Medicin mot tvång
Hej alla!
Är en trebarnsmor som undrar om medicinering för/vid tvångstankar. Ett av barnen har mått dåligt till och i från under en längre tid. Sist vi träffade kurator och psykolog föreslog de medicinering. Skall snart få komma till läkare.
Hur fungerar sådan medicin?
Hej, Fighter!
Förstår att du är fundersam men det låter bra att ni har stöd av både psykolog och kurator…
Flera av preparaten inom SSRI gruppen hjälper mot tvång.
Gäller det yngre personer så brukar ofta Zoloft/Sertralin ges.
Själv har jag mått betydligt bättre vad gället tvång och kontrollbehov med, än utan medicinen.
Min son som har tvångssyndrom började redan tidigt att äta zoloft för att bättre kunna hantera sina svåra tvångstankar och självskadande beteende.
Det är aldrig roligt att behöva ge barnen medicin, men i svåra fall så är det -tycker jag- bättre att pröva för att se om det kan hjälpa till att dämpa ångesten kring tvången och underlätta vardagen för personen, innan problemen blivit allt för svåra.
För att undvika så att de inte hinner utvecklas till ett "riktigt" handikapp som försvårar och begränsar möjligheten att leva ett normalt liv!
Önskvärt är ju att medicineringen även kombineras med samtalsstöd, om det är genomförbart!
Skulle inte medicinen ge något positivt resultat så kan ni ju sluta, men då har ni i alla fall prövat!
Kram/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Tack så mycket för svaret. Som Ni förstår har man många tankar kring detta när man har varit förskonad från detta tidigare.
Jag hade aldrig kunnat föreställa mig vilket lidande detta är. Att SE ångest, panik och total hjälplöshet i sitt barns ögon. När en sjuttonåring skriker ut sin förtvivlan: -mamma du måste hjälpa mig annars dör jag! Att se tårarna rinna på denna i vanliga fall sprudlande tonåring.
Nu ser vi frammåt och hoppas att medicinen ska hjälpa honom att få känna sig bättre.
Stor kram till Er alla här inne. Jag känner starkt både för anhöriga och drabbade. Jag har lärt mig att detta innebär en kamp av stora mått för alla.
Åh, vad hemskt, hoppas han blir bra av medicinen, lycka till! :)
Helena
Jag har blivit hjälpt av medicin. Mina tvång har dragits ner drastiskt :) Ångesten också!
Visst faller jag tillbaka ibland. Men jag mår mycket bättre!
KBT, kognitiv beteendeterapi, kan många gånger fungera jätte bra vid tvångssyndrom/tvångstankar. Ibland behövs även en kombination med medicinering.
Hoppas att allting blir bättre…
/Maria

Jag har haft mkt bättre erfarenheter med KBT än medecinering, men det är olika för alla. Vissa klarar ju inte av kbt utan medecinering.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jag äter också medicin och det har minska drastiskt hos mig med. Även ångesten har minskat och det är riktigt skönt.
Glömde mina tabletter hemma i helgen så utan att jag tänkte på det återkom mitt ansiktstvättande. Jag hade fullt upp med min huvudvärk och illamående så det var egentligen inte det första jag tänkte på. Jag skall även få komma på KBT senare i höst.
MVH Agnes
jag tar en medicin mot tvång, risperal heter den. det är en stark dos av sertalin skulle man kunna säga. inte har den hjälpt mot mina tankar än men jag får vänta och se hur det bli framåt