Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: social-fobi
Läst 4505 ggr
[Linsenhejhej]
0

Är detta social fobi?

Hej. Jag heter Lina och är en 13-årig tjej.
Jag tycker att det är väldigt jobbigt med sociala situationer, och undviker det på alla möjliga sätt.
När jag kommer bland folk kan jag inte prata, jag blir alltså helt tyst, får svårt att andas och känner mig oftast svimfärdig.
Till och med att gå förbi folk, t. ex till eller från skolan, är jättesvårt för mig. Då håller jag automatiskt andan så att jag nästan kvävs(!), det är inget jag kan styra över.
Jag vågar inte gå in i affärer, bussar, gå i stan eller andra ställen som det finns människor på.
Möjligtvis om jag går dit med någon person som jag känner mycket väl.
Det är otroligt jobbigt!
Jag tar omvägar bara för att slippa möta/gå förbi människor.
Jag isolerar mig själv bara för att jag är så rädd och för att jag får ångest varje gång jag vistas bland folk.
Jag kanske har Aspergers Syndrom också (jag utredas för det) och jag är väldigt blyg, tyst, rädd och orolig hela tiden Rynkar på näsan
Kan detta vara social fobi?

Med vänliga hälsningar från Lina.

svava
0

Hej Lina !

Är inte dessa symptom även symptom i Aspergers syndrom? Om det inte är det tycker jag att du ska tala med din utredande läkare om dessa symptom du har.

Jag känner ju spontant igen mig själv, som har grav socialfobi, men eftersom du redan utreds för en sådan sjukdom som kan påverka dig såhär vet jag inte ..

Om du inte har aspergers kan det vara socialfobi.

kram svava

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack så mycket för ditt svar!
Jo, jag tror att det är symptom som man kan ha om man har AS.

svava
0

hoppas det går bra för dig..

Håll oss gärna underrättade

kram svava

[Linsenhejhej]
0

#3: Tack. Jag jobbar på det.
Ja, jag ska skriva om hur det går. Glad

Kram från Lina.

Lovizaa
0

Åh, det är precis sådär för mig också!
Kan det alltså vara asperger syndrom?

Jag mår så dåligt av det, och ibland går det ut över mina vänner, och då får jag så dåligt samvete. Rynkar på näsan

Lovizaa
0

Jag håller på att läsa på wikipedia om syndromet, märker hur mycket av det som stämmer. Blir chockad, men kanske jag tillslut kan få ett svar på.. allt… :O

[Linsenhejhej]
0

#5/#6: Om du känner igen dig, tycker jag att du ska prata med dina föräldrar om det. Glad

Numera har jag min Aspergers-diagnos, och jag har självklart fortfarande svårt för socialt samspel, och sådant.
Däremot känns det lättare att gå förbi personer nu.
Förut var jag nära att svimma när jag passerade andra, jag får fortfarande andningssvårigheter på grund av rädslan, men det går bättre. Tyvärr har jag blivit ännu mer inåtvänd och tillbakadragen än tidigare, och mycket ångest får jag utsättas för varje dag.

Lovizaa
0

#7 Det känns så bra, på ett sätt, att veta att andra människor har det som jag, jag trodde det bara var jag. Obestämd

[Linsenhejhej]
0

#8: Jag förstår det. Jag trodde också att det bara var jag.
Nu får jag äntligen den hjälp som jag behöver!

Lovizaa
0

Kan man bota det förresten?

[Linsenhejhej]
0

#10: Nej, man föds med det och dör med det.
Det är en personlighetsvariant, inte en sjukdom. Men man kan lära sig att bli bättre på det man har svårigheter med.

Lovizaa
0

#11 Okej, jag menade inte bota som med sjukdomar, utan jag tänkte bara på att bli frisk från det överhuvudtaget, oavsett hur man gör. Jag läste att det var nånting i hjärnan som inte var som det skulle.

[Linsenhejhej]
0

#13: Det finns inget att bli frisk ifrån. Man tänker bara på ett annorlunda sätt än andra. Det är en neuropsykiatrisk skillnad, och att "någonting i hjärnan inte är som det ska" säger folk om allt som inte följer normerna.
Glad

Lovizaa
0

#13 Hehe visste inte hur jag skulle förklara. ^^ Men nånting i hjärnan var det iaf. :P

paronskrutten
0

Social fobi kan vara svår att "självdiagnotisera", det är skillnad på rädsla och fobi även i psykiska fall.

Något man ska tänka på är att aldrig sluta umgås med människor helt och hållet, till slut klarar man inte av det och man får en oerhört dålig social kompetens.

Lycka till, och hoppas att du får den hjälp du behöver, vilket det verkar som iom att du beskriver så bra vad aspbergers syndrom kan betyda :)

Kram

Helena

jonasqz
0

Handlar det bara om rädsla för sociala situationer t.ex rädsla för att göra bort sig eller att bli granskad är det troligen social fobi. Har du svårt för att förstå socialt samspel och veta hur du skall bete dig i olika social situationer? Saknar du sociala färdigheter? har du svårt för att läsa av andras kroppsspråk eller ansiktssuttryck? Ja då kan det var Aspergers syndrom. Tyvärr tenderar det att bli en överdiagnostisering när det gäller Asperger. Personer med social fobi får Asperger diagnos. Detta är helt galet enligt mig. Diagnoserna kan se lika ut symtommässigt men det är stor skillnad på den egentliga problematiken.

[Linsenhejhej]
0

#15: Okej. Tack.
#16: Jag har stora svårigheter i socialt samspel, och jag undviker sociala situationer därför att jag inte vet hur jag ska bete mig rätt.
Jag är också rädd för att göra bort mig, och tror att folk tänker saker om mig. Jag vet inte om det är bara AS eller även social fobi som gör att jag känner som jag gör.
Nuförtiden har jag tänkt om, och jag tror inte längre lika mycket på att det är social fobi jag har, snarare en rädsla för människor, inte lika intensiv som en fobi.

eggebanroth
0

Jag förstår mycket väl hur det käns att vara rädd o få panik, när man inte kan fly den besvärliga situationen. Man känner att alla tittar på en. Det käns som man är den fulste äcklikaste individen på jorden.

jag har gått igenom det i traumatiska situationer som återkommit flera gånger om.

men lärt mig tackla det genom meditationen.

HannaM
0