trappa ner lyrica
Jag äter lyrica för svår migrän, och det är den enda medicinen som fungerat , jag har provat det mesta ( inklusive många alternativa behandlingar).
Jag märker dock att den är oerhört beroendeframkallande, och jag får abstinensbesvär redan om jag tar morgontabletten senare än vanligt! Jag får svår ångest, blir skakig, lös i magen, svettas( som om jag har influensa och feber) osv. Jag kan inte tänka en enda bra tanke, allt blir negativt hur mkt jag än försöker.
Hur SJUTTON gör man för att klara av att trappa ner? Hur länge håller denna abstinensen i sig? Jag står ju knappt ut en timme! Hur ska jag kunna jobba? Ta hand om familjen? Orka leva?
Jag skriver på denna sajt och frågar, då jag ser att flera nämner lyrica.Orsaken till varför man äter medicinen spelar nog ingen roll - utsättningen blir nog densamma ändå, verkar det som.
Jag vill försöka gå ner från 300 mg till 150 mg, eftersom jag är rädd om levern och känner öht att jag inte vill äta så stark medicin en längre tid, då den ju verkar farlig.Även om den som sagt fungerar ypperligt med att ta bort mina migränattacker( hade innan flera st i veckan , ibland varje dag).
Tacksam för alla råd och tips.(Jag är superrädd att abstinensen aldrig ska gå över och att jag ska få leva i det där svarta för evigt / alternativt fortsätta äta medicinen för evigt….)
Hej. Håller med på att trappa ner lyrica men har inte kännt så jättestarkt att jag trappar ner. Jag mår som vanligt, dvs rätt dåligt. men läkarna har kommit fram till att jag inte blir bättre av lyrica å att jag ska ha en annan medicin istället. Det jag hörde var viktigt va att man ska göra precis som du gör, trappa ner skta för annars kan man må skit. Men jag tycker inte du ska göra något utan att samråda med en läkare, såna mediciner är luriga att testa med själv. Jag har provat.
har du pratat med din läkare om det här? det vore nog en god idé och se vad han/hon anser
och du ska inte behöva gå runt och oroa dig för att din lever ska ta skada det går att ta regelbundna prover så man ser om nåt förändras och kan göra nåt åt det innan det blir för allvarligt
fungerar medicinen så bra så varför inte fortsätta med den din livskvalite blir väl bättre med medicinen än utan eller?
och man kan faktiskt äta rejäla mängder med mediciner i många år utan att levern eller något annat organ tar skada jag har knaprat Tramadol i över 15 år och min läkare är förvånad över hur bra alla mina värden är plus då en cirka 10 andra läkemedel
nu kommer jag och är en mindre pungspark…. mycket av abstinensen är psykisk, att du ställt in din hjärna på att du måste ha din tablett….
det är lätt att säga för mig, som troligtvis ska börja äta Lyrican för min fibromyalgi.
Samtidigt så har jag alltid varit dels väldigt känslig för att äta tabletter men har kunnat gå från en dos på 600mg tegretol om dagen till ingen från en dag till en annan utan ens så mycket som en darrning. Och det bör hänga samman med att jag har den mentala inställning till tabletter som jag har.
Men försök ställa om din hjärna till att "jag behöver inga tabletter" och trappa ner långsamt, prata med din läkare det är ju de som ska föreställa kunniga inom området.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Szirius: Förstår att du vill tappa ner på Lyrican, då du äter en väldigt stor dos. Men jag tycker du borde prata med din läkare om detta. Dom har ju oftast kunskaper om medicinen och dess värkan. Äter du 300 mg per tablett eller 300 mg för alla tabeltter under hela dagen?
Jag äter Lyrica men bara 25 mg per tablett. Vilket hjälper mig mot min ångest.
Må så gott.
Bästa hälsningar /Ambrosia :)

#4 Tack.
Jag är nu helt utan lyrica sedan över en månad.Jag trappade ner i faser, vilket har inneburit några veckors helvete men nu är det värsta över.
Jag har en bekant som arbetar på behandlingshem och hon är mkt skeptisk till denna medicin.Hon möter många som är beroende av den och som får gå igenom abstinens lika svåra som för heroinmissbrukare
.Hon säger att många börjar äta den pga värk, men sedan ser man inte skillnad på vad som är abstinens och värk, man märker bara att man mår dåligt utan den…och behöver mer och mer och mer.
Det är alltid vanskligt att ta upp ämnen om medicin, men det kan vara värt att veta om att denna är väldigt beroendeframkallande och att man bör hålla koll på hur den påverkar en.Personligen tyckte jag att det var OERHÖRT obehagligt att bli så dålig så fort jag var utan några timmar, det kändes inte sunt på något sätt.Som ett gift.Men det är min personliga känsla. Om den fungerar utan problem för andra så är det ju bra.
Szirius #4: Jaha okej, vad jobbigt att Lyrican är så beroendeframkallande. Bra att veta, tack. Jobbigt att det är svårt att sluta med den. Men asbra att du gjorde det!!! Gjorde du det tillsammans med din psykiatrieker eller själv?
Bästa hälsningar / Ambrosia :)

