Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettpaniksyndrom
Läst 2722 ggr
[LoveNasse]
1

panik över att läsa

Hej, jag har ett litet ovanligt problm, jag är väldigt social har har inga problem med att prata med folk, men när jag måste läsa högt i klassrummet får jag panik. Hjärtat slåt så fort det bara går, det svartnar för ögonen, det känns som jag ska svimma och jag stammar. Det är stammningen som är problemet eftersom att det är det jag är nervös för. Jag vill heltenkelt inte stamma. Det här är verkligen ett enormt problem som jag mår jätte dåligt över och jag skolkar helldre än att läsa. Vad ska jag göra? :(

Moa-16
0

Jag tycker oxå, det är jobbigt & stå längst fram i klssrummet & läsa något. Men nu efter några år är det okej. Det går oftast bra ;) Det krävs träning. Ibörjan var det hemskt jobbigt. Men när man gjort det några gånger går det bättre (suck!), jag vet, men man måste tyvärr, göra det för att få betyg. Det ingår lixom. (iaf i min skola) Försök att inte göra en så stor grej av det. Då blir det bara värre. Ta det lite som det kommer.

Annars om du tycker det är HEMSKT & JÄTTE JOBBIGT! kan du ju kanske prata med din lärare? Du kanske kan få läsa bara för h*n? Eller mindre grupp? Men kom ihåg att den är bättre om du försöker komma över din "fobi", Det går oftast om man bara ger sig f*n på det!

Lycka till (:

HannaM
0

Du ska få slippa om du upplever att det är så jobbigt. Har du möjlighet att prata med dom lärare som använder högläsning i undervisningen? Annars, välj någon annan som du känner förtroende för, en annan lärare, skolsköterska, kurator eller vem det nu kan vara. Du kan ju också be dina föräldrar prata med lärarna.

[LoveNasse]
0

#1 Tack!

Nu har jag fan bestämt mig, jag ska bara ta och läsa! Kommer kännas sjukt jobbigt först men jag vet att jag har gjort det miljontals gånger förut så nu ska jag bara försöka köra! :D

[Tassy]
0

#3 Heja dig! Jag var likadan förut, nu klarar jag mig hjälpligt igenom muntliga redovisningar.

[LoveNasse]
1

#4 Jag har jätte ont i magen alltså, är redan nervös trots att jag inte ens kommer behöva läsa den här veckan, kan någon ge tips hur man kan motverka att få "hjärtklappning"?

#4 Okej, hur löste det sig för dig?

[Tassy]
0

#5 Jag pratade med mina lärare och fick först redovisa för bara dem, sen i en mindre grupp, och sedan när jag var redo så provade jag för helklass. Det tog många år dock att komma över.