Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 6299 ggr
Lida44
0

Hjälp och tipps önskas

Jag har panikångest och generell ångest.

Har provat Cipramil,Zoloft och Setralin men inget av dem funkar riktigt bra.

Nu har jag fått några tipps om nya mediciner av psykolog som kan vara bra för mig men jag skulle gärna vilja höra vad ni andra har för erfarenheter.

Medicinerna jag fått att välja på är

Voxra

Valdoxan

Cymbalta

och Lyrica

Om ni har några erfarenheter av dessa mediciner och hur de verkar/har funkat för er så är jag tacksam för all hjälp.

[Ambrosia]
0

Lyrica fungerar jättebra för mig, jag har också generaliserat ångestsyndrom. Har inte märkt några bivärkningar av Lyrican. Äter 25 mg på dagen och 100 mg till natten.

Bästa hälsningar / Ambrosia :)

sorgblot
0

Jag äter voxra nu och den känns bra. Har den för att lyfta humöret, är bipolär och har även en annan medicin.

Lyrica har jag provat och den vill jag aldrig ha mer. Den hjälpte mig inte heller, men varför jag inte vill ha den mer är att jag gick upp ca 20kg under tiden jag åt den. Hade den för två ändamål då den ska vara bredare än andra enligt den läkaren. Att gå upp i vikt är inte stärkande för humöret och inte heller när om man skadat ryggen som jag. Jag har dock hört av andra att de blivit hjälpta, men kommer inte ihåg. Och jag vet inte hur mycket den hjälpte då det var länge sedan jag hörde detta.

Cymbalta har jag provat och den gjorde inget för mig heller. Men då de trodde jag var deprimerad så funkar, iaf inte för mig, att enpart ha en antidepp. Så den kan jag inte säga så mycket om. Men inga biverkningar som jag kan dra mig till minnes.

Voxran då. Den (och/eller den andra medicinen) gör att jag ibland är lite eller lite mer skakis och emellanåt fumlig med händerna. Tappar lite och missbedömer avstånd. Men detta är händerna och finmotoriken kan man väl säga. Annars tror jag den funkar bra. Har även värk så jag inte kan avgöra om huvudvärken bara kommer från det ena eller andra eller båda. Men voxra är jag nöjd med. Jag har inga problem att köra bil om jag inte har ångest.

Jag hoppas det hjälpte dig något och lycka till!

Lida44
0

Tack för hjälpen =)

Gracjana
0

Hej ! Har ätit cipralex i över 1 år. Har fungerat jättebra och verkligen hjälpt mig !

Magda
0

jag har Voxra nu och det är den enda medicin som haft ngn effekt på mig (depression, panikångest och allmänn oro & ångest) har provat massor med sorter tidigare utan effekt så jag hade inte mkt hopp när jag började med Voxra, men den hjälper iallafall så pass att jag klarar mig vilket är mer än ngn annan sort gjort..

Lida44
0

Psykologen föreslog voxra i första hand.

Men hur går den ihop med andra medeciner och tex alkohol.

Kan man leva ett "normalt" liv och "festa" till någon gång ibland eller måste man bli nykterist då ??

Vill ju kunna leva ett något så när normalt liv och även kunna njuta av livets god någon gång ibland.

Lindansare
0

Lyrican fungerar toppen på mig. Fast jag äter 750mg när maxdosen är 600mg.

=)

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

[Bellie]
0

#6: man ska inte dricka med Voxra. Men fråga läkaren och prova om du inte mår bättre av en vit månad åtminstone, då ger du Voxran en chans. Det lär ju inte bli bättre av att du dricker

meffi
0

Lyrica fungerar bra för mig, jag pallade inte att äta ssri/ssni, tyckte det bara var massa bivärkningar.

Mrjag
0

Har du funderat på alternativa metoder, dvs.  utan psykofarmaka?