Skriver av mig lite om min situation..
Ikväll när vi skulle gå och lägga oss sa sambon, nu måste vi tala allvar.
Är skyldig han ett års hyra + mat + diverse kostnader = ganska många tusen..
Han själv pluggar men kommer till hösten kanske inte få några pengar pga misslyckade tentaresultat.
Jag har inget jobb.
Hans föräldrar kan gå med på att ge han pengar men inte så länge jag bor kvar. De har ställt sitt dilemma nu, hon får flytta eller hitta ett jobb.
Alla är arga på mig.. Hans syster tycker att han ska kasta ut mig..
Han säger att han älskar mig och vill ha kvar mig men jag måste hitta ett jobb eller flytta hem igen..
Jobbigt för mig.. jättejobbigt :(
/Emma

Usch, vilken situation. Varför har du inte jobb? Är det för att du inte fått något eller är det pga av sjukdom?

Åh, jag blir så arg när människor inte kan/vill sätta sig in i en annans situation. Det finns ofta en anledning till att det är som det är.
Sen ska man självklart inte leva på andra hur länge som helst, det mår man själv inte bra av..
Om du inte kan jobba, sök hjälp hos soc, där får man iaf lite hjälp.
Men jag tycker verkligen att din pojkväns familj inte har med saken att göra.. Och han själv får väl skaffa ett extra jobb om han inte kommer få pengar, för annars gör ju han precis som du - lever på någon annan.
Tycker det är fel att ha krav på dig att skaffa jobb när han sitter i samma sits om ett tag..
#1 Har inte fått något jobb ännu bara.
#2 Jo, precis..
/Emma
Kan tillägga att jag har social fobi, vilket gör att ringa till någon är jättehemskt men jag försöker göra det ändå.
/Emma
Jag har bara varit arbetslös i 6 månader.
När min sambos bror var arbetslös i ett år så klagade minsann inte.. de fanns ju inga jobb inom den branch han sökte i och något annat var inte lämpligt osv..
Men för mig så är det bara klagerier och att jag ska söka alla möjliga jobb osv..
:(
/Emma
Varje gång min svärmor träffar mig så säger hon:
- Hur går det med jobbösökandet.
Och sedan när jag säger som det är så blir hon jättearg på mig och skriker och gormar..
/Emma
dumpa killen, du är värd 1000 gånger bätte!
Mvh Emma Tange
Killen är det inget fel på emn hans svärmor..
/Emma
dumpa henne då, ^^ ursäkta men på ett sätt kanske det går. Be henne att inte tala med dig eller liknande? :)
Mvh Emma Tange
Jo, ska undvika att träffa henne hela sommaren nu.. om hon ändå bara ska klaga på en så..
/Emma

Hon har verkligen inte med saken att göra. Har inte din kille en egen vilja? Skulle han slänga ut dig för att du inte har något jobb även om hans mamma inte hade sagt något?
Jag verkligen avskyr när folk lägger sig i andras liv. Säg ifrån, åtminstonde till din kille. Så kan han kanske ta det med sin mamma sen.
Och förstår ingen av dem, är de värda det då?
De lånade oss pengar förra sommaren och då när vi levde på de pengarna så blev de kanske lite arga och nu verkar de inte vilja ge mera. Mina föräldrar har inte så mycket pengar medans hans har ganska mycket.
Detta ger mig sådan ångest.. 
/Emma

Men frågan är varför de ska ge pengar över huvud taget? Din pojkvän har också ett ansvar? Det hänger ju inte bara på dig?
Nej men även om min sambo inte får något bidrag/lån av csn så vill han fortsätta plugga ändå..
/Emma

Vad händer om du inte får något jobb då? Åker du ut då?
Jag tycker att du ska söka hjälp hos soc. Dock vet jag inte om man måste söka tillsammans om man bor ihop eller hur det fungerar. Men det är ju ett alternativ.
Mjo, då åker jag ut..
Grejen är ju det att jag får 2700 av ams/fk och med de pengarna kan jag betala min del av hyran + mat så jag kan ju betala men hans föräldrar vill ändå inte ge pengar. De kan ju ge bara för han tycker man.. menmen
/Emma
Kan man få hjälp från soc ändå? fast man får 2700:- av fk?
/Emma

Jag är inte sådär jätteinsatt i det här, men det tror jag att du får. De pengarna kommer ju att räknas in och sen kommer du få det extra som behövs. Tror det är så, är inte helt säker, men lättast är ju att kontakta kommunen och höra med dem.
Jag tex. får ingen hjälp från soc nu då jag har min föräldrapenning och barnbidrag och då kommer jag över deras "norm" som dem har och får därför inga pengar därifrån. Hade jag å andra sidan haft en hyra att betala tex så hade jag fått pengar för det.
Sen finns ju bosdatsbidrag, är det något ni har?
okej, jo bostadsbidrag har vi.
Tänkte 2700:- räcker ju till hyra och mat men mobilräkning, internet och det räcker det inte till. Det skulle jag behöva pengar till.
Får googla lite på vad som är gränsen.
/Emma
Det är nu när jag äntligen får pengar av fk som de börjar klaga.. :(
Vaknar varje morgon och tänker; Hoppas ingen klagar på mig idag.
Vill inte längre åka till sommarstugan deras för att höra girlingar om hur man är osv..
Varje dag blir ångesten tyngre och tyngre och jag måste snart ringa runt till företag någott en som har social fobi verkligen fruktar för men detta ska jag klara för att bli starkare!!
/Emma

