Sertralin och drömmar?
Började käka sertralin för ungefär 1½ månad sedan och dom värsta bieffekterna är borta tack och lov, men herregud vad jag drömmer mycket under natten! I vanliga fall brukar jag drömma ett par olika drömmar gång på gång och typ kommentera vad som kommer att hända och hur reaktionerna blir under drömmen, eftersom jag alltid vet vad som kommer hända. Typ hånar min egen dröm. Dock drömde jag inte särskilt ofta.
Nu därimot drömmer jag nästan varje natt och det är grymt olika grejer hela tiden! Ena natten hånglade min pojkvän med en kompis, andra natten hade jag tagit med min hund till skolan och glömt henne i mitt skåp (?!?!). Min mor äter också sertralin och upplever också att hon drömmer mer och konstigare saker än innan.
Är detta vanligt? Är det ens pga medicinen? Vet inte om jag verkligen tycker om att drömma såhär mycket och att vakna med förtvivlan, ilska och sorg kl 5 på morron när man somnade runt 3 är inte sådär sabla roligt det heller.

Jadu, ingen aning men jag hoppas på att någon annan här inne kan ha veta.
Enligt fass (uppslagsverk för bipacksedlar) så är mardrömmar en vanlig biverkning, dvs förekommer det hos 1-10 av 100. Det har även rapporterats om hemska, onormala drömmar.
Nu verkar de ju mest ta upp mardrömmar (iofs så låter inte dina drömmar som trevliga) så det verkar ju definitivt som att de kan påverka drömmarna. Och du verkar ju uppleva att detta kommit sedan du började med dem så det känns ju inte alls ologiskt att det faktiskt skulle vara det som "spökar". Själv har jag inte tagit sertralin så jag kan tyvärr inte ge några personliga svar.
Paulina
#2 Fasen vad skumt! En ångestdämpande medicin som orsakar konstiga drömmar… Tack för att du kollade upp det Aviendha!
#3 Haha, ja. Men tyvärr är det riktigt vanligt att ångestdämpande och antideppressiva kan orsaka just de saker man vill lindra med medicinen. Tycker du att det blir för jobbigt med drömmarna så prata med din läkare om det hela. Såvitt jag vet så är sertralin en typ av SSRI, dvs. en grupp av mediciner som ska höja serotoninhalten genom att selektivt förhindra återupptaget av det. Det finns flera olika mediciner i denna grupp som gör samma saker, men de kan ge lite olika effekt. Jag har testat tre av dem, den första mådde jag så fruktansvärt på att läkare avbröt efter bara en vecka, den andra kände jag inte ett dugg av och den tredje hade jag några få biverkningar av.
Paulina

Jag hade många biverkningar av sertralin men mina drömmar var underbara, jag lyckades med saker, jag skrattade och flög!
#5 Låter ju toppen! Själv drömde jag senast om tarzan i leksaksstorlek som fäktades med skogshuggare… Haha!

Ja du ser! 
Konstigt att det inte är röd triangel på lyckopiller!? jag menar egentligen ska man väl inte köra bil med droger i kroppen!
Eller hur! Haha!
#7 Den röda triangeln är ju bortplockad på alla läkemedel eftersom man aldrig kan garantera att de som inte har den inte påverkas på det sättet av dem (och i kombo med annat). Så nu ligger det ansvaret på en själv.
Paulina
Jag fick såna konstiga drömmar när jag åt Lamotrigin.