Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4590 ggr
[GeeGee]
0

Glömde Efexor, biverkning?

Hej!

Jag glömde Efexor en dag igår och under natten hade jag otroligt hemska mardrömmar och nu är jag yr och känner mig konstig.

Kan man märka av om man glömmer Efexor bara en dag? Eller är det något annat?

Andra mediciner jag ätit har jag bara fått biverkningar om jag glömt den 2 eller 3 dagar men aldrig bara 1 dag.

Vad tror ni?

Citronmeliss
0

Jag kände definitivt av om jag glömde ta den, även om det "bara" var dagen innan som jag glömt av!Rynkar på näsan

Jag kallade det för Efexorbrus som kändes,
i huvudet främst.Obestämd

Yrsel, en konstig overklighetskänsla, mycket olustigt var det. Det enda positiva var att jag knappast kunde missa att jag glömt ta den just pga av "bruset".Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[GeeGee]
0

#1 Ja okej. Man tycker ju att det inte borde märkas eftersom det bara var en dag. Men jag känner att jag är yr, kallsvettig, svårt att sitta still mm.

Man märker då vad kraftigt Efexor påverkar en, om man blir dålig av att missa den bara en enda dag =/

Citronmeliss
0

Ja, jag håller med dig, den påverkar kanske mer än vad man anar!

[GeeGee]
0

# 3 Jag som ska sluta med den nu för att övergå till Citalopram. Undrar hur det kommer gå?

EvelynKatt
0

Efexor ska tydligen vara en av de värre att sluta med, så urtrappningen bör ske långsamt.

Och varför skulle det inte påverka av en enda dag? Jag fick jätteont i huvudet, illamående, yr, ångest… när jag missade efexor. Jag får liknande när jag missar lamictal.

Citronmeliss
0

Jag har trappat ut Efexor för några år sedan och det var mycket jobbigt.

Faktiskt ett av de svåraste preparaten jag slutat med och jag har tyvärr hunnit med ganska många..

Jag känner också av ifall jag missar min Lamotrigin(Lamectal) men inte lika kraftigt och obehagligt som med Efexoren.

Har dessutom ätit flera olika preparat som det kunnat gå mer än en dag, där glömskan (eller vid magsjuka) inte gjort sig påmind förrän efter efter ett par dagar.. så visst kan det vara skillnad mellan de olika preparaten!

EvelynKatt
0

#6 Efexor minns jag inte är jag trappade ur, då jag var mer eller mindre sövd. Jag var något… uppskruvad… och fick en drös andra mediciner för att hålla mig på mattan. Men det är rätt många som säger att den är svår att trappa ur.

Alla läkemedel har väl sådant i någon grad, skulle jag tippa. Lamotrigin ska man visst vara försiktig att glömma i mer än max ett par dar, för då är man tillbaka till att man måste börja trappa upp det igen. I varje fall enligt läkaren på patient-anhörigutbildningen.

[GeeGee]
0

Men vad fick/får ni för biverkningar om ni glömmer ta Efexor eller då ni slutade? Jag hade otroligt hemska drömmar under natten och jag är jätterädd att få dessa igen. Känns som jag vill hålla mig vaken för att slippa dem =/

EvelynKatt
0

Yrsel, illamående, svaghetskänsla. Darrighet. Mer yrsel. Jag kände mig lite… febrig. Ångest.

Ceciliaolucifer
0

Jag mådde hemskt av att ha glömt att ta en tablett. Jag fick symtom som overklighetskänslor, yrsel, illamående, jag kunde till och med hallucinera.

Jag slutade tvärt med effexorn pga alla biverkningar jag fick, och den triggade min mani.  Jag mådde inte bra alls.

awkward
0

Jag tar Venlafaxin 75*2 mg alltså 150 mg/dag.

Jag har förr missat max 1 dag och då känt mig yr och snurrig, men gått över snabbt dagen efter.

Nu är det första gången jag inte kunnat ta dem på 2 dagar och jag kan inte ta dem förrän tidigast kl 11 då apoteket öppnar här idag och då är det dag 3.

Jag är helt yr i huvudet, så fort jag bara tittar åt något håll så snurrar det väldigt obehagligt och konstigt i huvudet på mig, illamående, ont i magen, migrän… så har tagit 2 migrän tabletter för ca 1 tim sedan nu (Eeze) och inte börjat värka ännu.

Men fy sjutton vad det kan ställa till om man inte kan ta dem som man brukar… det är helt sjukt jobbigt och jag vill ALDRIG mer vara med om denna känsla jag har nu.

Jag är mest rädd för att få panikångesten… jag vill absolut INTE få det nu.

[Ambrosia]
0

Awkward: Men gud vad jobbigt att du blir så yr och snurrig och ont i magen etc. Måste vara jätte jobbigt. :( Ja hoppas också att du inte får en panikattack nu när du mår så dåligt.

Kram Ambrosia

awkward
0

#12 Det var det värsta jag varit med om näst efter mina vanliga magattacker och panikattacker :(

Det värsta är snurrig och yrheten, därpå illamåendet.

Idag vid 13 kunde jag äntligen ta mina tabletter! Fick försöka tvinga mig i några mackor för att inte vara tom i magen, då jag inte kunnat äta något alls pga illamåendet.

En sak jag aldrig varit med om tidigare är att jag fick gå på toa 3 ggr inatt och hade smått diarrè, så det var inte heller så skoj :\

Vilat nyss någon timme och har inte hunnit känna efter om snurrigheten är kvar, men hoppas på att det ska gå över alltihopa snarast!