Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: akut-stöd
Läst 3005 ggr
anonymouz
0

Vad ska jag göra?!

Det känns som att jag inte har någon att vända mig till.. jag har inte fått diagnos än men jag känner klart och tydligt att jag lider av någon form av ångestsjukdom, det har kommit allt oftare hela tiden. Det är i princip så fort det kommer upp något som jag tycker är obehagligt, eller vet att jag inte kommer klara av eller ens vill klara av, typ skolan.

Det kommer även när jag bara ska va med mina kompisar, för det känns verkligen som jag har hamnat i fel sällskap och jag kan inte ta mig ut för jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag kan heller inte prata med någon för jag är så himla osäker på allt och alla så jag känner mig inte tillräckligt bekväm till att prata med någon..

Så nu undrar jag, vad tycker ni jag borde göra, och vem kan jag vända mig till? Jag vill kunna prata anonymt och jag vill inte att folk ska döma mig för det jag säger eller gör.. jag vill känna mig säker i tillfället när jag pratar.

Jag behöver seriöst hjälp, för om jag inte hittar någon att prata med så kommer jag sjunka så lågt ner att jag kommer aldrig kunna lyckas ta mig upp igen, så snälla, hjälp mig, ge mig tips o råd på vem jag kan vända mig till!

Aviendha
0

Man måste inte ha någon diagnos, man har rätt till sitt mående oavsett. Tycker att det är jättebra att du vill ta tag i det här! Ju fortare man gör det desto lättare är det förhoppningsvis att jobba sig igenom det hela.

Jag har dålig koll på exakt vart man skulle kunna vända sig, och jag vet inte hur gammal du är heller så ta inte illa upp om jag råkar föreslå fel saker.

Nationella hjälplinjen kan ju vara ett alternativ. På hemsidan finner du telefonnr och annat som kanske kan vara bra att ha.

BRIS har du ju med som du kan ringa till och vara anonym.

Här finner du en telefonlista med akutnummer om det skulle vara så.

När det gäller att träffa någon för att prata så tror jag att det är svårare med anonymitet. Är det någon inom vården så ska det ju journalföras. En präst kan man ju både ringa till och besöka, det kanske kan vara ett alternativ?

Annars har du ju skolkurator, barnmorskor/ungdomsmotagningar och givetvis BUP/vuxenpsykiatrin. Inte anonymt men de har tystnadsplikt och är utbildade för att kunna hjälpa till och har erfarenhet av det.

mieeow
0

Aviendha Skrev bra nummer, hoppas det löser sig