Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: allmänt-om-ångest
Läst 6640 ggr
festisjordgubb
8

Edronax och sertralin... eller ?

Hej! Kan någon förklara för mig vad Edronax är för medicin? Är det någon slags tilläggsmedicin?

Tänkte också på en sak… Om man tex. kombinerar Edronax och Sertralin, får man ungefär samma effekt som man får av tex. efexor och Venlafaxin?? .. för Edronax ska påverka noradrenalinet och sertalin serotonin… eller? har jag rätt? Hoppas någon förstår vad jag menar:)

Aviendha
0

Här har du bipacksedeln till edronax. Det står dock att den inte ska tas tillsammans med SSRI (vilket sertralin är) fast en läkare kan ju bedöma att det är okej med iofs.

Som jag förstår det är edronax en "akutmedicin" mot depression som verkar genom att hämma upptaget av noradrenalin. Läkemedelsverket har skrivit lite om det här.

Venalafaxin påverkar både serotoninet och noradrenalin liksom efexor gör, så rent teoretiskt så ska ju edronax + sertralin (noradrenalin + serotonin) ge samma effekt som efexor eller venalafaxin.

Exakt hur det fungerar i praktiken däremot kan jag inte svara på, det är nog bättre om du tar upp det med din läkare. Det kan ju vara så att det finns fördelar med att kombinera dessa två jämfört med att ta någon av de andra eftersom man reagerar olika på olika preparat (även om de ska "ge" samma sak) och liknande.

festisjordgubb
1

tack för svaret! Varför jag undrar är för att en läkare ville att jag skulle börja med venlafaxin eller efexor, men jag orkar inte byta mediciner igen. Jag äter ju sertralin nu, så tänkte varför inte bara lägga till edronax så får jag ju samma effekt som med tex. effexor och då slipper jag byta medicin igen. Sertralinet hjälper bara mot min depression men inte så bra mot ångesten.

Föresten vet du några andra mediciner som man skulle kunna lägga till med sertalin (som innehåller noradrenalin) som jag kan ta upp med läkaren ??

Aviendha
0

Fast edronax rekomenderas ju inte tillsammans med SSRI som sagt. Fast det kan ju finnas annat som gör. Jag har inte koll på den typen av läkemedel, fast det lilla jag sett/vet så är det många som inte rekomenderas att tas tillsammans med SSRI och/eller andra typer av antidepp.

Men om det är ångesten som är problemet i det här fallet, kan du inte försöka be om ångestdämpande? Där har du ju en del annat, ex atarax, som ofta brukar förskrivas tillsammans med div antidepp utan problem?

festisjordgubb
0

Jag har redan sobril som ångestdämpande.. det funkar väl i nån timma. Jag har ångest dygnet runt och oroar mig för saker hela tiden, sen så har jag tvångstankar om att skada, och för att bli av med dom så måste man bli av med ångesten först och då är det bäst att ha en bra medicin som hjälper mot just ångesten och inte bara något som hjälper tillfälligt. Jag har försökt prata med min läkare… att han inte förstår!!! Jag har en liten bebis hemma också så det gör ju saken ännu värre.

Aviendha
0

Ah, ja det kan då vara idé att ha något mer "bestående" mot ångesten. Suck för oförstående läkare! Kan du inte byta läkare? Kanske har du mer tur med en annan?

festisjordgubb
0

Jag har redan bytt tre läkare nu men verkar inte vara någon som förstår mig riktigt.. suck.