Diagnoser hit å dit
Där jag bor känns det som att det är en modefluga att ha diagnoser. Att läkare tar den lätta vägen. "Här får du ett papper där det står att du har (díagnos) å så får du de här pillren å så kan du gå hem nu".
Så känns det. Jag menar inte att kasta skit på nån men jag upplever att man inte blir tagen på allvar. Verkar som det är lättare att "hitta på" en diagnos istället för att verkligen ta reda på vad som är problemet.
De vill ha mig till att jag är bipolär, har ADHD/ADD för att "få tyst på mig". När jag istället bad om kurator för samtal svarade de :"Nu får du klara dig själv"
Hoppas ingen tog illa upp av detta för det är absolut inte illa jag menar. Jag pratar utofrån hur de behandlar mig. Sen förstår jag fullt ut att det finns de som har dessa diagnoser. Å jag ser inte ner på dom. Men jag vill bli behandlad utifrån det som verkligen är mitt problem å inte ta tid å pengar från andra människor för nåt jag inte har.
Luddigt blev det men hoppas det är läsbart ;)
"Den som går sina egna vägar behöver ingen karta"

Det är väldigt olika hur man ser på diagnoser både som läkare och patient. Vissa läkare fulkomligt spottar ur sig diagnoser och andra sätter dom endast efter nogranna undersökningar och tester.
Oavsett om man har en diagnos eller ej så är det ju det man har problem med som ska behandlas. I vissa fall kan det underlättas av en diagnos då vissa typer av behandling är mer inriktade på en diagnos och man helt enkelt lättare kan få tillgång till den hjälpen via diagnosen så att säga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad jag menar är att jag vill inte ha "hjälp" med en diagnos jag inte har utan hjälp med den diagnosen jag egentligen har.
Här är det mer ett spottande. Hjälp är alltid välkommet bara det är på rätt sätt.
Mitt inlägg var lite otydligt. Svårt ibland att beskriva saker i text. 

Nej det är klart du vill ha hjälp med det problem du har, självklart. Jag menade rent generellt kring diagnoser och behandling. Att det finns positiva saker med diagnoser ibland. Samt att en hel del läkare tycker väldigt mycket om att kasta diagnoser på allt som rör sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja naturligtvis är det positivt om man har den diagnosen. Jag ser feldiagnoser på nära håll varje dag å det är så sorgligt. Å jag kan inget göra åt det.
Så i korta drag: jag håller med dig.