Attarax vill sluta .
Har ätit Attarax sen 2009 varge kväll innan somning.Nu vill jag sluta .Men min kropp vill ha dom.Kan inte somna om jag inte tar dom.Något tipps. Har pratat med läkaren han sa bara till att sluta.Men jag får stora sov problem utan känner mej villse.
Atarax är ju inte beroendeframkallande så antingen är väl problemet att din hjärna tror att du måste ha Atarax för att sova eller så kan du helt enkelt inte somna rätt och slätt utan.
Kolla upp lite tips för bra sömn, t.ex inte kolla på tv direkt innan du ska sova, se till att temperaturen i rummet ligger runt 17-18 grader osv.
Finns ju även naturläkemedel som kanske kan hjälpa dig att slappna av, något speciellt té kanske.
Om du inte redan går på lägsta dos av dem så kanske du kan försöka att trappa ner genom att halvera dosen eller liknande? Även om atarax som sagt inte ska vara beroendeframkallande så kan man ju vara rent psykiskt "beroende" antar jag, att man känner att man har ett behov och inte tror sig kunna klara sig utan.
Eller så är det så att du egentligen fortfarande behöver dem för att kunna sova? I så fall kanske det kan vara lite svårt att sluta med dem..
Paulina

Varför vill du sluta?
Om du vil sluta med just dom för att dom medför någotnegativt kan du ju prata med läkare om att byta mot något annat som kan hjälpa dig att sova. Om du vill ta bort mediciner helt så är nog det bästa tipset det som Aviendha gav, försök att trappa ner, det går att dela tabeltterna om du vill göra det långsamt.
Hur känner du dig när du inte tar dom? Är det "bara" så att du inte kan somna eller har du andra problem?
Tog själv nyss 2.5 tablett Atarax. Tycker det är ganska bra problemet är väll mest dåsigheten. Jag känner själv i vissa situationer att jag måste ha dom för jag klarar inte vissa situationer utan dom och varje gång det händer känner jag mig patetisk och svag.. Försöker klara det utan dom men jag blir bara hemsk mot min omgivning när jag inte tar dom pga min ångestsjukdom. Tycker synd om min Fästmö som lider mest utav det..
Det är ju upp till dig om du vill sluta eller ej och det kan bli några oroliga nätter i början men det viktigaste är att du slutar för du vill och ta det lugnt det ordnar sig nog efter ett tag :)!