Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettmin-egen-berättelse
Läst 3900 ggr
[Emma--]
0

Tillbaka

Jag var inne här för över ett år sen och delade av mig om mina tvångstankar. 
Just då var jag inte redo att ta tag i saken egentligen, men sen i somras har jag blivit mer och mer medveten om hur tvångstankarna hindrar mig. Men även den ångest jag får av att vara bland många människor, träffa nytt folk osv.

Det hindrade mig på ett arbete i somras, ett jobb jag verkligen hade behövt. Det hindrar mig i mitt jobbsökande hela tiden. Det hindrar även under fritiden. Jag kan bland annat ha svårt att svara i telefon, speciellt när det är ett okänt nummer. Men vissa perioder klarar jag inte av att svara även om det är en vän. 

Så sen i somras har jag börjat ta små steg att ta tag i dom här problemen. Eftersom det var svårt att få hjälp via arbetsförmedlingen under sommaren så ville min mamma att jag skulle pröva akupunktur, men det gav inget större resultat för mig. 

Jag har tack och lov fått ett stort stöd av arbetsförmedlinen och pratat med en av deras psykologer. Jag kommer nu ta steget att söka hjälp via vårdcentralen och jag har funderat över KBT vilket låter väldigt vettigt för min del.

Så nu tänker jag kolla runt lite här på sajten och hoppas att jag på sätt och vis kan hitta något stöd. Kanske hitta liknande berättelser där det blivit ett bra resultat. Eller så att man bara får känna att man är långt ifrån ensam om sånt här Glad

HannaM
0

Vad underbart att du börjat ta tag i det! Hur går det?

[Emma--]
0

Jag har bokat en tid för att få remiss från läkaren. Men det ser ut som att jag måste boka om den.

Men jag vet att jag inte borde skjuta på det mer så jag ska kolla med arbetsförmedlingen vad som gäller egentligen när man vill åka på ett sånt möte.  

Jag ska i alla fall börja praktisera på ett städbolag så nu blir det dagligen något. Får se hur det går.
Jag har hittills varit helt slut efter möten hos jobbcoachen där det varit en del övningar jag haft vädigt mycket ångest inför och efter.

Vore så mycket lättare om ångesten bara kunde försvinna på en gång.

HannaM
0

Då håller jag alla tummar jag kan hitta för att praktik och remisser och sånt löser sig. Det är ju tungt med massa praktiska problem förutom det dåliga måeendet.

[Emma--]
0

Jag har sen i februari pratat med en psykolog och min diagnos blev väl som förväntat. OCD, socialfobi och ångest pga dom. (sekundärt eller vad det nu kallas)

Jag har just nu börjat känna vissa framsteg även om det inte går jättefort fram. Tyvärr ska min psykolog flytta så jag måste byta, men kommer att fortsätta med KBT.

Och så måste jag ta ett beslut angående medicin eller ej. Min psykolog trodde att det kunde vara bra, och stärka mig lite extra.

Men jag är glad att jag tog tag i det här, även om jag önskar att jag hade gjort det tidigare.

[Ambrosia]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Emma: Vad bra du har fått mer hjälp ocht og tag id et och sökte hjälp. Tråkigt att psykologen ska flytta. Men den nya psykologen kanske blir bättre. KBT är jättebra, jag har precis gått på det. Och prova medicinen. Jag tar Lyrica och mår jättebra av det och de är inte direkt beroendeframkallande.

Kram från Ambrosia :)

[Emma--]
0

Jo jag hoppas nya är bra, och jag hoppas att det inte tar så lång tid att bli kallad dit.
Okej jag får fundera :)

[Ambrosia]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Emma: Japp håller tummarna att den nya psykologen är asbra. Om hon/han inte är det, kan du byta också. Även fast det är jobbigt. Tänk på det. Ja hoppas det går fort för dig att få en tid dit. Gullig råtta du har på bilden :).

Må så gott.

Kram från Ambrosia :)

[Emma--]
0

Jo men jag hoppas det blir bra på en gång :)

det är min Spike på bilden :)