Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettakut-stöd
Läst 3317 ggr
[Capriele]
0

Tyna bort

Jag mår så jävla dåligt… igen.

Jag har sedan länge varit deprimerad, utvecklat social fobi och panikångest, sedan jag var 13 skulle jag tro, jag är nu snart 19. Det skulle vara läge för mig att ta upp medicineringen igen nu, men jag kan inte, jag har uppkörning den 30e augusti… jag kan inte köra om jag ska börja med antidepressiva igen.

Som liten hade jag mycket fantasi. Alla i min omgivning kallar mig för kreativ och duktig, jag är duktig på att teckna, måla och skriva och dessutom dator, photoshop..etc. Höga betyg i skolan.

Men den här jävla depressionen och ångesten förstörde allt. Och nu har jag insjuknat till en hög nivå igen, jag känner igen allt. Den försvinner aldrig, men har legat något som när i schack.

Jag har ingen lust att göra något. Det enda jag gör nu är att logga in var 5e sekund på MSN för att se om min partner i Skottland är där… Han blev sista droppen… Han har pressat mig jätte mycket nu på senaste för att han vill att jag kommer tillbaka till honom… Han är själv rätt paranoid, jag brukar vara den som får lugna honom, men det gick inte nu… och nu sitter jag här själv och han förstår inte att jag är den som behöver tröst för en gångs skull.

Jag är inte hos honom pga körkortet dessutom pluggar jag till undersköterska, på distans men har lite prakikämnen som behöver göras. Jag gör det mest för min skull, jag vill inte behöva leva av honom. Men nu har det blivit för mycket. Jag bor hemma hos föräldrarna när jag är i Sverige för att kunna samla in pengar för kommande huset, med stall! Men det har hänt så mycket skit i det här huset att jag mår ännu sämre under just detta tak, ändå är det lugnt NU, men minnena lever vidare… Sedan jobbar jag till och från.

Jag har börjat spy upp allt jag äter, nu vet jag med mig att jag inte kommer att äta för att jag inte orkar, jag vill bara tyna bort och inte ha någon energi, sova bort dagarna, ingenting är roligt. Är matt, nere och får panikångest med jämna mellanrum för att allt är så tungt. Ljuset jag såg börjar försvinna. Mina intressen är borta, jag orkar inte spela spel, rita, måla… inte ens hästar.

Finns det någon som känner likadant i denna stund? Jag behöver verkligen någon att prata med… Efter körkortet kanske det kan bli lite bättre, men inte ännu…

HannaM
0

Varför kan du inte köra bil eller köra uppp med mediciner? Är det läkare som säger det?

Har du provat något anant eller vill du göra det? Som någon terapityp, finns ju lite olika.

Jag hoppas att det kan kännas bättre och kom ihåg att du alltid är välkomme natt skriva här, förlåt för mitt ganska korta svar men jag är så tom i huvudet just nu så det blir inte vettigare. Vill bara att du ska veta att du inte är ensam.

[Capriele]
0

Det är ju inte rekommenderat, dessutom blir man himla lullig och yr av tabletterna, iallafall jag! När man väl är van vid dem går det ju bra, men inte i början när alla biverkningar sätter in.

Har gått KBT och sub.typer, funkar inte direkt…. det är ju jag som måste kämpa för att komma över det i slutändan men min hjärna är så dum på den fronten… går liksom inte på "det där".

Är tacksam för ditt svar ändå, får mig att komma igång med något, skriva lite…

[nidlo_1]
0

Hej Capriele, med flera!

Jag funderar kring detta med ångest. Att det borde ha en källa. Det kan ligga tankar av rädslor djupt inom en som får ångesten att sätta igång.

Vad är denna rädsla? Rädsla för en handling.

Vad är handlingen? En handling som man gärna vill utföra.

Vad ligger bakom rädslan? En föreställning att man inte får utföra handlingen som skapar ångesten.

Till exempel:

"Jag vill gärna köpa dessa skor…Men det är fel då de innehåller djurskinn."

Köper man skorna kommer ångest…: Rädsla för något man gärna vill ha. Rädlsa för den starka viljan till det ångesten skapas av.

Vad tror ni om detta?

