Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: akut-stöd
Läst 6666 ggr
ellionore
1

Ångest av mat och godis

Som rubriken klart och tydligt lyder så får jag kraftig ångest efter att jag ätit mat eller godis, men jag äter för att jag är deprimerad.

Mat och godis är som en drog för mig, jag blir glad och på bättre humör när jag äter, men sen när jag blir hungrig eller när sugen sätter in igen så blir jag lika deprimerad som jag va innan.. och så fortsätter jag äta, det som en ond cirkel som jag itne kan ta mig ur.

Så nu ber jag om er hjälp, vad kan jag göra för att få ett stopp på det hela? Det bästa vore ju först o främst om depressionerna o allt det där kunde försvinna för då skulle det även vara enklare att kunna ta mig ur, men saken är det att jag kan knappt bota depressionerna, för allt jag gör just nu gör mig deprimerad, ingenting är kul, jag har tappat lusten till allting, det är som ett stort grått tungt moln som hänger över mina axlar..

Vad ska jag ta mig till..?

[Ambrosia]
0

Oj det låter jätte jobbigt. :( Ja jag förstår, jag brukar också äta godis och cola när jag mår dåligt. Maten får ju oss tyvärr att må bättre för studnen. Men sen mår man ju som du skriver ännu värre.

Har du nån kontakt med psykiatrin gällande din depression? Äter du någon antidepressiv medicin? Har du berättat för dom hur du känner det gällande din ångest för godiset och maten? Om ej, gör det. Så kan dom hjälpa dig få bukt med det.

STOR KRAM från Ambrosia :)

ellionore
0

Jag har tyvärr ingen kontakt med någon pskylog eller nåt om min depression.. :/ men jag borde nog det för det kan hjälpa en hel del! Men jag tycker det känns så fel att ta anti depressiva mediciner.. men om det är det som kan hjälpa så tror jag nog at jag kan offra mig Förvånad

Tack så mycket för att du skrev!

Kram

[Ambrosia]
0

Ellinore #2: Vi är värdiga att må bra. Och att ha kontakt med en psykiatriker som kan hjälpa dig i din depression är a och o. Om du inte vill prova antideprresiv medicin kan du ju be om att få tex KBT terapi.

KBTs grund bygger på att vi översköljs automatiskt av negativa tankar. Och terapin hjälper oss att känna igen hur vi tänker och hur vi kan göra för att försöka tänka andra tankar, som får oss att må lite bättre. Det finns en jättebra bok som heter KBT - Komma på bättre tankar av Åsa Palmkorn Ragnar, som ger en grund i KBT och olika sessioner som kan få en att börja känna igen sina negavita tankar. Se länken nedan: http://www.palmkrons.com/psykologi_kbt.htm

Jag äter antidepressiv medicin och mår bra av den. Det är underbart att få må bra och det vill jag att du ska göra också. Om den antideprresiva medicinen, kan få oss att må bra. Varför inte testa den då? Jag har inte fått några biverkningar alls. :) 

Sök hjälp inom psykiatrin, för den hjälpen kan få dig att må bra. Man behöver hjälp när man mår dåligt. Kanske kan du både få hjälp av en psykiatriker och en kurator? Det är jättebra att få ventilera sina tankar med nån utomstånde när man mår dåligt och allt känns mörkt.

STOR KRAM FRÅN AMBROSIA :)

Anvariel
0

#2 Det är aldrig "fel" att ta antidepressiv medicin. Varför skulle det vara det? Skulle du tycka att det var fel av en hjärtsjuk människa att ta hjärtmedicin? Knappast. Jag tror personligen att det är viktigt att träffa en psykolog av något slag som ett komplement till medicin. Det är viktigt att få hjälpmedel att hantera vardagen. Vissa äter dock bara medicin. Andra äter ingen medicin utan kör bara terapi. Andra gör både och. Du måste komma fram till vad som är bäst för dig.

brunette
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har inte ätit chips och godis på jätte länge. Och det enda jag tänker e om jag äter det blir jag tjock! I don't wanna be fat you know :P