Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettpaniksyndrom
Läst 4523 ggr
[921113]
0

söka hjälp?

hej eftersom jag har varit tillsammans med en kille som hade panikångest  så känner jag igen mina psymtom, jag får en obehaglig känsla i hela kroppen och får hjärtklappning  och svettas nå grymt. det kan vara i samband med röriga situationer som tex: nu när det har varit julhandel och det har vart mycket folk har jag fått det ofta. sen när något går emot mig så kommer det också. borde jag söka hjälp för detta eftersom jag mår så dåligt av det?

havsvingen
0

Klart att man ska söka för detta om man mår dåligt och

det påverkar ens vardag..man ska ta emot all hjälp man

kan få men att äta medicin för det måste man ju ta ett

eget beslut om och det hjälper ju många men man kan

ju bli helt beroende…god fortsättning! (har oxå panik

till och från i liknande situationer som du och en del agorafobi.)

[921113]
0

agorafobi? vad var det nu igen?

[Ambrosia]
0

921113: Hej. :) Ja det låter jobbigt som du har det. Att må dåligt är alltid jobbigt. Och tänk att du är värd att må bra. Därför är det nog bra att söka hjälp inom psykiatrin. Berätta hur du känner och i vilka sistuationer du känner så. Så kan du få den hjälp du behöver.

Bästa hälsningar / Ambrosia :)

Maria
0

#2 Agora kommer från grekiskans "torg" om jag inte har fel och ibland kallar man social fobi för torgskräck.

/Maria

havsvingen
0

Intressant med att social fobi också kallas för torgskräck.

Men just  i mitt fall är det nog samma "ångest" faktiskt,till

och från så det kan ju  vara besläktat på nåt vis..

[921113]
0

jo men frågan är ju om man ska söka direkt på psykratin eller ett vanligt läkarbesök:O

HannaM
0

Social fobi och torgskräck är väl ändå inte samma sak? Oavsett, ja sök hjälp om du känner att du inte mår bra.

Maria
0

#7 Inte samma sak men ganska nära besläktat i och med att man är obekväm i stora folksamlingar.

/Maria

HannaM
0

Jo visst besläktat men inte samma sak =) Jag har nämligen problem med det ena men inte det andra.

[Fialicious]
0

Ring till både den vårdcentral du tillhör och till BUP/psykiatriska öppenvården. Någon av dom kommer hjälpa dig med dina problem, det är deras skyldighet Glad