Morgonångest
När ska denna satans morgonångest sluta funderar jag på?? Sover så dåligt fram på morgonsidan och känner att ångesten kommer smygande. Det slutar med att jag måste ta en sobril 5mg, inte för att det blir så mycket lättare men.. Det är så jobbigt att ta sig ur sängen så det finns inte. Känner ni igen er??? Har ni tips på någon annan medicin än sobril som man kan ta istället mot ångesten? Jag vill inte bli trött av den utan bara orka ta tag i dagen och inte se så mörkt på allt. Tack i förhand och kram på er
Den kommer att lätta, tro mig. Hur upplever du ångesten? Har du hjärtklappning, heta ångestvågor, sticker det i armar och kropp? Går det om om du stiger upp, eller fortsätter det? För mig var det första morgonen under min sjukdomstid 10 veckor, som jag hade MINDRE ångest i morse. Tar det som ett gott tecken att det går frammåt, vet att det kommer bakslag ännu…annars skulle jag inte ha sjukskrivning till 30.6.
Jag tycker kanske att det har livit lite bättre nu, börjaade ta min citalopram 20mg på kvällen istället och har nu gjort det i två kvällar. Har ätit dom i sammanlagt 2 veckor nu, sista veckan 20mg och första 10 mg. Jag sover så dåligt fram på morgonen och då blir det att jag ligger och funderar på allt möjligt som t.ex. att jag inte orkar göra något när jag kommer upp och har jobbigt med att träffa massa folk. Undviker att gå på stan, universitetet är inte ens att tänka på att jag ska orka åka till och sitta på föreläsning. Är sjukskriven till 6/6.
Vad har du för diagnos och vad äter du för medicin? Jag bara svimmade av i hemmet och fick då diagnosen stressreaktion med depressiv episod. Har fått grymma biverkningar av citalopramen oxå men de börjar lätta på lite men behöver fortfarande sobril.
Förresten såg nu att det var du Tanja, har ju ställt dessa frågor till dig förut tror jag
Ångest på morgonen är väldigt vanligt. Det finns ju en uppsjö ångestdämpande men vi kan ju inte rekomendera något eftersom vi inte kan hela din sjukdomshistorik, inte vet hur alla preparat kan samverka och inte har utbildningen i övrigt, det måste du ta med din läkare.
Du har ju inte ätit citalopram så länge, den ska ha en ångestdämpande effekt så förhoppningsvis kommer det dämpas när den börjar verka. Har du någon samtalskontakt? Det finns ju olika sätt att jobba med sin ångest så man kan lära sig att hantera den. Tyvärr är det även så att om vi undviker det som skrämmer/gör ont så kommer det bara bli ännu svårare att göra det senare. Man måste våga möta sin ångest för att kunna bearbeta den på sikt och då kan det vara bra med en terapeut som kan guida och hjälpa en med det.
Paulina
Jag vet att det finns många olika preparat men skulle vilja ha nåt som inte är beroendeframkallande och som man inte blir trött av utan bara lugnare. Det kanske är så att citalopramen kommer att funka bättre snart. Trodde jag hade ätit den i 3 veckor sammanlagt men det är ju bara 2 så kanske inte så konstigt än. Började ta den på kvällen istället för 2 kvällar sen eftersom jag tyckte jag fick värre ångest på morgonen av den när jag tog den på morgonen. Men vet inte om det har blivit bättre. Väntar på en tid hos kurator för det är remiss skickad. Läkaren skulle ringa mig efter kl. 16 idag för jag ville kolla svaret på mitt borreliaprov och även diskutera ny behovsmedicin m.m. men han ringde aldrig. Vad sur jag blev, dålig ordning tycker jag.
Jo, jag förstod att du ville ha något annat, icke beroendeframkallande som inte gör en trött :) Men det var just det som var problemet; vi vet inte vad som fungerar för dig och kan inte rekomendera något. Ge din läkare dessa kriterier och sätt dem i arbete, det är deras jobb ;)
Det brukar ju ta några veckor innan man börjar märka av effekten av citalopram, och full effekt får man inte förän någon månad så du får nog avvakta ett tag till och hoppas att det är ett preparat som fungerar för dig. Det gäller bara att orka härda ut i vanlig ordning ;)
Vad segt när de inte ringer tillbaka som de lovat! Hoppas han hör av sig på måndag för att det kom förhinder idag eller så.
Paulina
Det var ju fräckt att inte ringa!! Säger samma som föregående skrivare. Försök härda ut, det gör jag själv oxå. Inte lika bra morgon för mig idag som igår…Försökte dock fokusera på nuet hela tiden och inte tänka på vad jag skall göra, eller vad jag gjort igår. Får en konstig overklighetskänsla då jag tänker bakåt att jag har varit sjuk dessa veckor. Undrar om nån annan upplever det så????
Samma här idag! Känner mig nästan bakfull idag fast jag inte har druckit en droppe alkohol på 3 veckor, hur kan det hänga ihop? Det blir lätt att jag tänker på allt jag skulle behöva göra här hemma. Jag blir galen på alla krav jag ska ha på mig själv.

Icke beroendeframkallande som används frekvent är atarax, lergigan och theralen. Berätta för din läkare att du gärna vill prova något sådant så kan han eller hon avgöra vilken du ska börja med.
Bakiskänslan kan komma av medicinen. Jag blir "bakfull" av atarax, du kanske blir det av sobrilen?