Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettmin-egen-berättelse
Läst 4556 ggr
dragonstar
0

Trötthet.

Jag har länge lidit av exster trötthet och dom läkare jag träffar envisas med att jag måste gå upp tidigt och tvinga mig att röra mig och itne såva så mycket.

JAg måste såva 9 timamr för att årkq med dagen gärna 12-14 timmar och om jag inte får det eller anstränger mig på morgonen så såver jag ibland flera timmar på dagen.

Jag har förökt tröna gick gymnasiet i tre år och har nu hund så jag jobbar värkligen med att röra mig och var regelbunden.

Någon här som vet vad det kan vara funderar nu om jag kanske lider av hypersoni.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

HannaM
0

Har svarat dig inne på bokstavsfolk men kan väl skriva lite snabbt här med. Jag har varit konstant trött sedan trettonårsåldern. Troligen kommer en stor del av det från min adhd. Det krävs kraft och energi för att orka hänga med i tempot som är i samhället, komma ihåg allt och ja..

Hjälp har jag inte fått, har valt att inte medicinera med concerta som skulle kunna ge viss effekt mot tröttheten. Hade järnbrist en sväng och alla läkare tordde att det var det som var problemet (men inte jag), det var det inte. Jag var precis lika dränerad och slut efter att vi fårr upp mian järnnivåer till normala.

[Ambrosia]
0

Vad är hypersoni? Ja jag är också konstant trött hela tiden. Sover nu 12 h om dagen. Jag har iof bara 1 lunga, så jag tror det är därför jag är så trött hela tiden. Men tänk om det är nån annan orsak?

Med Vänlig Hälsning / Ambrosia

dragonstar
0

JAg har goooglat fram det. I korta drag är det ett tillstånd som gör att man inte blir utvilad av sömn.Det är inte så jättevanligt.

Goggla på det =)

[Ambrosia]
0

Tack för informationen. Undra hur man vet om man har hypersoni. Ska fråga min psykiatriker om det nästa gång jag träffar henne.

[Ambrosia]
0

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kroniskt-trotthetssyndrom/#close

= information om sjukdomen kroniskt trötthetssyndrom. Det kanske är det vi har. Vem vet.

MVH Ambrosia

dragonstar
0

# 5 Tack, ja det eftersom att jag blivit utsatt för sträss under uppväxten i olika former kanske det skulel kunna var något sådant.

JAg har ofta ledvärk och huvudvärk. Jag har även svårt med minnet i vissa fall. Men det mästa kan jag spåra till barndomsåren och det gör att man känner att det kanske inte är det. Men ska komam ihåg att fråga när jag träffar läkaren.

[Ambrosia]
0

Min kurator sa att hon också varit lika trött som jag förut. Och att hon gjort en sömnutredning och att de läkarna sagt till henne att hon får sova max 8 h. För sömnen har en rytm, då vi har rem sömn etc. Och om man sover längre än 8 h börjar denna sömn klocka/rytm om och man behöver då sova ytterligare 8 h för att inte vara trött när man vaknat.

Men jag har inte lyckats sova 8 h ännu. I går och i dag har jag sovit 12 h. Jätte skönt. Men min mamma och pappa tycker att jag får ut så lite av livet om jag bara sover hela tiden. De vill att jag ska gå upp och göra saker på dagarna. Men jag har svårt att göra saker ensam och mina kompisar jobbar. Och jag är arbetssökande. Men i går städade jag. Alltid nåt. :)

Men nu ska min kompis Emma komma hit. Hon var ledig i dag. Det ska bli kul.

HannaM
0

#7 Det fungerar för många men inte för alla. Jag har provat att sova allt mellan 4 och 14 timmar och gått och lagt mig både sent och tidigt och även gått upp olika tider utan någon större skillnad i min trötthet.

Ladymon
0

Jag klarar inte att vara vaken mer än ca 4-5 timmar i streck.. har gjort EEG utan något resultat.. läkarna saknar förståelse och tror att man är lat…. Eller misstror vad jag säger, Spelar ingen roll om jag ställer klockan ..den ringer och ringer… jag kan inte vakna. Har jag vart vaken mer än 4 timmar så blir jag först irreterad..sedan börjar benen vika sig. Sitter jag ner så somnar jag.. eller börja gråta för att man kämpar för att hålla sig vaken.. tillslut går det inte och man lägger sig och sommnar .. har sovit i flera dygn i streck förut.. är rökare , Men när jag sover försvinner alla behoven…vaknar inte av att man är kissnödig.. röksugen.. hungrig..

Läkarna tror att jag överdriver och skrattar …

Ladymon
0

Det värsta är att man sover bort sitt liv.. går miste om allt.. är mer död än levande… :(

i tider då man varit desperat har jag funderat på att ta till saker (droger) för att slippa sova hela tiden.. då är det illa ! men som tur är har jag inte gjort det !!!

dragonstar
0

Jag hatar att var trött hela tiden presis som ni. Livskvalitetet är ju jättedålig och dom omkrign en tycker att man är dålig kompis och att man är lat.

JAg hoppas på att dom kan komma på någont som hjälper…

[Ambrosia]
0

Till Ladymon: Oj det låter jätte jobbigt. :( Sjukt att läkarna inte tror på dig. Man blir så irriterad, för folk runt omkring en förstår inget. Och klagar bara på en. Du kanske skulle byta läkare?

[Ambrosia]
0

4 timmar sover jag alltså för mycket varje dag. Ska ringa min lungläkare och fråga om han vet varför jag är så trött och behöver sova så mycket för att bli pigg. Och sen ska jag fråga min pyskiatriker också. Jag äter psykos medicin, kanske är det av den jag blir trött också. :) A jobbigt.