Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3519 ggr
Chyvero
0

Kan det börja så här..........

För 1 1/2 år sedan kom jag akut till sjukhus.Gick igenom blodprov,Ekg,ultraljud på hjärtat, och senare ett arbets Ekg.Resultat mitt hjärta har en tendens att rusa lite och så högt blodtryck, medecin mot det, och mår alltså bra tycker jag själv idagsläget.Var även på årskontroll hos min husläkare  i februari och allt var bra då.

Och nu så sedan en tid tillbaks så råkar jag ut för  en del obehagligheter, börjar med att jag svettas mer än vanligt, mår lite halvtaskigt, sedan kommer känslan av att inte få luft, börjar nästan hyperventilera, går mest runt då och försöker andas, tar lite Bricanyl, går ut på trappen och tar frisk luft, känner mig rädd och gråtfärdig, börjar diskutera med maken huruvida det kan vara hjärtat iallafall, men kan det verkligen vara det, jag har ju inte ont, och jag kan ju andas fast jag tycker att jag inte kan det, letar efter pulsen, lägger mig på soffan försöker läsa för att avleda, upp igen hämtar en papperspåse att andas i för att lugna ner mig.Stirrar upp maken som undrar ska jag ringa ambulans, nej nej säger jag det går över, paniskt rädd som jag är för allt vad vita rockar heter, men i nästa stund säger jag, ring min husläkare för att i nästa sekund avstyra det oxå, och så håller det på tills jag faktiskt märker att det klingar av, och efter någon timme mår jag kalasbra igen.

Min undran är har jag börjat få panikångest???

Jag ska ringa min läkare på måndag för att få kollat upp mig, trots min läkarskräck (finns det fler än jag som börjar må dåligt bara av tanken att gå till doktorn, eller är jag bara tramsig).

En stilla undran…………

Aviendha
0

De symptom du beskriver skulle mycket väl kunna vara panikångest, låter rätt så klassiska i mina öron ^^

Men kolla upp det utifall. Ingen åp ett forum kan sätta en diagnos eller så, det måste du ta med en läkare för säkerhetens skull.

Chyvero
0

Tack för svar.

Nej jag förstår att ingen kan sätta en diagnos på mig här, det var bara en undran.

Då man aldrig varit utsatt för något liknande tidigare så läser man och kollar runt, frågar och undrar för att kanske ha en aning om vad som händer.

Ber om ursäkt.

Aviendha
0

Nej, jag menade absolut inget illa! Det är bara så vanligt att folk kommer in och berättar om sina symptom och vill att vi ska ge en möjlig diagnos men det är inte sällan som personen i fråga inte alls vill gå till läkare/psykolog för att konstatera ev. diagnos och därför vänder sig till forum.

Ytterligare andra tror många gånger att andra forummedlemmar är allvetande och därför kan ge dem en diagnos som stämmer så de kan börja jobba utifrån det. Bara ett förtydligande från min sida :) För i värsta fall så är det ju faktiskt hjärtat, men samtidigt så har du ju kollat det nyligen och ja, symptomen låter som klar panikångest som jag ser det.

Jag hoppas att du kan få rätsida på det hela! Skulle det vara panikångest så misströsta inte, det går att lära sig att hantera det, och bara för att det uppkommit så behöver det inte betyda att man får dras med återkommande anfall resten av livet.

Chyvero
0

Tack snälla för ditt svar igen.

Jo kan förstå att ni kanske , kan få många undringar och frågor, och kanske formulerade jag mig fel.

Det var väl mest att jag ville få en hint om vad som ev. kunde vara på g…….

Och det är ju alldeles riktigt att man bör gå till en läkare och bli kollad så det inte ligger något fysiskt bakom, även om det som händer när det händer blir alldeles , alldeles fysiskt åtminstone känns det så.

