Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3596 ggr
[Ambrosia]
0

Ändra synen på ångest?

Regeringen har avsatt massa miljoner för att ändra synen på psykisk ohälsa. Men vad kan vi som har ångest själva göra? Kanske kan vi också vara med och ändra synen på ångest? Vad tror ni? Och hur ska vi göra tycker ni?

Bästa hälsningar

Ambrosia

[Ambrosia]
0

Jag skulle vilja se en skillnad hos folk hur de ser på olika psykiska sjukdomar. Nu känns det som alla psykiska sjukdomar dras över en kant. Att alla som är pyskist sjuka är psykon. Men så är det ju inte. Det är svårt att prata men folk om sin ångest. Men om vi börjar så smått att prata om det. Om alla börjar göra det, så kanske synen på ångest ändras till det bättre.

Bästa hälsningar

Ambrosia

HannaM
0

Vad vi kan göra? Ja antagligen vara dom vi är. Helt vanliga människor med sjukdomar. Visa att vi inte är blodtörstiga monster utan som vilken människa som helst med en sjukdom.

Khiraz
0

det finns MYCKET okunskap hos folk om ångest.

Aviendha
0

Intressant fråga du tar upp!

Ja, jag upplever att det finns en generell rädsla för de som faller under kategorin "psykiskt sjuka", antagligen för att man helt enkelt inte vet vad det innebär. Eller upplever och upplever.. Undersökningar har ju visat att 20% (eller var det 25%? Osäker..) av befolkningen inte vill jobba tillsammans med en psykiskt sjuk.

Men jag gissar på att man skulle få ett helt annat utslag om man frågade ex; skulle du kunna tänka dig att jobba tillsammans med en anorektiker? en person med agrofobi? en deprimerad? (eller vad man nu väljer att sätta in)

Många våldsdåd tas upp och ofta figurerar det där skrämmande, farliga, läskiga "psykisk sjuk" i bakgrunden och jag misstänker att det sätter spår. Samtidigt så beräknas ju 20% av befolkningen någon gång under livets gång drabbas av psykisk ohälsa. Det går ju liksom inte ihop ^^ Men vi gömmer oss, vågar inte prata om det för man blir väldigt ofta knasigt bemött. Man vill inte att folk ska vara rädda för en.

Jag vet inte alls vad man ska göra, men jag vill tro att öppenhet kan ändra många. Det är svårt att vara öppen om det, och man får helt enkelt vara det i den mån man själv vill, kan och klarar. Man kan även delge sin kunskap om ämnet kommer på tal. Det behöver inte bli personligt, man kan ta det högst generellt om det passar en bättre. Och kanske kan man då få en annan människa att tänka om lite, eller lära sig mer. Och förhoppningsvis sprider det sig sakta men säkert. Det är iaf min förhoppning.

Maria
0

Något som är viktigt tycker jag är hur vi använder ord och diagnoser.

Det har blivit mer och mer vanligt att man drabbats av utmattningssyndrom, gått i väggen, utmattningsdepression osv.

Jag vet att detta är korrekta diagnoser på en del människor men långt ifrån alla.

Det låter bättre att vara utmattad eller gått i väggen än att "bara vara deprimerad". Då har man åtminstone en orsak till sitt tillståndObestämd

Detta tror jag ytterligare bidrar till att det fortfarande är "skämmit" att drabbas av psykisk sjukdom. Att vi hittar på nya ord som låter mindre psykiskt.

/Maria

Aviendha
0

#5 Där sade du något intressant ^^

Maria
0

Ett annat sätt kan vara att börja redan i skolan. Jag tror man har lite utbildning i kroppen och sjukdomar och hur man ska reagera vid olyckor med mera och här ska givetvis psykiska sjukdomar vara med.

Nu är jag inte så insatt i dagens läroplan men eftersom man i allmänhet får lära sig ABC (som inte bara är alfabetetFlört) utan Andning, Blödning, Chock och första hjälpen så kan man även ha undervisning om panikattacker och ångest och hur man kan agera.

Man kan avdramatisera mycket med att tänka att psykiska reaktioner kommer faktiskt från fysiska "fel" som att signalsubstanserna i hjärnan faktiskt inte riktigt fungerar (väldigt förenklat förstås)

/Maria

HannaM
0

#7 Det lät ju inte dumt alls! Inte bara prata om att vissa kan ha det svårt utan rent konkret lära ut hur man ska handla i en situation där en människa har panikattack, hur problemen kan uppkomma och som du säger att göra det lite mer fysiskt. Saker som kanske är lättare att förstå.

Khiraz
0

ett annat okänt diagnos är hjärnstress.

läs mer här:

http://www.nkmr.org/boktips_hjarnstress_utdrag_ur_christina_doctares_bok.htm

Maria
0

#9 Intressant länk men jag förstår inte riktigt vad det har med frågan att göraObestämd

/Maria

Khiraz
0

#10 hjärnstress hänger ihop med ångest och utbrändhet.

Maria
0

#11 Men hur ska vi ändra på synen på ångest och psykisk ohälsa i samhället?

Jag är rädd att ord som "hjärnstress" bara är nya "uppfinningar" för att få ett psykiskt tillstånd att låta lite bättreObestämd

/Maria

Khiraz
0

#12 ja,kanske att nå ut med kunskap?

http://www.angest.se/riks/