Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: allmänt-om-ångest
Läst 5491 ggr
Mammize
0

Någon som känner igen sig?

Är det normalt att man har sån värk i axlar, nacke och rygg och otroliga svettningar på natten när man har drabbats av psykisk stress och ångest? Jag har ju ätit citalopram 10 mg från i fredags och ska öka till 20 mg imorgon, jag tar även sobril 5 mg 3ggr/dag men i morse testade jag att ta 2 st 5 mg för att se om det funkade bättre mot både värk och att jag kände mig helt orkeslös. Det blev lite bättre men fortfarande den brännande värken ut i armarna och nacken och är slö. När ska man känna sig bättre? Sover ju så dåligt på nätterna för värken och svettningarna oxå. Väntar på att läkaren på vårdcentralen ska ringa mig under förmiddagen. Är ju så rysligt rädd för att svimma igen så jag vågar ju inte ens gå ut på prommenad med hunden för tänk om jag blir liggande nån stans. Känner mig helt färdig. Snälla lämna gärna egna erfarenheter. Kram<3

(ps. Vet inte om ett tidigare inlägg som liknar detta har blivit publicerat redan men hittar det inte)

Aviendha
0

Oja! Ångest gör ofta att man omedvetet spänner sig, kroppen beter sig som om den konstant är "på språng", beredd att fly eller fäkta. Detta medför att många med ångest får värk av olika slag.

Svettningar har jag fått i perioder vid ångest. En typ av kallsvett. Man kan ju börja svettas om man är riktigt nervös, så ännu en gång luras kroppen och ja, man svettas. Sen kan det i vissa fall bli värre/uppkomma vid medicinändringar och justeringar. Nuvarande medicin har jag fått enorma svettningar av, inte alls kul! Men det går väl över när insättningen är klar :)

Låter som att det blivit en ond cirkel för dig. Att inte sova pga värken och sömnbrist brukar ju göra diverse krämpor mer uttalade och det underlättar ju inte alls för att värken ska släppa. Kanske kan du testa massage eller något för att få bukt med det?

Synd att du är rädd för att gå ut pga. svimning Rynkar på näsan Finns det någon i närheten som du kan prata i mobilen med under tiden du går? Då skulle ju den personen märka om du försvann och då kunna komma och hjälpa dig? Jag ska inte garantera något eller så, men oron du känner nu för att gå ut är fullt förståelig men det finns en risk att den biter sig fast så att du får svårt att våga gå ut i framtiden även om du inte svimmar igen.

Mammize
0

Har precis pratat med min läkare och han sa precis som du att spänningarna beror på stress och ångest men att jag kan ta en panodil+1 ipren innan jag lägger mig. Trodde inte att jag kunde det när jag äter Sobril oxå men det var ingen fara sa han. Svettningarna berodde på att jag bara ätit medicinen 1 vecka, ska trappa upp den i morgon. Är orolig för om insättningsbiverkningarna blir sju resor värre då. Har ju nästan blivit av med dom nu så då vill jag inte att det ska börja om igen. Han skickar även remiss till sjukgymnast, arbetsterapeut och kurator så det känns skönt. Tror det är pga. mina spänningar i nacken och det som gjorde att jag svimmade. Har bestämt mig för att försöka släppa det där med svimningen, lättare sagt än gjort men…

Aviendha
0

Men det är ju inte så lång tid eventuella biverkningar fortsätter (eftersom de släppt på under en vecka menar jag) även om jag förstår att det är segt! Men det är inteheller säkert att du får biverkningar, att de är samma eller lika starka så jag håller tummarna för att du ska slippa dem!

Ja, det är en trolig anledning till svimningen. Kanske kan du ta hjälp av mina tips ovan för att känna dig tryggare när du går ut? Om du får lite trygghet så kan det vara enklare att våga tänker jag.

HannaM
0

För spänningar rekomenderar jag träning, massage, ett varm avslappnande bad, spikmatta och att du så gott det går försöker bli medveten om när du spänner dig och medvetet slappna av. Det är jättesvårt att göra det men jag har börjat försöka med det och kommer ofta på mig själv med att sitta med axlarna uppdragna strax under öronen och när jag kommer på det så förösker jag slappna av och släppa ner dom igen.

Mammize
0

Ja jag ska börja gå hos sjukgymnast bara jag får en tid, läkaren skulle skicka remiss och en spikmatta har jag funderat på att köpa mej faktiskt. Försöker att tänka på att slappna av i axlar och nacke men det är svårt. Testar oxå lite minfullness här hemma genom att läsa en bok och lyssna på skivor med övningar.