Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3891 ggr
Mammize
0

Fundering om medicin

Har en undran, läkaren har pratat om att jag kanske skulle behöva höja mina citalopram till 30mg istället för 20 som jag har nu. Jag har ätit 20mg i 2 veckor nu och ska ge det 1 vecka till tycker han. Hur vet jag om jag behöver höja eller inte? mår väl ganska bra nu förutom att jag lätt blir trött och känner lite ångest ibland så att jag kan få ta en sobril 5 mg, tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska må egentligen och om jag behöver höja eller ej. Vill ju heller inte vara bland hur mycket folk som helst, tex. gå på stan och shoppa eller åka in till universitetet på föreläsning. Får manlika svra biverkningar när man höjer från 20-30 som man fick från 10-20? Nån som vet? Är väldigt rädd för det. Kram på er

TanjaA
0

Åt den medicinen för 11 år sedan (eller det var cipramil, torde vara samma sak). Hade som dos 20 mg. Tyckte att det var lagom, MEN besvären gick ju inte om på några veckor. Om du nu tycker att du mår rätt så bra, så varför höja dosen? Svårt att ge råd, man borde väl lita på läkarna, men ibland tycker jag att man inte får riktigt dom svaren som man vill ha……

Det är ju tyvärr så att medicinen inte är nåt trollspö, vi måste lite utsätta oss för situationer själva. Vet att det är jättesvårt, gör inte det själv ännu ordentligt. Medicinen hjälper oss i början att hålla näsan ovanför vattenytan. Sen kanske man märker en vacker dag att man inte ägnat så mycket tid till dessa ångest- och katastroftankar. Kram TanjaA

Aviendha
0

Jag tycker att det är en kort tid att äta dem och utvärdera efter, fast å andra sidan gick jag från 20mg till 40mg efter 4 veckor. De höjde eftersom jag inte fick någon effekt alls överhuvudtaget.

Nej, man behöver inte ha samma biverkningar, eller lika svåra/lätta när man höjer. Det kan skilja en del. Jag fick ex inte alls samma under min höjning som vid min insättning. Ofta har det vart lindrigare för mig att höja än att sätta in iaf.

Skulle ni höja så är det ju fortfarande en mycket begränsad period du eventuellt får biverkningar av själva höjningen. Huruvida du ska höja eller inte är inte lätt för oss här att bedöma. Du får helt enkelt prata med läkaren och be dem utveckla och förklara vad de baserar ev. höjning på och hur du känner. Utifrån det så kan ni nog komma fram till något vettigt.

Mammize
0

Ja jag tycker också att det är ite för tidigt att kunna veta om jag ska höja eller inte. På fredag har jag ätit 20 mg i 3 veckor (åt 10 första veckan så sammanlagt har jag alltså då ätit medicinen i 4 veckor). Har ju hört och läst att den inte ger ful effekt förrän efter 4-6 veckor. Men det är ju så att jag vill bli av med sobrilen, tar fortfarande 5mg 2ggr/dag, har sagt till läkaren att jag vill ha något som inte är beroendeframkallande och som jag inte blir trött av på dagen. Då säger han att det är bättre att jag höjer citalopramen och fortsätter med sobril ett tag till. Man blir trött av de andra behovsmedicinerna säjer han. På kvällen behöver jag inte ta nån sobril men sover så otroligt dåligt hela natten, svettas nåt så otroligt så jag tror det är därför som jag vaknar. Det ska gå över säjer han. Kom gärna med råd för jag känner mej så osäker. Kram

Aviendha
0

Jag vet inte riktigt vad du väntar dig för råd som inte din läkare kan ge dig. Det är extremt få, om ens några ångestdämpande som inte har trötthet som eventuell biverkning. Det är kanske därför som han rekomenderar en höjning av citalopramen eftersom den har en viss ångestdämpande effekt i sig.

Svettningarna är som sagt en biverkning, och den kan mycket väl gå över, du har ju fortfarande inte kommit förbi insättningsveckorna helt än så det är väl tyvärr bara att hoppas att de försvinner eller åtminstånde minskas.

Jag får intrycket av att du ofta är osäker ang. dina mediciner, läkaren är ändå den person som besitter medicinsk utbildning och vet hur mediciner fungerar, med vad de kan interagera osv och det ingår i deras jobb att besvara frågor och de har en skyldighet att informera sina patienter om de mediciner de skriver ut. Utnyttja den biten vettja :)

TanjaA
0

Håller med föregående skrivare. Vi kan inte jämföra med hur vi reagera på medicinerna. Vi är alla så olika. Försök att inte tänka så mycket på biverkningarna, tror det är bäst så. Fråga läkaren och följ hans råd, tror det är bäst så. Fundera inte heller så mycket på sobrilen, tids nog trappar du ned den. Som jag sade tidigare medicinerna är tyvärr inga trollspön…