Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: social-fobi
Läst 7167 ggr
AnnaL
0

Social fobi i forum

Jag tänker på att bland de som har social fobi (däribland jag i perioder) kan det väl inte vara ovanligt att ha med sig fobin till forum?

Det måste verkligen vara extra känsligt i ett sådant här forum där man verkligen skriver utifrån sig själv? Huuh. Jag blir svag av rädsla för att bli kritiserad för mina tankar runt ångestsjukdomar.

Någon mer som känner så?

Jag tror klimatet på den här sajten kommer att bli sådant att man inte behöver oroa sig, men det är klart att man/vi/jag gör det ändå :D

Niklas
0

Borde det inte vara tvärt om, att här kan man gömma sig bakom en mur och därför vara mer öppen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AnnaL
0

Ja, om det vore så väl? Det finns ju speciellt forum för social fobi (SPS) och det verkar funka för många, men jag slutade skriva där för att jag inbillade mig att ingen tyckte om mig, att jag var utstött, etc., etc., Med andra ord höll forumfobin i sig där också.

Som märks står det bättre till med den idag; man är ju till och med Sajtvärd. Chockterapi?

Karmatarerskanise
0

AnnaL: Jag vet precis hur du känner. Men jag intalar mig själv då de "dåliga" tankarna kommer på att jag bara inbillar mig. Fungerar ibland, dock inte alltid.

Skriv till mig om du känner så så försöker jag hjälpa dig :)

Citronmeliss
0

Precis som du skriver Niklas fungerar det nog för många, men tyvärr långt ifrån för oss alla…Ledsen 

Så… jag förstår dig så väl i dina tankar AnnaL! För mig är det dessutom väldigt olika beroende på hur jag mår för tillfället, ibland är jag lite mera öppen men ibland väljer jag att vara helt osynlig till mångas besvikelse…Fundersam

Jag är därför mycket tacksam att det finns forum där man kan få delta på sina egna, ibland något "haltande" villkor och med möjligheten att få finnas bakom ett *Alias* för det känns inte riktigt lika utlämnande och skrämmandeGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Achatina
0

Har också en smula forum fobi. Jag kan starta en diskussion och hålla igång den. Men så fort den börjar bli nasty så sticker jag all världens väg och ignorerar tråden helt och ibland överger forummet ngra dagar.

Citronmeliss
0

FlörtGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

karins
0

Jag kan ibland få ångest över något jag skrivit i ett forum. och går och gömmer mig under täcket ett tag. och undrar om jag vågar kika in igen. för att se om det finns kvarGlad

Dior
0

Första gången jag är här inne och det känns "skönt" att jag inte är ensam om social fobi.

Är ofta, ja nästan dagligen inne på olika sajter, men det är väldigt sällan jag är med i någon diskution. Kan ha svårt att formulera mig rätt, så det kan misstolkas negativt av andra och sen sitter jag där med en massa negativ kritik omkring mig, som jag känner att inte går att reda ut. Är likadant för mig "in real life" så jag är inte direkt känd för att vara pratglad.

"Tala är silver men tiga är ädelstenar…!" är något som gärna ploppar upp i huvudet när jag vill lägga ut min åsikt om något.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

emee
0

känner igen migLedsen dock har det blivit bättre jag har till och med en kompis på ett annat community som jag har skrivit till typ varje dag sen i februariGlad …här däremot har jag lite svårt att lära känna folk, en anledning till att jag inte är här så mycket…

StoryBoard
0

Jag har jättesvårt för att skriva i forum. Jag är rent utsagt skiträdd för att någon ska kritisera mig. Här hjälper det inte att ingen vet vem jag är, det bara blir så.. :)

[aspie]
0

Känner igen mig mkt i det ni flesta skriver här. Är oxå livrädd för att bli kritiserad. Ofta kan jag känna att ingen tycker om mig. Att ingen förstår mig, att jag blir missförstådd och att jag missförstår andra. Är livrädd för att hamna i konfliker. Men konstigt nog känner jag inte så mkt av detta här på ångestsjukdomar eller hos bokstavsfolket. Känner mig mer hemma och förstådd. Liksom att äntligen finns det folk här som fattar vad jag talar om.

Det är en skön känslaGlad

Rosamunda
0

Känns så himla skönt att träffa på andra människor som oxå lider av social fobi.

Hade väldigt svårt att erkänna det från början.Men nu vågar jag göra det.

Håller med att vara livrädd att bli kritiserad av folk, eller hamna i konflikter. eller det där att inte vara om tyckt av någon.

Kramar alla.

fladdermus
0

Jag är också väldigt rädd att skriva på forum, eller lämna någon kommentar på nätet i över huvudtaget.
Vissa dagar går bättre än andra, men det är skönt av att veta att man inte är ensam iaf :)

Niklas
0

#13: Då var det starkt att skriva det där!

