Gör ett fötsök här...
Har inte skrivit något speciellt här någon gång. Får se om det hjälper att skriva av sig lite.
Just nu är det att jag är en hemsk och värdelös människa som inte förtjänar att leva, för att jag inte har behovet/lust/viljan att engagera mig i andra människor och bry mig om. Vill bara sova hela tiden, dra mig undan och inte beblanda mig med andra för att det är enklast så.
Överlag är det att allt är hopplöst och att man inte kan se någon ljusning. Att jag är en dålig människa som inte räcker till när alla runt om mig verkar få ihop det på alla plan här i livet.
Och vad gör man för att palla med?
Man äter, äter och äter.
Gjorde en Gastric bypass för 9 månader sen ungefär, så man får ju inte ner så mkt åt gången.
Har ätit blomkål, gurka, broccoli, sockerstekt äpple, lite räkor, ett ägg, sallad, tomat, majonäs en fralla en burk coca cola och en liter vatten sedan 6 ikväll så nu sitter jag här kallsvettig, illamående och yr av sockret och med ångest över vad jag ätit ikväll.
Varje gång jag reser mig upp, blir jag så yr att jag håller på att svimma(hur längsamt jag än försöker resa mig).
Maten är slut och jag måste handla imorron och det gör mig ännu mer nervös och orolig. Vill inte gå och handla orkar inte gå och handla.
Ja, ja blir nog bra med tiden, men kan inte se det nu.

För det första. Det var inte att äta för mycket.
Har du någon form av stöd någontans ifrån? Vården? Familj? Vänner? Känner någon till hur du mår?

För mig var det mycket då magen inte kan rymma mer än 2-2 1/2 dl
Har kontakt med vården.
Har en vän som vet hur jag mår men vill inte besvära henne då hon också mår dåligt i perioder.

Mycket för magen kanske och att du mår fysiskt dåligt kan ju hända men du ska inte ha ångest över det. För psykiskt.. eller hur man ska uttrycka det så är det inte speciellt mycket.
Hur ser din kontakt ut med vården? Är den fungerande? Tillräckligt ofta?

Går till en psykoterapeut varannan veckakänns lite hopplöst just nu, kan liksom inte se en ljuspunkt och börjar att bli skeptisk till att det ska fungera.

#4 Har du framfört det? Kanske behöver du träffa någon annan, eller oftare? Eller någon annan terapiform? Medicinering?
Hej! Detta är bara ett förslag, men du är kanske sockerberoende?
Om du tappar kontrollen med saker som innehåller socker och kolhydrater kan det vara så… får du ångest och känner dig helt värdelös om du låter bli tex läsk och bröd några dagar? OM du är sockerberoende mår du dåligt på grund av att tex serotoninnivåerna i hjärnan påverkas, skulle tipsa om boken "Sockerbomben" om du vill veta mer…

Stopp där. du är verkligen inte en dålig människa för att du inte orkar bry dig om andra. DU är viktigast!! Du måste ta hand om dig själv först och må bra innan du kan hjälpa andra.Ibland känns livet hopplöst, men ge inte upp för det. Det blir bättre ska du se. Det ordnar sig på ett eller annat sätt.
Tycker inte det låter som speciellt mycket mat som du ätit. desutom är det mycket grönsaker och det är ju bra.
Jag funderar på samma som #6.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Oavsett om #6 och #7 har rätt i att du är sockerberoende så är ju inte det orsaken till ditt mående. En sockerberoende drar sig inte det minsta för att gå till affären för att få sitt socker så det är inte grejen.
Men du får i dig på tok för lite protein och fett. Dra fram matlistan som du borde ha fått av en dietist om vad du ska fokusera på så ser du att det saknas en hel del på protein och fettfronten.
Och att du är yr efter att ha intagit socker innebär att du dumpar… man mår skitilla när man gör det… så ditt mående är något en läkare måste få utreda, det är inte ovanligt med deprissioner efter en stor op som denna
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#8 ÖHH nä absolut inte.
Sockerberoendet har totalt förstört mitt liv så tala för dig själv.
Det stör endorfinnivåerna bland annat vilket gör att man blir deprimerad. Kort sagt blir receptorerna så många att ens egna signalsubstanser inte klarar av att tillfredstställa hjärnan.
#9 Men lilla vän… Jag är sockerberoende så det skvätter om det så tyvärr talar jag utifrån egen erfarenhet. Hon dumpar pga av att hon gjort en operation som gör att man inte kan äta socker. Hon mår dåligt av någon annan anledning.
Man måste få kontinuerlig psykisk hjälp efter en Gastric Bypass. + att man MÅSTE äta minst 6 små mål om dagen.
Äter man socker så dumpar man, dvs mår som skit, kallsvettas och får tokångest.
Men om man mår så utan sockret så behöver man psykisk hjälp, inte smällt i ansiktet att man är sockerberoende och att man ska läsa Bittens bok.
Fråga till TS var är du opererad?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

blev opererad i Kristianstad
Ta kontakt med kirurgen och be dom remittera dig till psyk. Det är inte ovanligt att man blir deprimerad efter en så omvälvande livsomställning som du gjort. Alternativt att din terapeut fixar en läkartid.
Jag vet väldigt många som behövt börja gå på ssri preparat efter operationen. Du ska inte behöva må så här.