Sertralin och Mirtazapim kombination?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! undrar om det är någon som ätit eller äter den kombinationen? jag äter sertralin 25 mg och ska börja med Mirtazapin 15 mg en kortare tid tillsammans för att sen bara äta Mrtazapin.Har läst att SSRI preparat inte är så bra att kombinera ihop.För eventuell Serotinergt syndrom? har någon erfarenhet av det? Eller att det fungerat bra?
Vet inte hur jag ska våga börja och byta,har redan så mycket ångest,så att sluta med Sertralinet helt först, känns svårt.
Sertralinet har jag börjat må illa av efter intag,så för magens skull ska jag få pröva något nytt.Samt se om min sömn förbättras.
Tusen tacksam för svar/råd:)

Har din läkare koll på att du ätaer båda och har rekomenderat det så skulle jag inte oroa mig om jag var du. Känns det ändå obehagligt så kan du fråga apotekspersonal eller be om en ny tid med läkaren för att prata om det?
Jag tar inte den kombinationen men tar mirtazapin i kombination med venlafaxin (Efexor).
Mirtazapin är ett SNRI-preparat - det påverkar inte bara serotonin utan också noradrenalin.
Jag har blivit mycket hjälpt av mirtazapin. Har tagit det i över 2 år nu som ångestdämpande och för att sova bättre. Tidigare kom jag aldrig ner i djupsömn utan vaknade helt varannan timme varpå pulsen steg snabbt till 100. Det tog mig ca en kvart innan pulsen gått ner igen och jag kunde somna om. Därför var jag som ett vrak varje morgon, lite svårt när man har tre barn att ta hand om.
Nu sover jag gott och gärna. Mirtazapin är sederande vilket gör att man kan bli dåsig av dem. Man kan även bli lite mer sugen på att äta kolhydrater. Jag är båda :/ Min dagliga trötthet beror på en kombination av medicinen och att jag är extremt stresskänslig, har utmattningssyndrom och myofasciellt smärtsyndrom. Jag äter gärna kolhydrater också, men nåt ska man ju äta ;)
/Anna
PS Följ läkarens ordination. Det är inte bra om du slutar med Sertralin innan du börjar med mirtazapin. Jag tror att du kommer att få bra hjälp av mirtazapin, kanske t o m bättre än av Sertralin!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"