Jag har ingen psykiatriker utan en neurolog som läkare. Jag trappade ner själv, men med stöd av familjen.
#7: Okej men vad bra du har en neurolog. Duktig du är som tappade ner på den själv. Känns det bättre nu coh så?
Må så gott. Kram Ambrosia :)
Jag har också ätit Lyrica för smärta. (Nu hjälpte den inte mig alls) men jag hade inga problem med att trappa ner och sluta med den så jag tror att det är väldigt individuellt.
#0 Hur har det gått med dina Migränanfall. Har de kommit tillbaka?
/Maria
jag tar lyricka för genaerell ångestsyndrom och värk, en bra tablett hjälper bra. och att sluta med den är nog olika från peson till person hur man känner. jag har trappat ned den en gång och det var inga problem för mej. Att den hjälper mot migrän hade jag ingen aning om för jag har ochså migrän och jag tycker inte det har hjälpt så där jätte mycket har aldrig tänkt på det. Jag har trappat ned lyrican från 400mg dagligen till 200 mg, höjer lite vid behov. är det någon här som har gått upp i vikt av dom, jag har gått upp ganska mycket på kort tid.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar lite på tråden då jag tycker detta ämne är särskilt intressant. Jag började äta Lyrica för ca tre år sedan mot min ångest. Satte in den då jag var under sluten psykiatrisk vård. Jag stod under dem ca två och ett halvt åren på 900mg dagligen(300mg, tre gånger om dagen). Jag började ganska tidigt i behandlingen att öka på dosen, toleransen blev bara högre och högre.
Jag blev för ca ett halv år sen inlagd för avgiftning av Lyrica och Benzo bla. Jag var då uppe i 2-3g Lyrica om dagen. Jag kan lätt säga att detta var den värsta avgiftningen av alla avgiftningar jag vart med om. Hade första dygnen hallucinationer så gott som konstant. Avdelningen jag låg på(allmänpsykiatrisk slutenvård) tog då kontakt med överläkaren på missbruksavdelningen som sa (väldigt bestämt) att det fanns minsann INGA utsättningssymtom på Lyrica. Vilket personalen på avdelningen jag låg på sa när jag skrevs ut att det var ju jag ett levande bevis på.
Dem var tvungna att sätta mej på starkast möjliga Stesolid-schema då min puls gick upp till 120.
Jag skulle aldrig i mitt liv förnedra mej såpass att jag någonsin tar en enda Lyrica igen.
Håller med att den kan funka i rätt dos och om man inte börjar missbruka den. Men jag tar inte den chansen.

# 11 Vad konstigt att de sa så, ang abstinensen? Jag har nämligen en bekant som jobbar på rehab och hon sa att Lyrica är bland det värsta att sätta ut, hon jämförde med heroin.Den är klassad som drog och förbjuden i USA.
Så länge man håller en mkt låg dos på den , så är den bra, men just pga att den är så beroendeframkallande så ökar många dosen och plötsligt är man inne i ett missbruk…usch, det är läskigt.
Jag har helt slutat och tänker aldrig mer börja.
Just nu kör jag stenhårt "alternativt" schema för min migrän : särskild mat, yoga, spikmatta, massage, stretch, andningsövningar, mindfulness etc. Min neurolog är "öppen" och tycker att det är ett bra initiativ, han är imponerad att jag väljer " den svåra vägen" i stället för att välja mediciner - men jag tror ju att min migrän är en mental blockering så det är där jag får arbeta. Mina migränanfall har minskat avsvärt. Anfallen är ofta kopplade till hormoner, så jag äter hälsokost för pms, vilket verkar hjälpa.
Jag hoppas att du mår bättre nu! 
Jag har inga speciella probem att sätta ut min lyrica, gör det hela tiden pga att jag bara använder dom när ångesten är som värst. Jag är tvärt emot dig och får i princip lite frossa, har jättelätt att frysa men det går över efter några dagar.
Jag tar regelbundet leverprover och lyrica i dom doser du äter kommer inte påverka levern. Jag har maxdos på 600mg när jag använder lyrica och har ätit det i över 2 år av och till och den har inte påverkat mina leverprover.
Abstinensen du beskriver är antagligen någon psykisk rädsla från din sida och att du litar mycket på medicinen du tar. vet inte vilken styrka du tar men om du vill trappa ner så försök få tex 50mg tabletter istället för 150mg versionerna och trappa ner med 50mg i veckan tills du når 150, alternativt trappa ner helt och hållet och använd det som en medicin du tar när migränen slår till.
Hoppas det löser sig för det, prata med din läkare hur du ska trappa ner så har han säkert någon plan.
Ha det bäst