakterierna äta sig in i min hud. Detta gäller även om en kompis är hemma hos mig, om denne suttit i min säng t.ex måste jag byta lakan direkt, om denne nuddat någonting som jag kommer ha nära mig sedan måste jag tvätta det med.

Vissa saker funkar dock, typ mina föräldrar kan röra mig i ansiktet utan problem, mina egna djur kan jag gosa med hur som helst och det är inga problem att röra saker i mitt eget hus.

Överdriven renlighet eller sjukligt betéende, vart drar man gränsen?

(la den i allmänt, ni får gärna flytta den om den passar bättre någonannanstans)

[Liinda]
0

Jag skulle säga att det verkligen inte hör till det normala och undrar om du har någon slags tvång annars?

Det kan lätt eskalera och bli mer än du klarar av och ett sådant liv önskar man ingen. Jag tycker du ska försöka få hjälp nu på direkten och försöka jobba med dig själv så att det inte blir värrre.

Det fanns ett avsnitt som Outsiders sända förut, man kan kolla på webb teve på det avsnittet. Det handlade om en tjej som hade renlighets tvång och om du kollar på det så kanske du kan känna igen dig lite? Och kanske också se hur det kan sluta om du inte stoppar det nu.

[SweetRose]
0

Jag har lite mindre tvångstankar om jag t.ex nuddar ena fingret på ett sätt måste det andra nuddas på samma sätt och allmäna symmetrigrejor. Dessa är dock ganska lätta att ignorera och får ingen större ångest när jag skipepr dem.

Jag har sett många sådana där program men jag upplever ofta att de har t.ex att ha jättemycket tvål och grejor, sådant har inte jag. Har lite svårt att känna igen mig. Fast det kan ju bero på att jag inte vill känna igen mig, kanske.