Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettakut-stöd
Läst 3395 ggr
[Bellie]
0

BUP

Hur går det till första gången man träffar någon ifrån bup?
Vad brukar de hjälpa till med?
Hur mycket berättar dem eller berättar dem inte för föräldrarna?
Kan man gå dit utan att föräldrarna behöver veta det?
Kontaktar de polis och liknande om man hållt på/håller på med droger?
Hur ofta brukar man behöva gå dit (en gång i veckan, månaden…)?

Har funderat på att börja gå, men vet inte riktigt om jag vågar.

vet inte om det var rätt kategori, men jaja.

Alexandra-S
0

Först blir man kallad till ett möte då dom bedömmer hur du mår. Eftersom att hon har så himla långa köer hjälper dom inte alla. 
Jag som har en djup depression går hos en psykolog 1 gång i veckan, annars vet jag inte.

Om dom kontaktar polisen om droger är inblandat vet jag inte, men garanterat socialen. Och socialen i sin tur kontaktar kanske polisen.

Sen till dina föräldrar får dom inte berätta något om det inte är fara för ditt eller någon annans liv.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Bellie]
0

okej, men vilka slags problem måste man ha för att man ska ha största möjiga chansen att få hjälp? för jag vet redan nu att det inte hjälper med bara samtal

MartinaLarsson
0

Först bedömningssamtal. Antingen går man dit själv eller med föräldrar. Bup brukar vilja att föräldrarna följer med, men jag gick dit själv första gången. Pappa fick reda på att jag gick där, men ingenting av det jag sa.

Jag har aldrig hört någon som inte fått komma till bup, så du behöver nog inte vara orolig att dina problem inte är tillräckliga. Om det är så att de vet någon som kan hjälpa dig mer kommer de förmodligen skicka dig vidare, men som sagt jag har aldrig hört att någon inte får komma.

[Bellie]
0

#3: min sambo skulle gå dit förra året när hon var deprimerad, men då ansåg de att hon inte mådde tillräckligt dåligt och fick inte ens komma på ett bedömningssamtal

MartinaLarsson
0

#4 okej.. konstigt..

HannaM
0

#4 Det där är fel… dom kan ju inte göra den bedömningen utan att ha träffat personen ens och knappt då. Hoppas din sambo fick hjälp på något annat vis och mår bättre nu.

meffi
0

Som jag förstår det är du 18 år och myndig i det fallet har dom tystnadsplikt, bara fråga dom i början av samtalet om något kommer att spridas till tex socialen, polisen eller föräldrar.

För att information ska spridas måste du ha gjort något ordentligt som tex självmordsförsök eller dräpt någon:)

Ha det bäst.

[Bellie]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7: fyller 18 i oktober

okej, tack för svaret :)