Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettdiagnoser
Läst 5088 ggr
Druke
0

Feldiagnostiserad?

Jag misstänker starkt att jag har blivit feldiagnostiserad. Hur ska jag göra?

Jag träffar inte någon samtalskontakt för närvarande och har ingen kontakt med någon läkare.

Jag misstänker att jag lider av bipolärt syndrom.
Hur behandlar man det?

När jag googlar det så får jag bara fram meterlånga listor med läkemedel… Måste man ta mediciner? Är det det enda alternativet?

Mvh Theréece

Aviendha
0

Medicinering är ett vanligt alternativ för att få topparna och dalarna att plana ut. En del medicinerar konstant medan andra tar antidepp vid svackorna och något som plockar ner vid manier.

Det beror väl även lite på hur "illa" det är. Vid svackor kan samtalsterapi hjälpa men går man så högt vid sina manier att man blir psykotisk och/eller är så uppe i varv att man inte kan kontrollera sina impulser och inte sover på tre dagar så kan man nog behöva medicineras. Tyvärr vet jag dock inte så mycket om behandlingsmetoder vid bipolaritet.

Misstänker du att du är bipolär så bör du väl kontakta psyk eller läkare för att de ska kunna göra en utredning och eventuell diagnosticering. Förklara varför du tror dig vara bipolär och stå på dig i frågan.

Druke
0

#1 Tack för svaret!

Är det smart att försöka få en tid hos samma läkare som gjorde första utredningen? Eller är det bättre att träffa någon helt ny?

Aviendha
0

Jag vet inte ärligt talat. Har du en bra relation och känner dig trygg med den läkaren så kan det ju vara en fördel fast det kanske tar längre tid om man söker en specifik läkare.. Har inte vart i den sitsen själv. Hoppas någon annan kan ge dig ett svar.

svava
0

Hej

om jag inte känner förtroende för min läkare, så är det svårt att tro på honom. Man har rätt att byta läkare, och när du kommer till den nya så kan du bara berätta om din upplevelse.

Om du har bipolär sjukdom, så kan den ju vara i olika grad, från jätte svår till lätt lätt :)
Medicin behövs för denna sjukdommen, för när du är långt nere kan du bli själv destruktiv, och när du är på topp kan du skada dig på andra sätt. Handla för mycket, vara med män/kvinnor, som du annars inte skulle vara ta onödiga och farliga risker. Så jag tycker verkligen att du ska kolla dig och få rätt hjälp…

Stort lycka till.

Kram

Svava

Lsl73
0

Hej!

tycker verklingen att du skall ta reda på rätt diagnos för känner du att de är fel så är de så.

förstod inte vad du hade fått för diagnos?.. men är själv biopolär, ADD och dyslektrier.. de 2 första diagnoserna fick jag för ja en månad sen… men dyselksin har jag alltid vetat om… så de kan vara bra att veta då jag har svårt med stavning osv… så att skriva inlägg så här, ja de är inte lätt för mig, var inte meningen att ta upp minna problem… ville ju stötta dig och säga att jag tycker verklingen att du ska ta tag i detta om de känner att du har fått fel diagnos så kämpa så du får rätt och att de känns bra för digGlad

Ha de bra många kramar /loulou

Druke
0

#4 & 5: Tack, vad fina ni är! Kyss

Jag fick diagnosen PTSD för snart ett år sedan. Men läkaren var då också inne på bipolärt syndrom.

Jag har inte vågat kontakta min läkare ännu. Dels är jag rädd för att bli dåligt bemött, men också för att äta medicin…

Det är absolut främst medicinen som skrämmer mig. Jag är rädd för att den snarare ska stjälpa än hjälpa nu innan jag har hittat rätt. Men samtidigt är jag livrädd för att allt ska bli sämre… Obestämd

Loulou och Svava - Vad äter ni för något? Och hur funkar det för er?

svava
0

Nu äter jag cipralex, men den är för ångest och socialfobi. mm

Det du kanske lider av tror jag du ska ha en annan meds, just för bipolär, om det nu är det.

PTSD är en för mig smit diagnos (alltså läkaren vet inte riktigt, och vill sätta nått. ) Självklart finns det många som har hemskt jobbigt med PTSD. Men om du har det, så kan du nog tänka tillbaka och se vad som orsakat det. Man mår inte mindre dåligt för att man vet, det är förlamande. 
Den finns oxå i olika kraft. 1 och 2 .. 1 är en händelse som du inte kommer över och 2 är lite tuffare, då du upplevt/upplever saker som du inte kan hantera. Jag har oxå bla. den diagnosen.

Visst är det bra att inte alltför lätt pillar i sig massa tabletter, men det har förändrat mitt liv så mycket att jag inte kan vara annat än posetivt inställd till det, så länge du får rätt meds. Därför är det ju viktigt att få en diagnos.
Men jag blir ledsen på folk som säger att det är lycko piller, för det är långt ifrån det.
att som jag gå och inte klara av att träffa människor och ständigt ha ångest, till att orka se att världen kan vara vacker och jag kan gå ut och sätta mig, trots att det är folk i närheten.
Mig har de gett mig ett liv.

Man kan må sämre i början, men jag lovar att det går över. Och mår du väldigt dåligt så är det bara att säga till läkaren som då ändrar dos eller byter ut ämnet du får. Bra är det om du talar om för någon att du har börjat ta en medecin, så kan dom ha lite koll på dig..

Titta på en film som heter Mr Jones. Den handlar om en kille som är bipolär.

Skriv om du vill. Jag kollar för det mesta en gång om dagen

kram// svava