Vänliga hälsningar

Niklas

Tiiril
0

Känner också igen mig!

Ibland har jag svårt att formulera mig, så det kan uppstå
missförstånd.. eller så inbillar jag mig det..
Tänker att andra tycker jag är löjlig eller bara jobbig.
Men jag vet inte säkert då jag oftast ignoreras istället för tillrättavisas.
Och inte vågar ta reda på hur det ligger till..

"Skönt" att veta att jag inte är ensam. :)

HannaM
0

Jag är väldigt konflikträdd och vill i möjligaste mån undvika att göra personer upprörda och få bråk på halsen. Min andra sida av mig är dessvärre mycket impulsiv och det händer ibland att jag skriver saker som visserligne är mina åsikter men som kan leda till heta diskussioner och jag blir rädd, får en klump i magen och tycker det är jobbigt att öppna sådana trådar.

Så social fobi njae, däremot konflikträdsla.

Lalka
0

En till som inte heller vill synas… o.O ^.^

fotokrafs
0

Forumångest? Jodå,
dels har jag svårt att sätta ord på det jag känner, uttrycka mig. Och när/om jag väl skrivit något så kan jag tänka "det var väl onödigt, ingen bryr sig om vad du säger och om de väl gör det så är det för att de blev irriterade på vad du skrev, missuppfattning eller inte". Då kommer ångesten..

[aspie]
0

Usch ja, detta känner jag mycket väl igen mig i. Är som Hanna mycket konfikträdd och ororar mig alltid för påhopp och elaka kommentarer eller att andra ska tro jag är dum i huvudet bara för att jag inte kan uttrycka mig riktigt rätt och förståeligt och detta ger Ångest ångest ångest Rynkar på näsan

spiritedaway
0

På internet vågar jag oftast säga mina åsikter, men i "verkligheten" sitter jag tyst om det blir en diskussion om jag inte känner alla människor väl.

Aviendha
0

Jag är väl rätt så konflikträdd, känner igen mig mycket i det Hanna säger om magknipet att öppna en tråd där man kan ha sagt något som kan ha blivit "fel".

Samtidigt har det blivit bättre, och jag kan hantera konflikter via forum bättre nu (inte för att jag varit i en konflikt på ett forum någonsin vad jag vet men ändå) och det har på sitt sätt hjälpt mig i livet med. Det behöver inte bli obehagligt för att jag säger min åsikt, bara jag klargör att det är MIN åsikt, och att det är okej att tycka olika om det mesta.

Sen finns det ju ställen där jag inte kan hålla mig, som när folk förespråkar ex. för små burar till djur, men det kan bero på att jag där känner mig så säker i mina åsikter och har dem baserade på kunskap, och att jag brinner så för ämnet att min ångest åsidosätts.

GlitterTutu
0

Jag har reggat mig här alldeles nyss enbart för att försöka träna bort just det här. Och jag kan ju säga att jag är helt snurrig av oro just nu.

Förhoppningsvis sticker jag inte härifrån och gömmer mig nu. Men är ovan med det här forumet och kanske tappar bort mig iallafall.

Men det är jobbigt. Att inte våga säga vad jag tycker och tänker. Konflikträdsla och en känsla av att jag inte är värd att få ta plats på internet.

Måste gå och andas nu. Hoppas vi syns igen. Skrattande

Chestnut
0

#22 Strongt av dig att skriva de raderna du gjorde! Det är en början, eller hur? Skrattande

Har inte social fobi själv men bekanta som har det och vet att många av dem tycker internet överlag är jobbigt på grund av att saker kan misstolkas.

Med vänliga hälsningar
Chess

EmElton
0

Tycker också att det är sjukt jobbigt att skriva på forum.
Specielt om det handlar om någonting där folk är mer insatta än jag - tex. jag är mest aktiv på hamster iFokus, och där finns ju jätte många uppfödare och jag är jätterädd att säga någoting knasigt eller fel.

Dessutom hatar jag när folk påpekar för mig att vintervita dvärghamstrar inte ska leva ensama (HALLÅ DET ÄR FAKTISKT INTE MITT FEL ATT HAN VAR SEPARERAD REDAN NÄR HAN VAR LITEN - De sa att han slogs, sen vet ju inte jag hurvida det var sant eller inte och nu vågar jag inte sätta ihop han med nån annan hamster)

Satt och funderade jätte länge innan jag faktiskt skrev och nu funderar jag på om jag ska skicka : <

Santhe
0

Det där känner jag igen. Vågar jag skriva något? Om jag skriver något kontrollerar jag stavfel 3 gånger innan jag skickar. När jag skickat blir jag osäker på om det jag skrev var bra nog, kanske borde jag formulerat mig annorlunda. Sedan undrar jag om nån kommer att svara på mitt inlägg. Om nån gör det så hoppas jag att dom förstod vad jag menade. Svarar ingen så känns det som att mitt inlägg inte var bra, plus att jag känner bortglömd, osynlig, ensam, mina inlägg betyder inget.

