Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 13746 ggr
Mammize
0

Svimning av ångest?

Jag svimmade bara helt plötsligt förra måndagen när jag stod och diskade, detta var fruktansvärt. Jag var ensam hemma så jag vet inte hur länge jag var borta, kommer heller inte ihåg något från när jag vaknade bara att det var en massa blod på golvet. <åkte till vc och fick ta prover som visade bra. Efter detta har jag blivit otroligt orolig för att detta ska hända igen. <läkaren tror att allt beror på psykisk stress, jag har fruktansvärt ont i nacke, axlar och övre delen av ryggen. Fick Citalopram 20mg och Sobril 5 mg, började äta en halv Citalopram som jag ska öka till en hel på fre, Sobril har jag tagit 3/dag för ångesten har blivit värre. Undrar nu om ångesten kommer bli ännu värre när jag ökar dosen?? På morgonen är det som värst, tycker inte att Sobrilen hjälper så värst mycket.

Är det någon mer som har varit med om att svimma så här??? Kan ni inte berätta om har det har funkat med Citalopram för er??? Har ni kännt er helt orkeslösa och inte orkar städa, tvätta och allt annat?? Tack på förhand!! Kram på er

Nina75
0

I och med att stress sättersig på balansen så blir man yr, så javisst kan man svimman. Testa sertralin om det andra inte fungerar. Du mår OFTAST sämre än själva tillståndet när du börjar med medicinering, men jag hoppas att din läkare skrivit ut någon typ av icke vanbildande lugnande under de första 3-4 veckorna. tex attarax eller lergigan.- Annara be om det. Stress/ångest är vår vanligaste folksjukdom….så be att få byta medicin och sen försök hitta anledningen till stressen och ditt nätverk runtom dig som kan påverka din stress om du inte redan gjort det. Lycka till

Aviendha
0

Ja, jag skulle inte bli förvånad om det var av den anledningen du faktiskt svimmade. Jag har inte vart med om det bara sådär rakt av, utan det har snarare berott på hyperventilering vid panikångest och att jag rest mig fort i panik (har ruskigt lågt blodtryck).

Ja, du kan få högre ångest när du ökar dosen, men jag har inte kännt av så mycket just vid doshöjning när det är så nära insättning, och SSRI har jag inte reagerat så hårt på i det avseendet, de ska ju vara "mildare" sett till biverkningarna. Men visst har jag kännt av ångest vid insättning. Som tur är så är det ju brukligt att den där ökningen man känner under insättning lägger sig när kroppen vant sig.

Jag har testat flera olika SSRI-preparat, även så citalopram. Inga av dem har haft effekt på mig så det är nog helt enkelt fel läkemedelsgrupp för just mig. Men när det gäller mediciner så är vi alla så otroligt olika i våra reaktioner. Det som inte funkar för mig kan fungera för dig och tvärtom även om vi på ett annat preparat reagerat lika.

Oja! Många gånger har jag vart så orkeslös att jag tagit över en timme på mig att ex flytta ett glas som står i mitt synfält på soffbordet när jag tittar på tv. Totalt dränerad på energi. Det är inte ovanligt att man reagerar så vid skadlig stress och ångest, eller i mitt fall depression.

Om du upplever att sobril inte fungerar för dig så kan du ju alltid tala med din läkare om vilka alternativ som finns, det kan ju kännas lite tamt att ha medicin för ett visst tillfälle som saknar den verkan du behöver.

Rocktjejen
0

precis som förgående talare säger att vid svår stress och ångest så är det inte alls konstigt att svimma,tack o lov har jag ej gjort det själv.har själv varit utsatt vis svår psykisk o fysisk stress under ett halvår men är påväg åt rätt håll nu,ja har precis som dig inte kunnat förta mig något såsom att städa.Har du tänkt på om du andas fel vid stress,sk stress andas,andas med bröstet ist för med magen? för så gör jag o då blir jag automatiskt yr o kan vara påväg o trilla och får ta tag i något snabbt eller bara stanna till om ja e ute.Förstår din oro.Man kan uppleva jobbiga insättnings problem med dessa SSRI men där är vi alla olika på hur vi reagerar,efter 3-4 v brukar man känna sig bättre,men tycker du att du mår jätte konstigt så vänd dig till din läkare o berätta om symptomen så kankse han hon kan säga om det är just insättnings problem.ang sobrilen,be o få en behovs medicin o ta till som tex atarax,lergigan eller något annat som läkaren kan föreslå för att du känner att int sobrilen funkar.

Själv har jag gått på xanor i 20 år o har nu fluxanol som är ett neuroleptikum mot något helt anant men som även fukar för o dämpa ångest som på mig. + att ja även har atarax vid behov.

Bra förresten att provena visa bra,då behöver du inte oroa dig för att det är något fysiskt,det kan vara en lättnad tycker jag iaf.

Kram på dig

Mammize
0

Det konstiga är att jag tror att sobrilen tar relativt lång tid att verka. Nu har jag börjat att ta 2 st 5mg på morgonen för då är det som värst tycker jag. Sen kan jag behöva ta 1 tabl. på eftermiddagen men sen har jag inte behövt ta någon mer för på kvällarna så känner jag mig pigg. Men sen så vaknar jag en massa ggr på natten och har svårt att somna om, ingen ångest men är jättestel i alla muskler och har ont i nacken, axlarna och ryggen. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt men läkaren trodde att det var insättningssymtom på citalopramen. Är det nån som känner till detta och har haft samma problem vid insättning. Idag har jag höjt dosen till 20 mg och är nu livrädd för att få nya och värre problem. Är lergian och atarax lika lugnande som sobril för jag vill ju inte byta till något sämre iallafall.

Mammize
0

Tack så mycket för den länken, jag tittade bara hastigt på bipackssedeln som följde med medicinen. Men nu förstår jag varför jag mår så konstigt, det var många av de biverkningarna som jag har. Värst är ledvärken, svettningarna på natten och sån fruktansvärd torrhet i munnen. Sen att jag mår sämre av ångesten så jag får ta sobril.