Hälsningar
Niklas

nakenkatt
0

capriele,jag lider med dig.är själv sjukskriven för ångest.Jag vet att en del ej är för mediciner men hade de ej funnits så hade jag nog inte orkat vidare.Ta din medicin,körkortet är bra att ha men hälsan måste komma först.så här kan du ju inte må.jag har ätit klomopramin sedan 2004 och kan tacka dem för mycket att jag har mått bra långa perioder,men så kan det hända något och det blir en påfrestning då drar ångesten igång igen.Nu började det för mig i våras med bråk på arbetsplatsen,elakheter förtal mm.Min läkare sa åt mig att slutar du med med så har du ångesten tillbaka som ett brev på posten.När det finns hjälp i form av medicin har jag aldrig tvekat,man måste få må bra,jag har haft det som du och det är ett tillstånd ingen människa ska behöva vara i det tar ner en fullständigt.jag tror du är ung så du hinner med att ta ett körkort hundra gånger om.just nu är det viktigaste att du får ha en sån dräglig tillvaro som bara går.har du någon bra läkare?jag fick behovsmedicin också när det var som jäkligast.Sedan gick jag också hos en kbt terapeut också,det var jättebra.Lycka till nu och krya på dig.Jag tänker på dig.kram.Agnetha.

[Capriele]
0

Det är det kluriga, att körkortet är en trigger, det va egentligen det som jag kom hit för att göra och jag är rädd att det bara blir mer ångest om jag ger upp nu, eftersom att vi också lagt ner alla dessa pengar på det och nu snart är jag inne på det allra sista momentet. Jag måste liksom avsluta detta, annars kommer jag bara må ännu dåligare. Jag kämpar ju för min framtid som jag hoppas ska bli bättre, men det är i nutid jag får ta skiten. Det är den värsta perioden nu, speciellt att vara borta från min partner och inte veta riktigt när jag kan komma tillbaka… Jag ska ta kontakt med en läkare, försöka få medicin utskrivet och ta den sen när jag väl är klar. Kan läkaren skriva ut medicin? Jag har tidigare gått till psykologer typ, som skickat vidare ärandet till nån läkare som skrivit ut medicinen…

[nidlo_1]
0

Capriele. Vill göra dig uppmärksam på att du verkar låta ångesten tala ibland. Det är inget fel, och kan vara nödvändigt att anpassa sig.

Niklas

[nidlo_1]
0

Ser du på ditt inlägg #5 kan du finna att du i ena halvan är förnuftig, accepterande, och klarsynt. I den andra talar rädslan för ångesten och ett sätt att förebygga, och skydda dig.

Du kanske inte vill att jag går för djupt…Tror mig ändå veta hur du känner i ögonblicket. Du har lärt dig av vad ångesten triggas. Agerar förbyggande för att slippa den.

Inget fel…Bra att vara uppmärksam på.

[Capriele]
0

Jo tack, jag är faktiskt införstådd. Men jag är rädd att jag inte har några mönster som jag tycker är värda att försöka bryta när det gäller prioriteringen om framtiden. Jag skulle aldrig efter att min mamma bidragit med så mycket för ett körkort som jag vill ha, avbryta allt för att bara börja om från början, det är absolut inte värt det. Man kan ju undra i vissa fall vart gränsen går för ångest och den verkliga personen, det ligger inte i min natur att svika mig själv eller andra och det har det aldrig gjort, troligen hade jag bara mindre ångest förut över alla tankar om vad som kan hända och alla möjligheter, eftersom att jag bara såg en möjlighet och det var rakt framåt. positivt. nu finns det flera utvägar, av vilka de flesta är negativa för min person.

[nidlo_1]
0

Det låter för mig klokt att inte ändra dina planer på grund av ångesten om det inte absolut är nödvändigt.

Vad jag kunde se i #5 var som sagt en delning.

"kan komma tillbaka…  || Jag ska ta kontakt"

Du skriver att de flesta utvägar är negativa för dig. Jag undrar av vilken anledning? Det går nog att hitta Vägen. Resten är utvägar…

Är körkortet en trigger för ångesten skulle jag tro att det gör dig på något vis upprymd, samtidigt som en rädsla för den upprymdheten finns.

Niklas

[Capriele]
0

Körtkortet gör mig varken ledsen eller upprymd, det är en sak som jag vill ha och har bestämt mig för att ta. Dessutom kommer jag antagligen att få det nu i slutet av veckan, när det är klart kan jag pusta. Jag vägrar att inte ta det när jag är så nära. Alla har väl varit nervösa på olika vis inför sådana "stora" grejor. Det är inte mer psykologiskt än så. Triggern ligger i många olika ting, det går inte riktigt att märka ut om man inte ska gå på en åratal lång psykoanalys för min del. Vilket jag verkligen inte har tid, ork eller motivation till att göra.

[nidlo_1]
0

Jag svarade efter dina egna inlägg även om trigger. Sådana kommer ju inte sluta att komma. Så även om en sak går bra får man återigen hantera sig i liknande situationer.

Niklas