Och jag som åkt in för kolla akut nov 08 i tron att det var hjärtat, jag stissar upp mig alldeles, fast det då konstaterades att det var ingen hjärtinfarkt, jag har ingen kärlkramp, vad jag har är ett hjärta som rusar på lite, och som slår ett extraslag då det bromsar in samt högt blodtryck, och för det medecinerar jag.

Blev oxå kollad i feb i år med provtagning och hela konkarongen och då var allt bara bra, men visst saker och ting kan ändras fort, det har man ju blivit klok på, så jag ska ta kontakt med min husläkare imorgon och berätta vad som hänt, så får vi se vad han säger om det.

Tack snälla för att du tog dig tid.

HannaM
0

Ja det är möjligt att det är panikångest, absolut! Men som sagt, kolla med en läkare för det kan också vara ett rent fysiskt problem.

Aviendha
0

Det är inte alls ovanligt att människor söker sig till akuten för just hjärtat vid panikångest, det ger ju rent fysiska och riktigt obehagliga symptom. Låter som en bra plan att ta kontakt med honom :) Modigt att ta tag i detta trots att du har din läkarskräck! Eloge för det.

Chyvero
0

Tack snälla för era svar.

Absolut ska jag ringa läkaren imorgon.

Vet ej om jag är särskilt modig, jag gör det med bävan varje gång, vet ju hur kass jag blir i magen av bara tanken på att gå dit, vet hur högt mitt blodtryck är trots medecinering varje gång, nä jag är rätt  liten då jag träder in på läkarmottagningen.

Men tack för din uppmuntran.

Aviendha
0

Mod är inte att klara allt utan att känna utan pirr i magen, nervositet, oro, rädsla eller vad det nu kan vara. Mod är att våga möta sina rädslor, och det gör du ju när du tar kontakt med vården så ja, jag ser dig som modig Skrattande

Chyvero
0

Skall vara hos läkaren kvart över tolv idag, men suck en ny läkare.

Tills för 2 år sedan så hade jag förmånen att ha samma husläkare i 25 år, vilket var bara så toppen i synnerhet för mig som inte gillar vita rockar.

Då gick min goe läkare i pension, fick en ny som jag börja känna visst  förtroende för, och jovisst nu har han slutat, inte ett ord han sa om det i februari då jag var där, men shit happens så nu börjar jag om från början idag då med en ny.

Nu får vi se vad han har att säga om mig, åter kommer efter besöket.

Kram

Aviendha
0

Så typiskt! Håller tummarna :)

Chyvero
0

SkrattandeHallelujamoment, jag gör vågen, vilken trevlig läkare.

Dock skulle han bara vara där maj ut, men hoppades komma tillbaka igen, och det håller då jag tummarna för.

Nåja tillbaks till verkligheten.

Ganska snabbt konstaterade han att det jag drabbats av var just panikångest attacker samt att jag har tvångstankar, att han gjorde det var dels den nogranna utredning som gjordes på Hbg lasarett  nov 09, och dels alla prover som togs i feb i år, och ett blodtryck som var bra 140/80, han tog mina händer och titta på mig och sa -Det är inget fel på ditt hjärta.

Nu har vi två saker att välja på dels medecinering dels KBT terapi, och absolut inte mer medecin (Jag är ett vandrande apotek tycker jag) så jag valde KBT terapi, ska ta kontakt imorgon med psyk så får vi se vad dom säger, skulle de strula där så skulle jag ringa upp min läkare så ordna han det till mig, kändes tryggt o bra.

Aviendha
0

Åh, vad kul!! Skrattande Alltid trevligt med bra läkare, och det missunnar jag verkligen inte dig :)

KBT brukar ju vara rätt effektivt vid olika typer av ångest så det låter ju vettigt. Skönt att han backar upp om det behövs :)

Nina75
0

Detta kommer du att klara bra, men var beredd på att sånt här kan ta tid. Det vore ju väldigt bra om du försöker hitta den utlösande faktorn.

Lycka till