Okej, jo men som sagt så tror jag att du har lite pengar att hämta hos soc iaf.
Och jag förstår att det är jobbigt när dem klagar. Speciellt om det faktiskt har skett en förändring. Men vissa är ju såna, ska lägga sig i och gnälla..
Men du tror inte att det kan vara läge att prata med din pojkvän om det? Och säga att du inte mår bra av att de håller på och klagar på dig? Det går ju för långt när man till och med vill undvika att träffa människorna.
Jag ska erkänna att jag har suttit/sitter i samma sits. Jag gick på socialbidrag, för jag har varken klarat av gymnasiet och har heller inte kunnat arbeta. Men så gifte jag mig och jag hade ingen aning om att bidraget skulle försvinna då. Så jag var utan pengar i flera månader förra året. Jag var sjukskriven men fick ändå inte hjälp från fk.
Och min man tyckte ju att det var jättejobbigt att behöva betala allt själv och det förstår jag. Men vad kunde jag göra? Vi ville gifta oss och så blev det som det blev. Han är försörjningsskyldig mot mig.
Nu har jag lite pengar från föräldrapenning att bidra med, men om ett tag kommer vi sitta i samma sits som förra året. Och jag vet inte alls hur det kommer gå. Jag är osäker på om jag kommer kunna arbeta pga min autism och eftersom jag aldrig har arbetat så får jag heller ingen hjälp av fk vad jag vet..
Min ångest växer också.. Jag har dessutom en son som jag vill kunna ge ett värdigt liv.
Men jag måste säga att det är starkt av dig att vilja ta tag i din sociala fobi! Jag har också glalet svårt att ringa och prata med människor, men det har nog med min autism att göra.
Men jag hoppas att du klarar det!
Jobbiig situation
Jag skulle sagt till hnm att prata med sin familj att du tycker att det är jobbigt.
Idag fick sambon reda på att han misslyckats med den senaste tentan.. alltså har han totalt två misslyckade tentor och måste lyckas med en av dem för att få gå kvar..
känner en ökad press på mig själv :(
/Emma
Usch.. Den 18:e Juli kommer min sambos syster hit och hälsar på, i bästa fall åker de bara till stugan och i värsta fall så kommer hon hit och jag måste träffa henne..
Kul att träffa någon som man vet vill att ens bror ska kasta ut en :(
/Emma

Om han nu inte klarar sina poäng för att få csn så får han antingen göra ett uppehåll i pluggandet eller kanske gå ner på att plugga halvfart och jobba andra delen.
Så får andra göra som kanske inte har föräldrar som kan ställa upp.
Sen vet jag inte om du har nån hjälp från psykiatrin i och med att du har social fobi? Det borde du ha.
Kanske få hjälp att komma ut i arbetslivet på nåt bra sätt.
Hoppas det löser sig för dig och din pojkvän.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Psykiatrin kan jag säkert få hjälp av men vågar inte gå till dem.. :/
Visst kostar det pengar också?
/Emma

#26 Kostar som vanliga vården och frikort gäller. Dom bits inte heller=)
Har sådan ångest över ekonomin just nu… usch..
/Emma
Går ner mig i mig själv.. äter mindre, sover dåligt eller inte alls, går runt deprimerad hela tiden.. ingen livslust
/Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tyvärr får man inget stöd av soc om man har en sambo eftersom denne då är försörjningskyldi eller vad de kallar det…jag vet då jag var i samma sits.
man får inte heller ha bil eller några andra tillgåångar så går att avyttras. telefon, tv och internet anses inte nödvändigt.
har du ingen vän som kan "tvinga" dig att gå till psykakuten!!?? de tvar vad jag fick göra annars hade jag inte suttit här idag kan jag säga…var fruktansvärt rädd när vi gick dit och hade aldrig gått själv… men de ÄR snälla, och det förstår precis vad du menar och hur din rädsla är. du kan få hjälp, och har rätt till det, du måste inte känna såhär!! det finns hjälp!!!
Hm, okej då vet jag det.
Har nu fått tid för en intervju hos ett företag på Torsdag, får hoppas att jag får jobbet bara.
Min sambos syster som jag skrev om förut, hon som ville att han skulle slänga ut mig.. hon är på besök i stugan där även min sambo befinner sig just nu,..
Tänk om hon övertalar honom att jag är inget värd och borde kastas ut… :O
/Emma

Har inte din pojkvän en egen vilja? Ska hans familj bestämma över honom? Jesus..
Slänger han ut dig pga vad hans familj säger, så är han inte mycket att ha ändå..
Han vill ju inte slänga ut mig har han sagt men tänk om de lyckas övertala honom till det.. :/
Hoppas bara inte jag behöver träffa hans syster denna sommar…
/Emma

Jag förstår om hans familj inte vill betala för dig men så länge du har pengar nog att betala din mat och tex telefonräkningar och sjukvårdsbesök så ser jag inte varför dom inte kan hjälpa honom ekonomiskt trots att du bor kvar, jag menar låt säga att dom betalar hans hyra den kommer ju vara densamma oavsett om du bor där eller inte.
jo, jag tänker exakt lika dant.
Jag har ju pengar så jag kan betala
/Emma

Vad säger dom om du tar upp det? Kan man försöka göra en överenskommelse där han redovisar var pengar han får av dom tar vägen så dom ser att det går dit dom tänkt sig?
Jo, det skulle man kunna göra.
Jättebra ide :)
/Emma

Håller tummarna för att det går att göra något liknande. Det är ju så fel att bli tvungen att flytta isär av ekonomiska skäl bara och du söker ju jobb men har inte fått något. Inte som att du ligger och letar navelludd och förväntar dig att bli försörjd.
Nej, precis.
Jag ska på intervju på Torsdag och hoppas det går bra.. min första intervju.. :/
/Emma