Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: tvångssyndromocd
Läst 4524 ggr
elne
1

Rabbla färger, siffror och ord

Jag undrar om det finns nån här som är lika knäpp som jag? :-P

Jag har en form av tvångstankar som innebär att jag rabblar färger, siffror eller ord för mig själv i huvudet. Ex.vis "rosa röd lila vit, rosa röd lila vit, rosa röd lila vit, rosa röd lila vit osv.", "3 6 9 12, 12 24 36 48, 48 96 96 192 osv."

Så fort jag är i en situation eller tänker på nåt som känns det minsta jobbigt, så börjar tvångstankarna. Hur intensiva och "högljudda" tvångstankarna är beror på hur jobbig sitiationen eller det jag tänker på är. När det är som värst måste jag verkligen koncentrera mig mycket för att kunna hänga med i samtal.

Försöker jag tvinga mig att inte tänka tankarna, får jag massvis med ångest. Dessutom orkar jag inte stå emot det särskilt länge..

Finns det nån som känner igen sig/har nåt liknande problem? Skulle va väldigt skönt om det inte bara är jag som är så här knäpp… Skicka gärna meddelande om ni inte vill skriva på forumet!

HannaM
0

Jag har för mig att det finns en del härinne med tvångstankar, om det är sånna som liknar dina vet jag dck inte. Hoppas du får kontakt med någon!

[Linsenhejhej]
0

Jag gör så där ibland när jag är stressad eller orolig, men jag gör det mest medvetet, eftersom det gör mig lugn. Jag gillar att upprepa tre eller fyra fina engelska ord, eller mina favoritsiffror, i huvudet. För mig är det ingen tvångstanke.