Suck, det är bara så jobbigt.

jossehhh
0

Jag tycker inte det är enklare för att man kan vara anonym, för även om jag kan klicka ner fönstret och slipper träffa personerna, så är jag ju rädd för att dom ska tycka att jag är dum, konstig, och om jag väl kommer in i den tanken så börjar man ju tro på det, och efter ettag måste jag avregistrera mig och göra ny användare eller helt enkelt sluta vara medlem, eftersom jag tror att alla nu vet vem jag är och att jag är riktigt konstig och ogillad >.<

jimmyss75
0

vi är par stycken som öppnat ett community för problematiker som socialfobi etc, fokuserar på enkelhet så alla känner det blir lätt kommunicera inget onödigt tekniskt liksom, den är ny fortfarande men alla är såklart välkomna och känna efter om det passar.

livetsvändning.se

mvh

Jimmy Söderman Sers

Lillnettan
0

Det är lustigt egentligen. Jag har social fobi men enda stället där jag helt och fullt kan vara mig själv är på internet. Här känner jag mig trygg.

Jag brukar öva på att inse att min fobi gör mig oerhört självmedveten. Jag ser själv saker hos mig och förstorar upp dem jääättemycket, men jag kan garantera att ingen annan lägger så stor vikt vid dem som jag själv. Jag lovar. Om jag tex. läser något här och inte håller med eller inte förstår - inte ägnar jag åtta timmar åt att tänka för mig själv att ÅÅÅH den tjejen är verkligen heeeelt dum i huvudet, och förmodligen ful och tråkig och allmänt värdelös. Så gör man ju knappast, eller hur? Men om jag själv har sagt något irl så kan jag grubbla i en mindre evighet på hur det jag sa tolkades, hur andra uppfattade mig, om de tyckte att jag var tjock, konstig, ful osv. I verkligheten kanske de tänkte på mig i tio sekunder, och sedan började de tänka på annat igen. Det är ju faktiskt så som vi människor gör, vi är upptagna med oss själva…

Ni är modiga som skriver här, ni som tycker det är jobbigt. Skrattande Mitt råd är bara att fortsätta skriva, helt enkelt, och att om och om igen ifrågasätta ert eget tankesätt. Är det så hemskt om någon har en annan åsikt än jag själv - betyder det verkligen att jag är konstig? Tror alla verkligen att jag är dum i huvudet för att jag råkade skriva hje i stället för hej? Osv. Öva öva öva. :-)

brunette
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skiter i allt vad jag skriver allt i forum. jag e nästan samma sak i verklgigheten but nicer ;)

[WX5]
0

TS. Precis så känner jag med.

Strumpan
0

Jag får ångest av att skriva på forum och är väldigt konflikträdd. Jag är rädd för att jag ska trampa någon på tårna och skapa heta diskussioner. Jag är dessutom rädd för att jag ska uppfattas fel och korkad…

Mvh Jenny

Niklas
0

#31: Jag tror inte att du behöver vara orolig för det. Dels är det få som känner sig trampade på tårna och dels är det lätt att be om ursäkt om det någon gång skulle bli fel. Huvudsaken är att ditt uppsåt är gott. :-)

Strumpan
0

Tack Niklas för dina ord Glad

Mvh Jenny

Niklas
0

Ingen orsak. Det är sant. Glad

[collectiveanswer]
0

Hej! Jag har samma problem som dig AnnaL.

I verkliga livet kan jag ge en viss del av den jag är och mina åsikter till andra. Jag väljer kontakt före ensamhet och delger ofta vad jag tycker. Men forum är för mig väldigt ångestfyllt.

Kanske är det för att allt är så uppriktigt. Jag gillar det inte. Tycker världen borde vara mer av artighet och försiktighet även i anonymiteten.

Jag har tidgare fått många vänner genom internet, men jag känner mig just nu fastnad i en period av ofullkomlighet gällande nya bekantskaper.

Tilltron till mig själv blir lägre, men jag hoppas också lösa detta. Förstår inte varför jag bryr mig egentligen, men att bara skriva detta framkallar viss ångest.

Samtidigt är jag öppen och lär ut främmande språk i min vardag. Utan att ens tänka på det.

Men jag har haft problem med Social Fobi som jag övervunnit. Hoppas även övervinna detta, tack vare viljan.

Mrjag
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är bästa lösningen mot social fobi?

Niklas
0

Jag vet inte men kan tänka mig att KBT (kognitiv beteendeterapi) kan hjälpa.