Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettanhöriga
Läst 3885 ggr
aksaz
2010-11-21 17:14
0

drog

hej har en anhörig som går på sista versen vet inte vad jag skall ta mig till ,alkohol och narkotika bland missbruk ,hans förälder klarar inte av att han kommer o lägger sig till o missbrukar ,han har väldigt dåliga värden får ex inte antabus pga av levern ,vad ska man ta sig till har ingen som jag kan anförtro mig åt

Aviendha
2010-11-21 18:05
0

Usch, vilken hemskt jobbig situation för dig! Jag kan inte så mycket om missbruk mer än det generella så jag kan inte riktigt hjälpa till på den fronten. Om han är riktigt illa därann så kanske han borde tvångsvårdas för sitt missbruk? Men tillbaka till dig - jag tror att du skulle behöva hjälp med. Att oroa sig för en vän/anhörig kan vara ruskigt tärande och frustrerande. Det kanske kan kännas dumt ibland, när man själv inte är den som har de värsta problemen, men du är absolut inte ensam! Det ÄR jobbigt att vara anhörig och man kan behöva hjälp själv för att klara av det.

Jag vet inte riktigt hur gammal du är så ta inte illa upp om jag föreslår saker som inte passar dig. Skolkuratorn kanske kan vara ett alternativ? Eller ungdomsmottagningen? De är duktiga och förstående och det kan vara skönt att bara få ur sig allt. Om det känns jobbigt att gå och besöka någon så finns ju BRIS och nationella hjälplinjen om man vill ringa anonymt och prata av sig med en förstående medmänniska. Ta hand om dig!

aksaz
2010-11-21 18:15
0

ja tack ,ja han är gammal 54 år ,har drogat sig mellan varven hela livet ,det sägs att om han blir lpt intagen så kan man gå med på frivillig behandling så då kan han komma ut när man vill i princip ,?

Aviendha
2010-11-21 18:42
0

LPT är lagen om psykiatrisk tvångsvård. Jag antar att LVM (lagen om vård av missbrukare) ligger närmare till hans eftersom han verkar lida av ett missbruk. Jag vet inte hur man gör om båda problemen finns dock..

Jag vet inte hur LVM fungerar, men kanske liknar det LPT? När det gäller LPT så används den inte så länge som patienten frivilligt går med på vård. Om patienten vägrar och man anser att denne är i akut behov av hjälp tar man till LPT. Om man är frivilligt inlagd så kan man alltid "ansöka" om att få komma därifrån, men om man bedöms vara en fara för sig själv och/eller andra så kan de använda LPT och hålla en kvar. Kanske kan det fungera på liknande sätt med LVM? Jag vet ärligt talat inte alls. Jag antar dock att man så långt som möjligt vill få folk att anta vården frivilligt, det är enklast och det är lättare att våda en frivillig än en som man tvingar och tvånget ska enbart användas när inga andra alternativ finns.