Ständigt grubbel
Hej!
Jag är 27 år gammal och har nu lidit av ångest i ca 3 månader. Jag har idag ett relativt välbetalt jobb som säljare men har haft stora svårigheter att motivera mig på jobbet. Jag tillhör den skaran som inte har gymnasiekompetens. Jag harvade på i gymnasiet, gick om 2 år innan jag till slut hoppade av.
Det jag har ångest över liknar väl lite en "30-årskris". JAg har aldrig haft svårt att träffa tjejer men det har aldrig lett till ett seriöst förhållande. Nu känner jag mig lite ensam, skulle vilja vara ihop med någon men blir inte kär i dem tjejer som blir kär i mig. Jag har nu, eftersom jag inte klarar av att motivera mig till att jobba (sjukskriven 50%) beslutat mig föra tt börja studera på folkhögskola. Det har lett till mer grubblerier i stil med:
-ingen idé att läsa upp gymnasiet när jag inte vet vad jag vill bli.
-även om jag klarar av folkhögskolan så kommer det att vara för sent sen att plugga högskola.
-jag kommer inte klara ekonomin under studierna.
-Jag borde fortsätta jobba och tjäna pengar istället.
Det blir som om lösningen på problem 1 blir till problem 2 istället för att jag känner mig lugn och på rätt spår.
Jag grubblar hela dagarna. runt runt i circlar går tankarna. Jag har börjat med KBT men det känns som terapeutens lösningar är såna jag redan grubblar över. Även om jag kan tänka rationella tankar som:
Det är bara ett år, det öppnar många dörrar at börja studera, jag kan jobba samtidigt och klara ekonomin, jag kommer träffa nytt trevligt folk osv.. så är jag tillbaka där jag började dagen efter. JAg kan inte sluta oroa mig och känna att lösningar är hinder. Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv och det gör mig galen. även fast jag har stöd av vänner och familj så känns allt helt mörkt.
Har läst "en ny jord" av eckart tolle och den är bra men jag kan ändå inte leva i nuet.
Hur gör man för att sluta oroa sig? hur blir man nöjd med den man är nu? hur blir man mer positiv? jag orkar inte mer.

Det där att du säger att det inte är någon idé att läsa upp gymnasiet när du inte vet vad du vill är så fel tänkt…
Jag hoppade av ungdomsgymnasiet. När jag började på komvux för att ta min gymnasiekompetens hade jag ingen aning om vad jag ville bli eller vad jag skulle ha den till.
När komvux var avklarat gjorde jag därför ett anlagstest via AMI vars resultat jag fick diskutera med en arbetsmarknadspsykolog. Där fick jag klart för mig mina styrkor och svagheter och förslag på arbeten som skulle passa.
Det blev språklärare - något jag aldrig kunnat gissa… Visst är det tufft ekonomiskt att leva på CSN, men man har rätt till bostadsbidrag och det går!
Jag tycker det låter som om du är deppad för att du vill vidare i livet, men bara sätter upp hinder i din väg. Menala hinder…
Ta du och börja med komvux. Bara man klarat detta växer självförtroendet och enbart det i sig gör att man mår bättre.
Var inte så hård mot dig själv ang. vad du klarar och vad som går. Allt går bara du ger dig den på det. Skicka in ansökan. Du kan alltid tacka nej om du får kalla fötter. Även om ansökningstiden gått ut, sök ändå - för har de inte fullt vill de gärna ha fler.
Lycka till och kram på dig//E
"There is nothing more despicable than respect based on fear."