Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 5751 ggr
filuring
0

Försvinner förmågan att tänka?

Känner mig väldigt förvirrad över hur det faktiskt fungerar när ångesten kommer av att man ältar och intalar sig själv saker som man själv vet inte är sant! Kan medicin ta bort förmågan att tänka? Om man får ångest av att ta medicin kan medicinen hjälpa då?

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Aviendha
0

Hur menar du med att ta bort förmågan att tänka? Biverkningarna av mediciner varierar ju mellan olika preparat och en del kan göra en trött, en del ger en koncentrationssvårigheter till exempel och då kan det ju kännas svårare att tänka.

Medicinens effekt består av två delar - dels den inbillade (placeboeffekten) som faktiskt kan få en att må bättre för att man helt enkelt tror att medicinen hjälper men den stora anledningen till att man tar medicin är ju den rent fysiska. Med medicin tillför vi kroppen en kemisk substans som påverkar oss på olika sätt beroende på vad det är vi tar. Hög ångest är ju svårare att lindra än låg så medicinen kanske inte får dig ångestfri om du upplever en ökad ångest av att ta den men den kan likaväl fungera helt eller delvis.

Virvlan
0

Ja ältande tankar försvinner av tabletter. De hjälper dig orka.

filuring
0

hur kan mediciner ta bort ältande tankar? Det har väl inte med det biologiska att göra? Men dte var precis det jag menade!

Virvlan
0

Jag vet inte.. men de gör att man inte grubblar. Man tänker klarare… De bara är så…

Aviendha
0

#3 De tar ju inte bort tankarna i sig, men de kan lindra orsakerna bakom ältandet och därmed ältandet i sig. Ofta är det ju ett mående, en sinnesstämning som får en att grubbla och älta negativa tankar och om man inte hamnar lika djupt i måendet är det även enklare att avstyra negativa tankar.

filuring
0

Tack för svaren! Känns lite mer tydligt nu :)

[Taz-Mania]
0

En annan fråga, kan medicin ge problem med talet?

Jag har fått svårt med talet, stammar lite och talar sämre, och jag har aldrig haft problem med talet tidigare!

Äter flera mediciner.

Kire84
0

Japp. vissa mediciner kan påverka talet, främst som biverkningar i början. Vilken medicin äter du?

[Taz-Mania]
0

Äter Abilify, Voxra och Xanor samt Propavan.

Det har kommit talsvårigheter smygandes under det sista året.

Mitt tal idag jämfört med för ett år sen är betydligt sämre.

Men behöver medicinerna Rynkar på näsan

Virvlan
0

Hemskt att det ska bli så… men de kanske blir bättre?
Det finns många olika biverkningar tyvärr :( Dåligt minne exempelvis

Virvlan
0

Hemskt att det ska bli så… men de kanske blir bättre?
Det finns många olika biverkningar tyvärr :( Dåligt minne exempelvis

[Taz-Mania]
0

Ja, det är jobbigt när hjärnan blir seg och talet sluddrigt och stammigt. När det var helt normalt innan. Men att sluta med medicinerna funkar inte heller då mitt tillstånd blir ännu sämre då och det är inte bra nu heller.

[Taz-Mania]
0

Psykologen tycker jag pratar bra, så det finns ingen som anmärker på det heller. Men jag själv hör skillnaden och känner skillnaden i hjärnan. Är dock halvvägs genom FASS så att byta känns inte som nån superidé det heller. :(

zavano
0

visst man kan bli tröttare "segare" av vissa mediciner, men förmåga att tänka försvinner inte, och efter en tid av medicinering, samt efter avslutad medicinering så återgår arbetsprocessen i hjärnan till det normala, iaf så bra det kan gå och kan man lära sig bemästra ångesten så kommer man hitta många nya vägar i sin sinnesnärvaro, och man blir mentalt starkare