Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3915 ggr
[Sephrenia]
0

Citaloparm CNSpharma

Min sambo är deprimerad, har PTSD, lider av angora fobi (och har ett jävla hetskt humör mot folk han tycker är korkade.. dvs hans syster för tillfället då vi är på visit hos dom, men det hör inte hit nu) och tar Citaloparm CNSpharma.

Senaste 3 veckorna har han känt av en distinkt smärta från munnen - han kan inte riktigt säga om det är käken, tandköttet, specefik tand alt de gamla visdomständerna men ont gör det så han sitter och biter hårt i saker, borstar nästan sönder käften och tandtrådar tills det blöder - över biverkningar för denna medecin så finns muntorrhet som kan förorsaka karies och hål i tänderna men hittar inget som tyder på om att denna symptom skulle komma som en biverkning av detta.

Börjar fundera om han fått en benflisa under någonstans eller om det helt enkelt är psykiskt, men om någon tagit denna medecin och hört om något liknande så skriv gärna så vi kan köra mer uteslutningsmetoder innan vi uppsöker den dyra tandläkaren.

Aviendha
0

Jo, muntorrhet är vanligt när man äter citalopram och det kan vara riktigt störande, men smärta upplevde jag aldrig.

Som jag förstod det har han nyligen börjat med medicinen? Det kan ju röra sig om insättningsbesvär, vilket är rätt vanligt och i många fall försvinner när kroppen anpassat sig (efter några veckor).

På fass.se kan man finna bipacksedeln för just citalopram CNSpharma (finns ju massor av olika sorter av de flesta mediciner, det är det sista av namnet som visar vilken, annars går de under namnet citalopram i det här fallet, bara ett sidospår)

Det är ju enl. biverkningslistan inte helt ovanligt med ex muskelsmärta, allmän sjukdomskänsla och lite annat.

Jag kan inte säga om det finns en fysisk orsak eller om det rör sig om biverkningar av medicinen, men ni skulle ju kunna vända er till behandlande läkare och prata om besvären och kanske kunna få stöd och råd därifrån.

[Sephrenia]
0

Han har käkat dom i 3 månader nu men jag skulle nog inte bli förvånad om han glömt dom en dag eller som man säger "glömt" fick titta på att han käkade dom 2 veckor in i behandlingen för att han fick ångest av att tänka på pillrena.. och därav kan få konstiga besvär..

Muskelsmärta har han haft och det kan ju iofs ha smugit sig till munnen.. Vi kommer hem på onsdag så får han väll kila ned till vårdcentralen (ligger 50 meter bort) alt kanske fråga apotekarna.

Tack för ditt svar Aviendha, hur mår Avi föresten? (Lite OT)

Jag har MissTake från katastrofkullen om du minns mig, jag gjorde en ny profil efter att trollet vi hade förut på iller skickade ton med PM's som var rätt så stötande.

Aviendha
0

Ah, tre månader från sista justering är ju ändå längre än vad man brukar säga att insättningsbesvären är, dvs de som går över. Kan verkligen inte vara kul att gå runt med ospecifik smärta :S

SSRI är ju inte supersnabba i sin verkan, oavsett om det gäller att sätta in eller ut så om man missar någon dag så brukar man i regel inte märka av det men om det är "stora" missar lite då och då så kan det ju ge ökade besvär vilket känns lite onödigt. Även om det inte är kul att behöva medicinera såklart. Det finns ganska så många preparat i SSRI-gruppen så han skulle kanske kunna byta, det kan hjälpa och om inte annat kanske utesluta saker. Ex så fick jag fruktansvärda biverkningar på zoloft och bytte rakt av till fluoxetin. Båda gör ju samma sak (mer serotonin) men det kan skilja rejält i hur de påverkar en. Han ska ju inte behöva gå runt och ha ont om han inte behöver.

Ja, det är du! :) Jag har finurlat lite på det :P Ah, förstår att du avreggade då! Jodå, Avi mår bara fint, hon tutar på och bestämmer fortfarande över alla i hemmet :P

[Sephrenia]
0

#3 Ja vi får väll se när vi kommer hem om han kan få testa en annan sort eller om han kan få en tandläkar tid för en check om de kan se något..

Hur har du finurlat ? Flört Jasså där ser man, drottningen har inte abdikerat Skrattande

Aviendha
0

Låter som en bra plan! Haha, jag har sett namnet på några ställen runt om och någon gång har du nämnt iller, och skadad som man är så har man rätt hyffsad koll på olika användare och deras illrar och någonstans längs vägen kopplade jag ihop ett och ett ;) MissTake då? Leder hon fortfarande hyssligan?

[Sephrenia]
0

Ja hyssen står hon nästan helt ensam för men har fått tankar på att ta ned Zira från tronen och bli den sanna drottningen, hon har inte lyckats på ett helt halvår så hon ger sig väll snart men fortfarande är hon för lik pappa, trodde i mitt stilla sinne att en valphage skulle kunna hålla henne på rätt sida..

Aviendha
0

Hahahaha! Valphage och Lumpavkomma? Lycka till med den säger jag bara ;)

[Sephrenia]
0

#7 Haha nej det verkade omöjligt men har testat en ny beprövad teknik som andra använder.. hängt typ illustrerad vetenskaps tidnigar på kanterna så hon inte kommer över kanten.. 2 ggr utan rymning.. får se hur länge det håller innan hon kommer på att hon kan putta ned dom.. om jag har råtur så kanske det kan fungera även utomhus, testar fortfarande bara inne då hon är som sagt en lumpunge..

Aviendha
0

#8 Ludde kom på att han kunde använda sin långa snok för att hoppa inunder tidningarna och på det sättet få tag på tvärstängerna ;) Så jag rekommenderar att du tejpar ihop dem så de inte kan puttas iväg. Eller sätt silvertape längst upp på hagen bara. Den är precis så bred att den täcker både den undre och den översta tvärstången, och om det är den undre det hänger på så kommer hon inte över :) Fast.. med lumpgenen så blir jag inte förvånad om hon bygger en stege :P

[Sephrenia]
0

Jag har sätt henne hoppa upp på gallret och knipa åt med fötterna på de vertikala stängerna och hasa sig uppåt så jag betvivlar inte hennes färdigheter alls ^^

Aviendha
0

Hahaha! Jag tror bestämt att det måste finnas en schimpans inte alltför långt bak i hennes linje :P

[Sephrenia]
0

#11 får fråga Sara om Ludde's fullständiga stamtavla ^^