Hur får man rätt hjälp igentligen.
Hej, jag har länge mått dåligt men senaste halvåret har jag varit riktigt nere.
Jag har problem med att få hjälp. Har gått hos olika psykologer och haft 3 olika läkare de senaste 2 åren. Nu har jag blivit tvingad att byta mottagning och det har blivit värre. Stod/står? i kö för Nevropsykiatisk utredning. Har Osjälvständig personlighetstörning samt Fobisk personlnlighetstörning.
Äter ingen medecin eftersom att jag reagerar dåligt på det. Och jag är väldigt rädd för det.
Just nu testar dom KBT på mig och hon jag träffar är trevlig även om hon inte ser hela bilden.
Men läkaren som jag förstått är den som driver allt är inte den smartaste. Vid första mötet ville hon medecinera mig för bipolär och när jag var nära att bryta ihop så avslutade hon mötet och vi fick en ny tid om en månad, det var som om hon hade bestämt sig innan att jag hade bipolär och skulle ta medicin och gå hem. Var där i torsdags och först visste hon inte vad vi gjorde där, sen pratade vi och när jag sa att jag känner igne mig lite i bipolär typ 2 så skulle jag svar på 5 frågor. Jag sa att jag har svårt för frågeformulär jag försökte och sa att jag inte förstod frågorna.
Då lästa hon dom för mig, jag förtod fortfarnade inte och hon envisades bara att jag skulle svara. Slutade med att jag ledsen och frustredard bröt ihop då hon envisades med att jag borde äta en medecin som man ger till personer med humörsvängnigar (man ger det även till dom som har epileps, hette nåt på Lamaxtal(?)). Samtidigt sa hon att jag abslout inte har bipolär (vilket jag tydligen hade förra gången) då jag inte slösar pengar eller att andra säger att ajg blir ovnalgit framåt. När jag försökte förklara hur dåligt jag mår så och att jag inte vågar ta medecin hemma sa hon att jag bör meditera. Sen skrattade hon åt mig när jag förökte förkalra att jag har spärrar och att en bra dag för mig inefattar att jag klär på mig och pratar normalt.
Jag känner mig kränkt. Vi har övervögt att lägga in mig för att någon ska se hur hämsk jag blir, Men jag vill inte utsätta mig för det av rädslor att bli avsisad eller inlåst.
Har en ny tid på tisdag till KBT och en anna psykolog som ska avgöra om jag har rätt att stå kvar i kön för nevrotureding!
Till råga på allt så har dom tydligne inge kontackt mellan varnada. Så de psykolgen ser tar inte läkarnen i beräkning.
Nån som har någon erfarenhet av den här medicinen, lamataxal, lamitaxal, nånting sånt hette det, skulle bromsa depressioner och humorsvängningar och användes även mot epilepsi.
Ovna på detta går jag ut gymansiet har inte pluggat på ett halvår och kommer alldrig klara ett jobb. Så jag måste få någon att skriva ett intyg för mig.
Förlåt för de långa inlägget och allt klagande.
Jag ser inte det som klagande. Ibland behöver man få ur sig det man bär på, varken mer eller mindre, och här r du mer än välkommen att göra det!
Vissa läkare kan verkligen få en att undra hur det egentligen går till när de delar ut licencerna ^^. Just det där med frågeformulär ex, det kan ju påverkas otroligt mycket beroende på hur man tolkar frågorna! Och ja, jag förstår att du känner dig kränkt baserat på hur du blivit bemött, en helt naturlig reaktion. ALLA människor förtjnar att bli bemötta med respekt och medmänsklighet, och jag kan tycka att det är extra viktigt inom psykriatrin..
Ang. medicinen så har jag ingen erfarenhet alls, antar att du vet om att du kan googla den och se om du hittar den på fass? Hittar inte på de stavningar du angett dock.. Men testa dig fram, alla läkemedel kan man kolla på fass.se, där är bipackssedeln uppskriven.
Även om psykologen och läkaren inte har kontakt så kan de ju kolla dina journaler antar jag? POsykologerna ska ju journalföra ens samtal. Om inte annat kanske du kan be din psykolog om hjälp med lkaren? Det kanske finns en lösning.
Jag ber om urskt för att jag inte är så sammanhängande, men jag hoppas att det ordnar sig så bra som möjligt för dig!
Paulina
Tack för varet. Skönt att det finns såna här sidor att skriva av sig på.
Ja jag mins ju inte vad hon sa att medecinenen heter men ska se om jag hittar den.
Och jag bad psykologen prata med läkanren och hon skruva sig i stolen och sa att jag kan skriva ned vad jag vill prata om och vad jag har för frågor så att det blir tydligt. Jag och sambon (som sitter med på mina möten) tyckte det var tydligt att läkanren och psykologen inte hadde så bra kontackt. Eller så är läkarne lika svår mot alla som mot oss..
Men jag ska prata med psykologne se om det finns möjlighet att byta läkare. Vet inte hur det funkar i Strägnes. Har gått i södertälje innan.

Kan det vara Lamictal? Medicinen?
#3 det kan det mycket möjligt vara. Något sodant var det if.
Hon sa att den inte skulle vara farlig och att de enda bivärkningar jag behövde oroa mig för var utslag och att ma ndå bör ta bort den.
Vad är det för någort? har du använt det?

Fass är din bästa vän i sånna här lägen=) Kolla på psykologi.ifokus, har för mig att det finns ett par trådar om lamictal eller osm den kan heta lamotrigin.
Om det är lamictal som menades så kan du läsa om den här. Den verkar ju stämma in på det du säger att den används för iaf.
Hm, jag tror iaf att man kan be om att träffa en annan läkare. Det kanske kan vara värt att pröva iaf? Jag vet hur jobbigt det är när psykolog och läkare inte har kontakt, men förhoppningsvis så läser läkaren ens journal, och där ska ju psykologen föra in det de får ut av samtalen eller vad man ska säga så på det sättet kan ju läkaren ta del av psykologens.. synvinkel/arbete eller hur man nu ska uttrycka det.
Paulina
Ja… vi kollade den, tror att det är den hon menade. JAg läste doch inte för då får jag ju nippran om jag börjar ta den. Så smabon kollade.
Denna läkare har vi fått fråga om hon läst mina sjonaler från förre stället och hon sa då att hon kolla ingenom en del och att det inte sa något. Hon värkade först inte ens veta att jag gick på KBT behandling trotts att det är samma avdelnign jag är på.
Får se om jag kan få en annan läkare. För jag förstår knappt vad denna läkare säger Dels pågrund av brytning och dels pågrund av läkasspråk. Hon förstår inte mig och jag inte henne eftersom at jag har svårt med denna så är min sambo med och han får inte heller en vättig kontackt med henne.

#7 Läkare som man har problem att förstå och tvärtom är ingen höjdare. Jag skulle försöka byta om jag var du. Hade en sån på vårdcentralen förut. Det blev problem redan när det handlade om nageltrång…
Ja, jag ska se om jag kan byta.. men jag schems alltid över detta. Känns som att jag gör fel. Men helt klart är att det inte gör någon nytta då jag alltid mår sämmre efter mötet en innan och jag går ju dit för att få hjälp.

#9 Jo det är lätt hänt att man känner sig som man är jobbig och värdelös när man vill byta en läkare. Jag är alltid rädd att jag ska såra dom men det är ju inte värt det. Du måste ha bästa möjliga förutsättningarna för att kunna må bättre och en bra eller i alla fall hyffsad läkare är en sån grej som är viktig.