Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3290 ggr
Rocktjejen
0

KBT

Jag ger snart upp..jag har gått i KBT i 1 år nu men har inte lärt mig någonting.Jag har fyllt i olika förmulär men det är precis som om det glöms bort:Jag börjar o tro på llavar att det är fel på mig mer än vanligt för jag får inte min terapeft att förstå mig.Jag ahr problem med att ta fram o prata direkt ur hjärtat det blir bara att jag säger att jag ahr ångest elller att jag mår dåligt..men varför jag mår dåligt det kan jag inte ta fram när jag är där hos henne..för det är så många lager utav all ångest under så många år.Nu skulle jag ha börjat i en grupp med känslohantering där man lär sig att sätta ord på sina känslor i grupp inriktningen är mindfulnes.Jag var kläm käck vid senaste besöket o tänkte klart ja fixar detta..men saken är ju att man skriver ett muntligt kontrakt och att då utebliva från grupen går ju inte eftersom att det drabbar alla..Så jag tog mig en tankeställare och tackade nej,jag fungerar inte i grupp och jag kan utebliva pga att jag inte kan ta mig ner ibland pga att åka buss som ger mig ångest.Jag har bet henne om att få lära mig att hantera min ångest,olika "verktyg" att ta till..det jag har lärt in innan funkar inte då ångesten bara har eskalerat till det värre.Känns som om jag kämpar i motvind.Sen att hon hittar på saker för varje gång känns det som.Jag har bett henne om att få jobba med min självkänsla..då fcik jag fylla i ett 6 sidor långt formulär berätta för henne om min Borderline och då skulle hon ställa en diagnos som redan fanns..Kom inte någon vart med det..det hittas på nya saker hela tiden..Jag är extremt känslig och klarar inte stora förändringar för snabbt.Nu när jag tackade nej till den här gruppen via mail då skriver hon till mig att jag ska sätt upp mål och hur..Hur? det är väl jag som ska fråga hur? Jag skiter snart i detta..jag är ett hopplöst fall..inga mediciner biter på mig jag har testat det mesta..det måste var något fel i min hjärna..

Eva

HannaM
0

Känner igen känslan, inget fungerar riktigt. Metoder att hantera ångestsom man lärt sig fungerar bara till en viss gräns, sen är ångesten för stark och inte fungerar det alla gånger heller.

Det känns som jag är oförmögen att ta åt mig av det som sägs. Kanske är jag för negativ och pessimistisk? Kanske är jag för lat? Det är en hemsk känsla när man sitter där och funderar på hur fel man är när inget fungerar.

Rocktjejen
1

Ja o sen dessa experiment att framkalla ångest som jag fick göra i början.snurra på en stol o säga mellan en skala på 1-100 hur hög ångesten var,sitta med huvudet långt ner böjt iknät osv o säga hur hög ångestnivån är..papprena jag får hem att skriva ner i om ångest vad somorsakede den och vad jag tror skulle hända,skulle jag kunna må bättre osv. jag förstår hur hon menar när jag är där men när jag komemr hem med papprtet o ska sätta mig med detta..så är det rena rama rappakaljan för mig..Mitt största hot för mg är min enorma rädsla för allt.för tänk om ja inte blir bättre o tänk om inte kbt hjälper mig osv osv. Jag trodde jag var mottagen för detta,jag vet att jag är det..men vi tycks inte prata samma språk..sen att hon hoppar hela tiden från det ena till det andra,ena gången är det ångest, nästa ska jag skriva hur jag vill att mitt liv ska se ut om jag vore frisk,nästa gång är det att vi ska göra en livs tavla eller vad hon nu kallar det för,avslappning var också det första som kom på tapeten första gången jag var där jag skulle få avslappnings musik utan henne elelr vi skulle göra en avslappning tillsammans..jag går ju till henne för att det är hon som är utbildad kbt terapeft..och då betalar jag ju henne för att hon ska hjälpa mig..för om jag visste allt själv så skulle jag ju inte gå där.

HannaM
0

Oj vilka spännande experiment, sånt har jag aldrig fått göra. Har du sagt till henne att du tycker att det är rörigt? Ni kanske kan göra ett schema med upplägg tillsammans så du får en bättre överblick och kan påverka i vilken ordning ni ska göra saker? Kanske tycker hon att det hänger ihop och kan förklara hur hon tänker?

Rocktjejen
0

jasså har du inte fått göra såna experiment..trodde det ingick i alla kbt terapefters verk..experimenten e inte så roliga i sig,för när väl ångesten kommer så kan ja inte tänka som i experimentet att det inte är farligt.jag får nog ta och prata med henne om detta ja..att det är på tok för rörigt..Tack för att du lyssna Hanna M

Vad får du lära dig för färdigheter?

Varm kram

Eva

HannaM
0

#4 Det är möjligt, just kbt har jag faktiskt inte provat men det låter aningen.. ehm.. spännande..

Lyssna är väl klart att man gör=)

Jag har fått lära mig många olika saker, det handlar ju om att avleda tankarna på något vis. Alltifrån andas i fyrkant till att duscha iskallt, ta en promenad eller fokusera på att beskriva rummet man befinner sig i.