Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 5043 ggr
Mammize
0

Sova dåligt med svettningar

Jag har nu tagit min citalopram på kvällen i 4 kvällar men får ändå ångest på morgonen. Jag har även svårt att sova och ligger och vrider mig i flera timmar men mår ändå bra. När jag väl somnar så vaknar jag hela tiden och badar i svett och vaknar sedan och är helt orkeslös, tar en sobril och försöker ta mig upp. Är detta biverkningar av medicinen eller vad är det tro? Har nu ätit 1/2 tablett 20mg först i en vecka och nu sista veckan en hel tablett. Är detta vanligt innan medicinen börjar verka fullt ut eller ska jag be om sömntabletter?

TanjaA
0

Kanske du kunde be om insomningstabletter. Det är ju viktigt att få sova en hel natt för att samla krafter. Du kan ju ta dem tillfälligt! Tala med din läkare och fråga vad han/hon tycker.

Mammize
0

Ja jag hoppas nu att läkaren ringer imorgon när han nu inte ringde i fredags som han skulle annars ringer jag dit själv. Känner ju att det kommer inte att funka när jag inte får sova ordentligt, har aldrig haft några problem med det förut.

zmulan
0

Sömnen är verkligen jätte viktig!!! Kan vara en bidragande faktor till att ångesten är kvar på morronen att du inte får sova ut ordentligt!! Hoppas läkaren ringer till dig så att du kanske kan få insomningstabbl. =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Aviendha
0

Citalopram har sömnstörningar som rätt vanlig biverkning så det kan mycket väl vara det som spökar. Även svettningar är en vanlig biverkning. Förhoppningsvis är det något som ger med sig med tiden eftersom många besvär ofta är värre under insättningen som du vet.

Har det blivit sämre sedan du började ta den på kvällen? Generellt sett så rekomenderar man att ta medicin som påverkar sömnen negativt på morgonen tänkte jag. Samtidigt ger ju ångest ibland samma symptom, svårt att alltid veta vad som är vad.

Mammize
0

Ja jag tror faktiskt att det har blivit sämre med sömnen efter jag började ta den på kvällen och eftersom inte ångesten blev så värst mycket bättre heller så kanske jag skulle försöka ta den på morgonen igen. Det är svårt detta att veta för jag får ju ingen ångest på kvällen eller natten så det är ju inte därför somjag sover så dåligt. Kanske är pga svettningarna som jag vaknar. Förhoppningsvis så får jag prata med läkaren imorgon. Kanske finns nån insomningstablett eller något, vore ju bra med någon som kan funka både för att somna och även funka lugnande istället för sobrilen.

TanjaA
0

Hur gick det med läkaren?

Mammize
0

Nej givetvis fick jag inte prata med honom för han är på kurs idag och i morgon. Men ringde psykjouren och den sköterskan sa att jag ska ta citalopram på morgonen därför att den kan störa sömnen och svettningarna ska avta efter hand oftast. Det var är visst många som lider av väldiga svettningar innan medicinen är färdiginsatt. Ja jösses dessa biverkningar var inte att leka med!!! Äntligen har jag iallafall fått en tid till en arbetsterapeut men varken sjukgymnast eller kurator svarar på mina mail eller när jag pratat in på telefonsvararen, det irriterar mig. Nu hoppas jag att läkaren hör av sig på onsdag för sekreteraren skickade meddelande till han. Jag vill ju ha nåt annat än sobril och kanske även nåt att sova på om det inte blir bättre nu när tabletten tas på morgonen. Kram