Aktivitetsersättning
Fick höra av en vän till mig att han hört av en annan bekant, att nu längre ska inte läkarna ha makten att bedöma ens arbetsförmåga, utan att ens Försäkringskassehandläggarens uppgift, stämmer detta eller är det bara prat?
Har haft aktivitetsersättning i ca 2 år nu och mitt går ut sista Maj.
Ska träffa min läkare nu i slutet av månaden och då ska han skriva läkarutlåtande åt mig, som sedan ska skickas iväg med ansökan till FK.
Har redan påtaglig ångest än normalt pga ekonomin som jag ska ansöka om förlängning, samt mycket annat och även magproblem som utreds. Så får man höra detta…
Nu tappar jag snart allt hopp. HATAR pengar, allt ska kretsa kring pengar i dagens samhälle.
Ja, tyvärr stämmer det att läkaren bara ska bedöma din sjukdom, och sedan är det upp till oftast outbildade handläggare på Försäkringskassan att bedöma din arbetsförmåga.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Vart kan man hitta denna information?
När dagarna är slut så får du söka försörjningsstöd, i dagens samhälle är det inget att skämmas för, blir ju fler o fler varje månad som får slut på dagar och då är det enda alternativet.
Ha det.

Vi har samma problem, min sambo har adhd, socialfobi och ibland ångest, och enligt läkarna ska han inte jobba, men försäkringskassan säger att han kan jobba. Han får bara 4000 kr i månaden och han får inget försörjningsstöd för att jag ska försörja hono tycker de på soc.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Dom gånger dom kan neka är om din partner har för hög inkomst, jag vet inte precis vart gränsen går men eftersom ni är sambos och han "drar" in med 4000 till eran huskassa så innebär det nog tyvärr att ni inte kommer att kunna söka hjälp därifrån.
Normen för försörjningsstöd ligger på drygt 3700kr för en ensamstående, något lägre om man bor ihop. Utöver det betalar dom även hyran och vissa räkningar.