Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettpaniksyndrom
Läst 4276 ggr
tjoffsa
0

psykos sjukdommar.

Skulle beöva lite stöd då en i min närhet lider av en psykos och har förföljelsemani. Finns det på nått sätt en bra hjälp? Vad man än säger så hjälper inget!! Allt är så absurbt så det finns inte!!! Någon som kanske har haft samma problem?

HannaM
0

Här är jag helt utan erfarenhet. Tyvärr.. eller kanske inte men ja. Hurpass illa är det? är personen ifråga medveten om verkligheten alls? Är det så illa att du inte når fram överhuvudtaget är det ju sjukvården som ska hjälpa till.

[Ambrosia]
1

Jag har haft en psykos 1 vecka. Men jag vet inte om jag kan ge dig några svar. Alla upplever ju sin psykos på olika sätt.

Men nåt som jag tyckte nu i efterhand var bra, var att mina anhöriga försökte nå mig hela tiden under min psykos. Även fast de fick jobbiga svar. Att de fanns där och inte gav upp.

Min psykos var det mest fruktansvärda jag någonsin varit med om. Det var som att leva i den värsta mardrömmen du någonsin kan tänka dig, men du kunde inte vakna, för du var redan vaken. Det är enormt svårt när man är inne i psykosen att inse att det man ser och hör inte är verkligheten, även om den "verklighet" jag såg var helt skruvad.

När jag hade min psykos och mina anhöriga försökte prata med mig, så hörde jag vad dom sa, men det var som mil bort. Det tog enligt mina föräldrar typ 5 minuter innan jag svarade på deras frågor och när de försökte prata med mig.

Jag var inlagt 1 vecka ca på det psykiatriska sjukhuset här i orten där jag bor. Jag fick psykologkontakt och psykosmedicin, som jag äter än i dag. Jag är bra nu. Men vet nu hur viktigt det är att sova och äta rätt för att jag ska må bra.

Hoppas mitt svar hjälpte något. För det är inte lätt att här stå för att man haft en psykos. Det är som att erkänna att man är galen typ. Men det är jag inte. Men den veckan jag hade en psykos var jag nog lite knäpp.

Har du några mer frågor. Skicka ett meddelande till mig. Orkar inte skirva mer om min psykos här. Det känns jobbigt.

Bästa hälsningar / Ambrosia