Insättnings besvär
Hej!
Nu var det ett tag sedan jag var här..har mått väldigt dåligt med hög ångest nivå och oro för allt som man normalt inte reagerar på,fick söka akut för 2 veckor sen på den psykiatriska jourmottagningen här.Fick 10 mg Citalopram insatt och jag tar ju sen innan Mirtazapin,plus andra diverse lugnande.Nu till min fråga:Jag höjde till 20 mg Citalopram igår onsdag och idag fick jag en panikattack som steg från 0-100 för ingenting,en fullskalig sådan med alla symptom,är det vanligt att man får ökad panikångest vid höjning av Citalopram?
Hoppas att ni andra har det någorlunda bra.
Varm kram
Eva

Hej Tjejen
Ja det är jätte vanligt. Mer vanligt än inte. Det gäller att orka med, den första veckan eller ibland två…
Blir det för tokjobbigt, så fråga läkaren om långsammare upptrappning. För då blir det kanske lite lättare för dig.
Detta gäller de flesta Antidepressiva medel. Och även när man höjer…..
Sedan har man ju det där med om medsen funkar så bra ihop. det ska dom oxå kolla vilket dom inte alltid gör.
på www.fass.se kan du gå in och kolla dina mediciner hur enkelt som helst…
Hoppas du fick lite hjälp av detta
kram// svava

Jag har varit med om det en gång förut med zoloft att så fort man höjde så kunde man få ökad panikångest.Nu sa läkaren iof att jag kunde känna av lite ökad ångest,under några dagar vid höjning,men då trodde jag mitt nöt att han syfta på den generaliserade ångesten…fass kan jag utantill =) den är min bästa bok när jag undrar över något..
Tack! för ditt svar svava

Det är så tröttsamt med sånt där, jag håller alla tummar jag kan hitta för att det ger med sig.

tack Hanna! det hoppas jag med,orkar ingen mer ångest när jag nyss tagit mig ur ett helvete med ångest.nu känns det iaf lite lättare för stunden.

#4 Har du någon bra vid behovs medicin för dom här topparna nu under insättnignen? Om du är intresserad av det alltså. För det är ju bara plågsamt och jobbigt att gå igenom sånt här även om det förmodligen lättar framöver så är man ju här och nu och upplever ångesten och paniken.
Jag brukar ju inte reagera jättemycket på nya preparat men ökad ångest hade jag absolut under insättningen (och höjningen) av citalopram. Hoppas verkligen att det ger med sig och att den ger effekt sen!
Paulina

Hanna:Jag har 3 olika lugnande mot ångest xanor,fluanxol och atarax men ändå har jag känt av panik attacker under dagen.Min läkare sa eller trodde att det skulle ge med sig ganska snart..eftersom jag ätit 10 mg i 2 veckor och mått jätte bra
Jag hade höjt till 15 mg en vecka först innan jag gått över till 20 mg. Jag är jättekänslig för förstora förändringar.
Tror säkert det ger med sig snart.